keskiviikko 21. joulukuuta 2016

Vanha 5-vaihteinen

Purkamisen tuskaa.

Väärä ruokavalio
Kauhean paljon en tänään jaksanut häärätä vaihteiston kimpussa mutta irrottelin pääosan laakereista ja purin kytkinakselin.

 Vaihdelaatikko vaihteisto poistettuna. Laakerit vielä paikoillaan.

Kausi pelastui RVS:llä
Kesällä 2015 suoritettu öljynvaihto ja RVS -käsittely sai vaihteiston kestämään ja toimimaan kesän loppuun. Keväällä 2016 otettiin vaihdelaatikko irti ja korvattiin peruskunnostetulla vastaavalla mutta vanhempaa mallia edustaneella vaihteistolla.

Sakkaa ja ruostetta
Jonkin verran likaa ja lievää ruostetta on havaittavissa. Akselit ja hammaspyörät eivät olleet ruostuneet mutta parissa laakerissa oli korroosiota lievästi. Pieniä määriä vettä kertyy öljyn joukkoon kun pyörä seisoo lämmittämättömässä mutta kuitenkin kuivassa tilassa. Vesi painuu pohjalle.

Vaihdelaatikon pääty laakerit poistettuna.
 Laakerien irrotusta vaihdelaatikosta.

 Laakerin irrotusta vaihdelaatikon päädystä.

Erikoiskalu
Työväline on nimeltään polkupyörän laakerin ulosvedin. Parinkympin ostos Clas Ohlsonilta. Ostin useamman. Ovat olleet tarpeen. Varsin ylivoimainen työväline tässä hommassa.

Toimii myös pieniin laakereihin.

 
Vaihdeakselin takapään laakeri.

Kuluneita ja löystyneitä osia
Laakeria kiinni pitävä mutteri oli löystynyt. Jos käyttö olisi jatkunut mutteri olisi voinut irrota ja porautua vaihdelaatikon etupäädyn läpi kytkintilaan. Harvinaista, mutta on tapahtunut ennenkin. Mutterin löystymiseen on muu syy kuin sen pyöriminen auki. Joko se on vaihteistotehtaalla kiristetty huonosti tai jokin on antanut periksi. Mutterissa on lukituslieve joka lyödään akselissa olevaan uraan. Se on pitänyt mutterin paikoillaan. Mitään vikaa ei ole ehtinyt syntyä.

Kuluneita laakereita.

Hioutunut harmaaksi
Ylempi vaihdeakseli "uiva" laakeri. Alempi vastaava kytkinakselin päästä. Harmaa raita on kulumaa. Rullien ja vierinkehän kuuluu olla kiiltävä.

Vaurioitunut laakeri.

Vähän ennen isoa vahinkoa
Tämä laakeri jos olisi särkynyt niin vaihteiston takakansi olisi murtunut tai ainakin vaihteiston hammaspyörät olisivat vaurioituneet. Kun akselin veti pois niin rullat irtosivat itsekseen. Rullahäkki on kulunut väljäksi. Myös rullat ovat huonossa kunnossa. Öljyn mukana pyörivä irtometalli aiheuttaa tämän. 

 Laakerikehä ja ulosvedin.

Kytkinakselin päätylaakerin sisäkehän ulosveto.

Peruskalu
Tähän en ole hankkinut oikeaa ulosvetäjää mutta onnistuu kohtuullisen hyvin Bilteman halpislaitteilla.

Sysäyksenvaimentimen purkaminen.

Kuppimaisia laattoja 
Belleville-jousi puristetaan kasaan prässissä ja lukkosegmentit irrotetaan esimerkiksi magneetilla tai pienellä ruuvimeisselillä. Työkalu omaa valmistetta. Kuten myös tunkista tehty prässi.

Sysäyksenvaimennin purettuna.
 
Purut pois sysäyksenvaimentimesta 
Vaimentimen sisällä oli hiukan metallipurua joka on hyvä saada pois ennen kokoonpanoa. Rakenne on yksinkertainen ja kootaan vastakkaisessa järjestyksessä kuin purkaminen tapahtui.
Osat ja järjestys
Vasemmalla nippu jousilautasia, sysäyksenvaimentimen vastakappaleet liukupintoineen, lukitusrengas ja -segmentit sekä päätylaakerin välyslevy ja laakerin sisäkehä.
Hammaspyörä vaimentimessa on ensiövedon ensiö -hammaspyörä.

Sysäyksenvaimennin koottuna. 

Kaksi pientä kumiholkkia
Kytkinakselin sisällä on kaksi tiivistettä jotka vaihdetaan kunnostuksen yhteydessä. Kuvan alareunassa kaksi kumiholkkia. Kumiholkit tiivistävät kytkimen työntötangon kanavan öljytilasta.

Hammaspyörät arvokkaita
Homma alkaa olla siinä vaiheessa että kun pesut on tehty niin pitää ryhtyä tekemään osatilausta. Uskoisin että noin 500€ riittää. Viitosvaihteen rataspari on kallein osa. Seuraavaksi kalleimmat ovat Torrington-merkkiset rullalaakerit. Vaihdeakselin hammaspyörien keskiöissä on myös neulalaakereita. 

Muut vaihteet kohtuullisessa kunnossa
Pikaisen katselun tuloksena oli havaittavissa että muut hammaspyörät ovat kohtuullisessa tai jopa hyvässä kunnossa. Niistä on uutuudenkarheus hioutunut pois. Uusi RVS -käsittely hoitanee uusien osien ohessa homman pitkäksi aikaa. Katsotaan sitten seuraavan 100.000 km jälkeen.

Viitosen hammaspyörät.
Klikkaamalla isommaksi.

Osittain väärän ajotavan syytä
Ryntöpinnat ovat entiset. Nämä kun vaihtaa niin taas edetään. En ole vielä päättänyt mihin pyörään tämän vaihteiston asennan.  Ehkä California Adamantiin tai Alkoholipyörään. C. Adamantissa on peruskunnostettu vaihteisto jo ollut yhden kesän. Pajalla on vielä yksi kunnostamaton vanha 5-vaihteinen. Siinä tosin on ratastus kunnossa tai se ei ainakaan pitänyt ääntä niin siihen riittänee laakerointi ja uudet tiivisteet.

Ilmeneminen
Vika on tyypillinen vanhassa 5-vaihteisessa vaihteistossa. Vika tulee helpoimmin siten että ajaa "väännöllä" viitosvaihteella. Valitettavan usein näin tapahtuu. Silloin moottorin sykkivä käynti hakkauttaa hampaita toisiaan vasten ja syntyy pittingiä ryntöpintoihin. Se johtaa huonoon hammaskosketukseen ja tehonhukkaan sekä ujeltavaan ääneen silloin kun viitosella ajetaan. Muutoinhan rataspari pyörii keskenään kuormittamattomana. Irronnut metalli heikentää öljyn voitelukykyä ja tunkeutuu kaikkiin laakereihin öljyn mukana. Magneettipropusta on apua.

Rakenne
Jos joku ihmettelee miksi akselien toisessa päässä on aina neula- tai rullalaakeri ja toisessa päässä kuulalaakeri joka on lukittu pesäänsä johtuu se siitä että jonkin pitää pitää akselia täsmällisesti paikoillaan ja toinen pää on asentamisen helppouden lisäksi "uiva" pituussuunnassa lämpölaajenemisen vuoksi.

Korjausosat
Laakerit, tiivisteet ja viidennen vaihteen hammaspyörät vaihtamalla uusiin on vaihteisto liki uutta vastaava. Kuluja tulee em. osista noin 500 - 600€. Laakereita on 12 kpl ja tiivisteitä yksi paperinen, kaksi huulitiivistettä ja lukuisa määrä O-renkaita ja tiivistealuslevyjä. Kokoonpano on helppo homma. Laakerit ovat pääasiassa lämpöliitoksilla tai lukittuna lukituslevyillä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti