keskiviikko 21. joulukuuta 2016

Vanha 5-vaihteinen

Tämän vaihteiston historiaa.

Vaihteiston purkaminen on erittäin helppo toimenpide. Tarvitaan pari erikoisavainta ja pidätin.

Kytkimen keskiön lukitus.

Vaihdelaatikko on pesty kohtuullisen hyvin ulkopuolelta niin voi aloittaa vaihteiston esille kaivamisen. Alkaa kytkinkeskiön irrotuksella. Keskiö lukitaan pyörimättämäksi aputyövälineellä. 
Lukituslevyn lukituskieli käännetään syrjään niin mutteri aukeaa sakara-avaimella.


Työväline ja mutteri.

Työväline on omavalmiste ja siihen on käytetty aihioksi halpaa 12-kulmaista 1/2 tuuman vääntiöllä olevaa hylsyavainta. Kestänyt käytössäni jo yli 30 vuotta.

Kytkinkeskiö ja sen kiinnitysosat.

Lukituslevy on kunnossa. Sen voi vaikka käyttää uudelleen. Ei se tosin paljon maksakaan. Mutteri kelpaa myös käyttöön. Kytkinkeskiö on jo entinen.

Vaihdeakselin mutterin avausvälineet.

Nämä avaimet tein jo kauan sitten ja ovat olleet käytössä aktiivisesti. Tuo jakoavaimella väännettävä osa voi olla kiinni myös viilapenkissä. Tämä mutteri ei ole yleensä kovin kireässä. En käytä aukaisuihin ns. pulttipyssyä vaan pyrin selviytymään käsivoimin. Tämä mutteri on varsin hento rakenteeltaan ja hienokierteinen. Sen rikkoo helposti jos kiristää liikaa kootessa akselia.

Nopeusmittarin pyörittimen matopyörän kuula. 

Tämä osa katoaa helposti. Toinen katoava osa on pyörittimen akselin alapään välyslevy. Se jää pyöritintä irrotettaessa vaihteiston sisään. Pyöritin pitää irrottaa jo senkin vuoksi että juuri sen kohdalla on M6 kuusiokoloruuvi joka pitää saada auki että takakansi irtoaa.

Nopeusmittarin pyöritin.

M6 ruuvi pilkistää sen alta. 

 Nopeusmittarin pyöritin ja välyslevy.

Myös vapaavalon kytkin ja vaihderummun pidätinholkki pitää pyörittää irti niin vaihteistorattaiston akseleineen ja vaihdevalitsinrumpuineen saa nostetuksi pois paikoiltaan. Ne siis nousevat yhdessä yhtä matkaa. Kotelon päätyihin jää suurimmat laakerit. Pienemmät ovat akseleissa. 

Kootessa pyörittimen välysprikka ja akseli pitää koota ennen kuin vaihdeakseli laitetaan paikoilleen.

Vaihteiston sisäosat odottamassa purkua ja pesua.

Ylhäällä vaihdeakseli, keskellä ryhmäpyörä, kytkinakseli sysäyksenvaimentimineen ja valitsinrumpu. 

Osien purkamisen ja pesun jälkeen ne tarkastetaan, hankitaan uudet viallisten osien tilalle, jokainen laakeri ja tiiviste vaihdetaan ja kootaan takaisin vastakkaisessa järjestyksessä. Tosin korjaamokäsikirjasta poiketen kokoan akseliston kotelon päätyyn ja lasken itse vaihdelaatikon vaihteiston päälle.


Jatkuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti