tiistai 20. joulukuuta 2016

California 1400 Astinlautojen asennon muutostyö

Astinlautojen muutostyön syyt.

Edellisessä jutussa, linkki yllä, esittelin tekemäni osat ja akselit. Ensimmäinen versio oli pelkkä kokeilu väliaikaisesti pulttiliitoksilla mutta tänään muutin akseloinnin yhdelle pitkälle pultille per astinlauta. Lisäksi jouset. Astinlauta on materiaaliltaan ruostumatonta terästä. Se ei enää ruostu ajan mittaan kuten joissain aiemmissa malleissa olleet astinlaudat.

Akseli ja jousi paikoillaan.

Jousen paikka vaihtui akselin etupäästä sen takapäähän. Astinlauta kuvassa yläasennossaan. Jousi pitää sitä normaalitilassa ala-asennossa ja estää erilaisia resonansseja pitämällä välykset toisessa laidassa. Korotuspala kiinnitysruuveineen on oikealla. Edelleen astinlaudat väistävät mikäli kallistaa pyörää niin syvään että astinlauta ottaa tiehen. Astinlaudan reunassa on kulutuspala.

Astinlaudan nykyinen asento.

Kuvassa näkyy astinlaudan rungon yläosasta pala. Sen asento on sama joka oli astinlautojen alkuperäinen asento. Eli pienellä muutoksella on melko iso vaikutus.
Tuon vähäisempää muutosta ei voi tehdä. Jos taas tekee enemmän muutosta niin polkimien sijaintia pitää muuttaa. Jos on niin toimittava kannattaa muuttaa koko astinlaudan kannatinrungon asentoa tekemällä runkoon kiinnittävien pulttien reiät soikeiksi. Ne ovat pakoputkien alla/takana.

 Astinlaudan rungon kiinnitys pyörän runkoon.

Pultteja on kolme. Yksi (taaempi) jää kuvassa katveeseen. Jos muuttaisin tätä kautta astinlaudan asentoa niin viilaisin etummaisten ja takimmaisten pulttien reikiä soikeiksi. Etummaista alaspäin ja takimmaista ylöspäin. Kierto tapahtuisi keskimmäisen pultin ympäri.
Jarrun ja vaihdevivun tankoja voi joutua säätämään hieman. Kuvassa näkyy jarrun välitangon etukiinnike ja taaempana takajarrun pääsylinteri.
Yllä kuvatulla tavalla pysyy poljinten suhde astinlautaan ennallaan toisin kuin nyt tekemässäni versiossa jossa jarrupoljin on lähempänä astinlaudan etureunaa. 

(Kuvassa näkyy myös tekemäni etukaatumaraudan taaempi alakiinnike joka on etummaisen astinlaudan rungon kiinnityspulttina.)

Sopivasta kulmasta katsoen ei muutosta juuri huomaa.

On myös melko varmaa että kukaan ei tule sanomaan että astinlautojen asento on outo. Paitsi sellainen jolla on samanlainen pyörä. Mutta sittenkin vasta kokeilun jälkeen.

Ajoasennon sovittelua.

Aivan käytännön tasolle asti en ajoasentoa päässyt sovittamaan. Pitäisi olla saappaat ja ajohousut mutta kyllä tämäkin jo suuntaa antoi. Hyvin on nyt jalka. Luonnollisesti myös toisella puolen. Nilkka on hyvin luonnollisessa asennossa sääreen nähden. Polkimien asentoja ei ole muutettu. Vaihdepoljinta on helppo säätää mutta jarrupolkimessa ei ole säätöä.

Ohjaustanko on myös vaihdettu taaemmas yltäväksi ja huomattavasti leveämpi kuin alkuperäinen. Kädet lepäävät oikein miellyttävästi lämpökahvoilla.
Ohjaustangon vaihdon vuoksi joutui purkamaan pyörää melkoisesti.

Muutos on purettavissa muutamassa minuutissa: korotuspala irti ja alkuperäinen akseli paikoilleen.

Kuvasta huomaa myös sen että ei 1400 California ole kuitenkaan kovin iso pyörä koska 176 cm / 110 kg näyttää edelleen sen päällä ylipainoiselta.

Viimeistään toukokuussa, jos verottaja suo, pääsen asianmukaisesti vene- ja mp -veroa suorittaneena ajamaan nautittavan koeajon.

Lisäys yhden ajokauden jälkeen:
Veroa ei tullut veneille eikä pyörille. Varmaan valtakunnan päättäjät jotain muuta tuloa keksivät.

Ajoasento on ollut erinomainen. Kumpikaan jalka ei enää liu'u astinlaudoilla. Myös muut muutokset ovat olleet käyttökelpoisia. Selkää ei enää pakota ajon jälkeen. Lapinmatkakin sujui ilman kipua tai puutumista selässä tai jaloissa. Myös geelisatula oli hyvä hankinta.

Melkoiseksi kermaperseeksi tuntee itsensä. Mutta kun tuntuu hyvältä niin tuntuu....
Kilometrejä tällä pyörällä kertyi sateisesta kesästä huolimatta yli 8000.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti