tiistai 18. lokakuuta 2016

California 1400 Kahvanlämmittimien asennus osa 1

Ohjaustangon vaihtojuttu.

Ohjaustanko on vaihdettu. Siinä yhteydessä oli aikomus laittaa kahvalämmittimetkin. Alkuperäiset merkkikohtaisetkin olisivat tarjolla mutta en tiedä minkä hintaiset ne edes ovat. Laitan tarvikelämmittimet. Löysin kirpputorilta mieleiset. Ei montaa euroa kustantaneet. Pakkaus oli avaamaton tai niin ainakin uskottelin itselleni. Pakkauksesta löytyi alkuperäisen hankintapaikan nimi: Motonet. Varmaankin nämä koska säädin on samanlainen ja kumeissa sama kuvio.

Aika viileää saa olla että sormeni palelisivat mutta joskus olen kaivannut lämmitystä kun on satanut kylmästi. Siis alle viiden asteen lämpötilassa. Tosin silloin tarvittaisiin aika paljon tehoa mutta ehkä 20W riittää edes hieman helpottamaan. Normaalisti en enää lähde sellaisella säällä liikenteeseen mutta eihän sitä koskaan tiedä jos reissun aikana sää muuttuu...

Kaasukahvan kumi oli varsin tiukasti kiinni. Voimaa ja etanolia käyttäen alkuperäinen kumi luisti pois. Itse kaasukahvan holkissa on ulommassa päässä pykälä jonka veistin pois. Muutoin ei lämpökahva olisi siihen mahtunut. Etanolin, lämmityksen ja lievän väkivallan avulla lämpökahva asentui. Paikalleen sujahtaminen olisi voimakasta liioittelua. Tiukkahan sen pitääkin olla.

Alkuperäiset kahvakumit tallennan varaston perälle. Tiedä sitten tarvitseeko niitä koskaan.

Vasen puoli meni kiroilematta. Uudet kahvat ovat noin 15 mm pidemmät joten ohjaustangon päissä olevat painot eivät enää mahtuneet. Pitää tehdä joko jatko-osat tai sitten kokonaan uudet ja erilaiset tangonpäät. Jälkimmäinen asia kiinnostaa.

Sähkötöitä joutui myös tekemään. Hankkimani kahvanlämmittimet ovat tarkoitettu ilmeisesti pienempiin kulkimiin koska johtimet ovat kovin lyhyet. Akulta lähtevää johdin osaa en tarvitse lainkaan vaan otin pyörän oman kahvanlämmitinjärjestelmästä vain 12 v tähän tarkoitukseen. Varsinaisen kahvanlämmitintoiminnon tulen käyttämään satulanlämmittimen ohjaukseen. Harvoin käteni palelevat mutta kankku on toisinaan varsin viileä ja siellä päin on muitakin kylmänarkoja jäseniä. Minulla on ylimääräinen satula jonka voin suolistaa lämmityksen asentamista varten. Samalla sen voi verhoilla uudelleen.

Johtimet riittivät niukasti. Lämmitinsetin liitintekniikka ei oikein vakuuttanut mutta ne voin myöhemmin ohittaa tai korvata laadukkaammilla ja suojatuilla.

Kahvalämmittimen kytkentä.

Käytin vastaavaa kolminapaista liitintä ottaakseni pyörän omasta systeemistä käyttöjännitteen. Maajohdon paikka ei ole ihan paras sillä vastakappale on korimutteri mutta maadoitus sieltäkin löytyi. Kuva on heti ohjausakselin takaa vasemmalta puolen.

Lämpökahvojen säädin jää hyvin piiloon.

Se on kiinni vasemman ohjaustangon kiinnittimen vasemmalla puolen omalla kiinnittimellään. Keskellä on tekemäni virtalähde: 2 x 5V USB  ja 12V tupakansytytinlähdöllä. Nyt sen sisällä on ladattava taskulamppu.

Lähikuva säätimestä.

Käytön kannalta säätönuppi on erinomaisella kohtaa: voi oikein tuelta säätää vasemman käden etusormella. Säätöpotentiometrissä on selkeä käynnistyskynnys ja loppu liikerata on tehon säätöä.

Koekäytössä kahvat lämpisivät. Oikean puoleinen hieman enemmän. Se on normaalia sillä se on kaasukahvan holkin päällä eikä suoraan metallissa kuten vasemmanpuoleinen. Ohjaustanko lämpenee siinä mukana.

Kaasukahvan lämmitin.

Yleisin syy kahvalämmittimen hajoamiseen on liian lyhyt vapaa johdin kahvakumilta johtimen kiinnityspisteeseen. Pitää olla pitkä joustava lenkki että kaasukahvan liike ei taivuttele johdinta poikki.

Ohjaustangon pää pilkistää kahvan sisältä.

Tähän pitää sorvata jatke ohjaustangolle että saa sarvenpääpainon kiinni. Pitempi pulttikin tarvitaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti