tiistai 18. lokakuuta 2016

California 1400 GTS Kahvanlämmittimien asennus osa 1

Ohjaustangon vaihtojuttu.

Ohjaustanko on vaihdettu
Siinä yhteydessä oli aikomus laittaa kahvalämmittimetkin. Alkuperäiset merkkikohtaisetkin olivat tarjolla mutta en tiedä minkä hintaiset ne edes ovat. Tulivat tilaamassani ns. lisävarustepaketissa. Ovat yhtä kapeat kuin alkuperäiset kahvatkin. Käsi ei sovi kun on metallimiehen kourat eikä pianistin.

Halvalla, tietysti
Laitan tarvikelämmittimet. Löysin kirpputorilta mieleiset. Ei montaa euroa kustantaneet. Pakkaus oli avaamaton tai niin ainakin uskottelin itselleni. Pakkauksesta löytyi alkuperäisen hankintapaikan nimi: Motonet. Varmaankin nämä koska säädin on samanlainen ja kumeissa sama kuvio.

En palele herkästi
Aika viileää saa olla että sormeni palelisivat mutta joskus olen kaivannut lämmitystä kun on satanut kylmästi. Siis alle viiden asteen lämpötilassa. Tosin silloin tarvittaisiin aika paljon tehoa mutta ehkä 20W riittää edes hieman helpottamaan. Normaalisti en enää lähde sellaisella säällä liikenteeseen mutta eihän sitä koskaan tiedä jos reissun aikana sää muuttuu...

Varaosalaatikko sai täytettä
Kaasukahvan kumi oli varsin tiukasti kiinni. Voimaa ja etanolia liukasteena käyttäen alkuperäinen kumi luisti pois. Itse kaasukahvan holkissa on ulommassa päässä pykälä jonka veistin pois. Muutoin ei lämpökahva olisi siihen mahtunut. Etanolin, lämmityksen ja lievän väkivallan avulla lämpökahva asentui. Paikalleen sujahtaminen olisi voimakasta liioittelua. Tiukkahan sen pitääkin olla.

Vanhat pankkooseen
Alkuperäiset kahvakumit tallennan varaston perälle. Tiedä sitten tarvitsenko niitä koskaan. Alkuperäinen ohjaustanko on myös samassa paikassa tallessa. Kuten myös kaikki kahvakytkimet ja monia muita osia. Joku perii ne joskus pyörän mukana kun siitä luovun. Mutta en vapaaehtoisesti.

Pientä eroa
Vasen puoli meni kiroilematta. Uudet kahvat ovat noin 15 mm pidemmät joten ohjaustangon päissä olevat painot eivät enää mahtuneet. Pitää tehdä joko jatko-osat tai sitten kokonaan uudet ja erilaiset tangonpäät. Jälkimmäinen asia kiinnostaa.

Piuhojen vetoa
Sähkötöitä joutui myös tekemään. Hankkimani kahvanlämmittimet ovat tarkoitettu ilmeisesti pienempiin kulkimiin koska johtimet ovat kovin lyhyet. Akulta lähtevää johdin osaa en tarvitse lainkaan vaan otin pyörän omasta kahvanlämmitinjärjestelmästä vain 12V tähän tarkoitukseen. Siitä katoaa virta kun virta-avaimesta kääntää koneen sammuksiin.

Vakiomallin kahvanlämmitin
Sen olisi voinut laittaa mutta lämpökahvojen kapeus, kuten alkuperäistenkin vakiokahvojen, on liian pieni. Vakiomallia ohjataan ajotietokoneen kautta.

Lämpöä myös ahteriin
Varsinaisen kahvanlämmitintoiminnon tulen käyttämään satulanlämmittimen ohjaukseen. Harvoin käteni palelevat mutta kankku on toisinaan varsin viileä ja siellä päin on muitakin kylmänarkoja jäseniä. Minulla on ylimääräinen yhden hengen satula jonka voin suolistaa lämmityksen asentamista varten. Samalla sen voi verhoilla uudelleen.

Hieman alkeelliset liittimet
Johtimet riittivät niukasti. Lämmitinsetin liitintekniikka ei oikein vakuuttanut mutta ne voin myöhemmin ohittaa tinaamalla ja suojaamalla liitoksen tai korvata laadukkaammilla ja valmiiksi suojatuilla.

Kahvalämmittimen kytkentä.

Käyttöjännite ja maadoitus
Käytin vastaavaa kolminapaista liitintä ottaakseni pyörän omasta systeemistä käyttöjännitteen. Maajohdon paikka ei ole ihan paras sillä vastakappale on korimutteri mutta maadoitus sieltäkin löytyi. Ei tarvinnut johdinta jatkaa. Kuva on heti ohjausakselin takaa vasemmalta puolen. Päälle tulee vielä peitelevy.

Lämpökahvojen säädin jää hyvin piiloon.

Säädin liki piilossa
Se on kiinni vasemman ohjaustangon riserin vasemmalla puolen omalla kiinnittimellään. Keskellä on tekemäni virtalähde: 2 x 5V USB  ja 12V tupakansytytinlähdöllä. Nyt sen sisällä on ladattava taskulamppu.

Lähikuva säätimestä.

Helppokäyttöinen
Käytön kannalta säätönuppi on erinomaisella kohtaa: voi oikein tuelta säätää vasemman käden etusormella. Säätöpotentiometrissä on selkeä käynnistyskynnys ja loppu liikerata on tehon säätöä.

Lämpöä näpeille
Koekäytössä kahvat lämpisivät. Oikean puoleinen hieman enemmän. Se on normaalia sillä se on kaasukahvan holkin päällä eikä suoraan metallissa kuten vasemmanpuoleinen. Ohjaustanko lämpenee siinä mukana.

Kaasukahvan lämmitin.

Johdin löysäksi
Yleisin syy kahvalämmittimen hajoamiseen on liian lyhyt vapaa johdin kahvakumilta johtimen kiinnityspisteeseen. Pitää olla pitkä joustava lenkki että kaasukahvan liike ei taivuttele johdinta poikki.

Ohjaustangon pää pilkistää kahvan sisältä.

Sorvin ääreen
Tähän pitää sorvata jatke ohjaustangolle että saa sarvenpääpainon kiinni. Pitempi pulttikin tarvitaan.

Kumma juttu
Tuo kahvakumien lyhyys. Sitä on valiteltu koeajojen yhteydessä ja muutama tonninelisatasen Guzzin omistaja maininnut. Tosin ei asian muuttaminen ole mitenkään ihmeellinen juttu. Uusien sarvenpääpainojen sorvaaminen ei ole kovin hankalaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti