tiistai 22. joulukuuta 2015

Irtomoottorin kokoonpanon aloittelua


Varaosapuutosta
Kovin pitkälle kokoonpanossa en pääse ennen kuin teen varaosatilauksen.

Tarvitaan:
- kiertokankien alapäiden laakeriliuskat
- jakopäähän kampiakselin päätymutteri ja sen lukituslaatta
- männänrengassarja
- tiivistesarja
- männäntappien lukkorenkaat
- venttiilinnostimet
- joitain pikkuosia

Rahankulua
Selviän koneremontista varaosien osalta alle neljänsadan euron. Vielä on tietämättä moottorikoneistamossa olevien kansien kunnostuksen hinta. Arvelisin että noin 100€. Ehkä yläkanttiin mutta pessimisti ei pety.

Tärkeät osat
Lisäksi muita kilkkeitä että moottorin ja vaihteiston saa yhteen:
- kytkinkeskiö uutta mallia (55€)
- kytkinkeskiön mutteri ja lukituslevy (n. 10€)
- kytkinlevypari uutta mallia (Surflex, 78€)

Kunnostetut ja kunnolliset osat
Mutta jotain jo sain niputettua: kampiakseli ja sen laakerit sekä öljypumppu ja nokka-akseli ovat kunnossa. Saatoin siis asentaa jo melkoisen osamäärän paikoilleen.

Kampikammio alhaalta katsoen.

Vanhan liiton tekniikkaa
Kampikammio on lähinnä kuutiomainen kotelo johon osat kiinnittyvät. Yhdeltä sivultaan, pohjasta, auki. Valuteknisesti kuitenkin melko monimutkainen. Lisäksi tarvitaan tarkkaa koneistusta. Tätä moottoria ei ole vielä tehty CNC-koneella vaan perinteisemmillä työstölaitteilla kuten aarporalla ja jyrsimellä.

Kunnostuksen jälkeen
Nokka-akselin ja kampiakselin saatoin laittaa paikoilleen ja samalla sai koottua myös jakopään koneiston.

Nokat hiottu ja puhdistettu.

Lähikuva kunnostetuista nokista.

Nostimet vaihtoon
Vaikka nostimet olivat huonokuntoisia niin nokat ovat erinomaisessa kunnossa. Näillä mennään uusien nostimien keralla vielä mutkaista tietä kauas näkymättömiin. 

 Nokka-akselin takapään pesän kansi kytkintilassa.

Kytkimen puolelta katsoen
Kantta ei pidä yrittää irrottaa sillä se on prässäämällä kiinni. Jos se kuitenkin vuotaa tai on irronnut niin tilalle pitää löytää uusi kansi ja prässätä se paikoilleen.

 Öljypumpun akseli ja kiila.

Öljypumppu säädön jälkeen
Kiila on pieni osa ja katoaa helposti. Asennuksen yhteydessä pitää tarkastella että kiila on vielä asennuksen jälkeen urassaan.

Jakopään kotelo.

Laakeroitu lohkoon ja muut rakenteet
Ylin on nokka-alselin reikä joka toimii samalla laakerina. Keskellä kampiakselin laakerin asennusreikä ja alhaalla pyöreähkö taso jota vasten tulee öljypumppu. Öljypumpun kiinnityslaippa pitää hioa suoraksi.

Nokka-akselin etupää ja ajoitustappi.

Ajoitus
Nokka-akselin ajoitus ei voi mennä väärin. Siitä pitää tappi huolen. Nokka-akselia pitää paikoillaan pronssinen laippa.

Kampiakselin etupää ja kiila.

Päittäisvälykset minimiin
Sekä kampi- ettää nokka-akselilla on samanlainen kiinnitystapa jossa akselien päittäisvälyksen määrittelee akseleille kiinni tulevat ketjupyörät. Vasta kun ne ovat kiristetyt voi päittäisvälyksen suuruuden tarkistaa.

Jakoketjun automaattikiristin
Oikealla näkyy hieman jakoketjun kiristimen kiinnitysosaa. Se on kiinnitettävä samalla kuin petilaakerikin.

Kampiakselin etupää ja lukitusura.

Varma kiinnitys
Tämä ei ole kiilaura vaan tähän uraan tulee kampiakselin pään lukitusmutterin lukituslevyn sisäkehällä oleva korvake. Lukituslevy estää mutterin tahattoman aukeamisen. Varmuudeksi käytän vielä kierreliimaa. Sen saa tarvitessa auki kuumentamalla kohteen n. 150 asteeseen.

Nokka-akselin ketjupyörän takasivu.

Laakeripinta ja välys
Keskiön reunassa näkyy kapea alue joka tulee vasten pronssista laippaa.

Kampiakselin ketjupyörä.

Kampiakselin pään ketjupyörä 
Tässä on jo leveämpi vastinpinta. Se nojaa alumiinista kampiakselin petilaakeripesää vasten.

Jakopää melkein nipussa.

Ketjunkiristin.

Tarkka asentaa
Tässäkin moottorissa näkee että ketjunkiristin on asennettu joskus väärin ja jousi on jäänyt tiivistepintojen väliin. Siitä on jäänyt ura alumiiniin. Jousi pitää painaa riittävän syvälle ja kantta laittaessa varmistaa että myös pysyy siellä. Sen jälkeen kun kansi on kiinni saa jousi asettua omalle paikalleen.

Varottava virheasento.

Jatkuu...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti