maanantai 21. joulukuuta 2015

Varamoottori Pakoputken juurimutterit


Jonkun omavalmisteet
Vanhat ja jo parhaat päivänsä nähneet pakokäyrät sovittelin Varamoottoriin. Jostain, olisikohan Purkupyörästä peräisin, löytyivät niin sanotut "juurimutterit" eli paininlaipat: olivat kömpelöä tekoa mutta sorvilla otin liiat materiaalit pois sekä tein paininholkille sovitteen niin että sen kanssa on helppo laittaa pakoputkentiiviste, pakokäyrä, paininholkki, paininlaippa ja kiinnitysmutterit aluslaattoineen kerralla paikoilleen. Joskus nimittäin joutuu asennuksen kanssa taistelemaan.

Laippa ja holkki pakokäyrän ympärillä.

Lämpötilakonpensaatiota
Paininlaipassa näkyy upotus holkkia varten.
Varmaan moni ihmettelee että miksi näin monimutkainen ja -osainen rakenne? Johtuu siitä että lämpötilavaihtelut ovat suuria ja kiinteä rakenne ei kestäisi kauaa. Osilla pitää olla mahdollisuus sopeutua olosuhteisiin. Pakoputken alku voi olla lähes valkohehkuinen kuormitustilanteessa mutta jäähtyy tehokkaasti.

Samat osat kuten ne asentuvat.

Asennuspaikka jossa tiiviste.

Tiiviste ja pakokanava
Tässä kuvassa näkyy hyvin kuinka paljon olisi varaa avartaa pakokanavaa. Mone Guzzin kansista ovat suoraan valun jäljiltä ja kanavat voivat olla erimuotoiset ja eri asennossakin eri sylinterikansissa. Samassakin moottorissa. 

Pyörivä viila
Yleensä paineilmakäyttöinen jolla näitä kanavia avarretaan. Homma käy varsin nopeasti. Kovin lähelle pakoventtiiliä ei kannata mennä silloin kun avarrusta tehdään koottuun koneeseen. Kunhan kanava laajenee ulosvirtaussuunnassa tasaisesti.

Laippa paikoillaan.

Paininholkki
Pakokäyrässä on tiivistettä vasten tuleva huullos jota paininholkki painaa tiivistettä vasten. Paininlaippa taas painaa paininholkkia: paininholkki voi muodostua kahdesta "putken puolikkaasta" tai holkista joka on halkaistu vain toisesta reunastaan. Kuten tässä. Paininlaipassa on neljä millimetriä syvä pesä paininholkille joten sitä ei paljoa jää näkyviin: nomaalistihan se on ruosteinen koska se joutuu sekä säälle että lämpövaihteluille alttiiksi. Nyt se on maalattu lämpömaalilla. Se siis erottuu kuvassa hopean värisenä paininlaipan ja sylinterikannen välissä.

Molemmat laipat potretissa.

Tehokkaammasta koneesta
Moottori saa aika paljon näköä kun siihen laittaa pakokäyrät. Nämä ovat tavallista väljempää mallia ja peräisin arvatenkin LeMans IV-mallista. Siksi tähän kokoonpanoon eivät sopineet kovin hyvin alkuperäiskokoa olevat putket. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti