sunnuntai 16. elokuuta 2020

California 1400 GTS Häiriöitä kaasunvasteessa


Viikonlopun viettoon menossa
Perjantaina iltapäivällä ajelin hyvässä säässä kavereiden luo. Matka ei ollut pitkä. Kesto suorinta reittiä myöden noin 45 minuuttia normaalisti. Nyt meni enemmän aikaa sillä pyörä niin sanotusti piiputti. Joutui aina välillä pysähtymään tien laitaan kun pyörä ei vastannut kaasukahvan kääntöön. Vaste kapulan kiertoon oli joko olematonta tai silloin kun sitä oli niin ajo oli hieman töksähtelevää.

Vikasietotila
Pyörän moottorinohjaus asettui automaattisesti vikasietotilaan jossa pyörällä pystyy ajamaan mutta vain noin 110 km/h vauhtia korkeintaan. Kiihtyvyys vain välttävää tasoa. Tosin autoliikenteen tahdissa pysyy varsin hyvin. Vikasietotila on turvaamassa ettei vika ainakaan pahene merkittävästi.

Ensiapua tien varressa
Tappokatkaisimella, virta-avaimella ja vaihdevivun käytöllä tietyssä järjestyksessä saa nollattua kulloisenkin virhetilanteen. Kun ensimmäisen vikailmoituksen havaitsin olin vasta parin kilometrin päässä kotitallista joten käännyin ja hain tallista miniläppärin joka sisältää muunmuassa kolme eri versiota ilmaisohjelmistosta nimeltä GuzziDiag. Ja tietenkin KKL-johtimen ja siihen liitettävän Fiat-usb-adapterin joilla tietokone kytketään pyörän keskusyksikköön.

Hermoilematta
Matka jatkui hieman onnahdellen ja vikavalo vilkkuen perille asti perjantai-iltana. Jätin asian silleen ja kun tapahtuma oli sunnuntaina puolenpäivän aikoihin ohi päätin lainata kaverin autotallia sekä kytkeydyin tietokoneella pyöräni Magneti-Marelli 7SM-moottorinohjausyksikköön.

Vikalogi
Vilkaisin vikalogia ja siellä oli kuusi eri vikailmoitusta. Kaikki viisi liittyivät tavalla tai toisella kaasukahvan toimintoihin. Kuudes olikin sitten hieman erilainen vikailmoitus eikä liittynyt tähän asiaan. Pitää joskus siihenkin paneutua. Jätin tutkintasyistä nollaamatta vikalogin joten pääsen uudelleen katsomaan onko sinne tullut vielä lisää muita kuin nykyiset ilmoitukset. Ilmoitukset ovat suomenkielisiä. Lisäksi vielä vikakoodinumero.

Kaasukahvan asentoanturit
Kun pyörä ikääntyy syntyy kaikenlaista pikkuvaivaa joka säännöllisessä huoltojaksotuksessa otetaan huomioon ja korjataan tai säädetään. Matkanteko oli turhauttavaa kun vikailmoitusta tuli ihan sarjatyönä. Kaikki yhdestä kohteesta: kaasun asentoanturien keskinäisten suhteiden poikkeamia. Anturit A ja B eivät olleet balanssissa keskenään kun taas anturit C ja D olivat täydellisessä tasapainossa. Myös anturiparien A-B sekä C-D keskinäinen suhde ei ollut aivan kunnossa.

Lähtöyritys kotiinpäin epäonnistui
Pyörä kyllä käynnistyi mutta vain vikasietotilaan. Käynti oli hieman ontuvaa ja kaasukahvan kiertäminen nosti kierroksia kovin hitaasti. Moottori myös sammahteli ja käynnistyvyys oli epämääräistä.

GuzziDiag pelastaa
Kun olin kytkeytynyt tietokoneella pyörään niin saatoin katsoa ajantasaisesti läppärin näytöltä miten kaasukahvan ja kaasuläpän asentoantureiden millivolttilukemat muuttuvat silloin kun on vain virta päällä ja toisen kerran kun moottori on käynnissä. Tällä kertaa käytössä viimeisin GD V0.48 
(Jutun suorituksen aikana ilmestyi jo GD V0.49. jota olen hyödyntänyt jutussa myöhemmin. Uudemmassa versiossa on pääasiallinen ero vanhaan että sillä saa esille enemmän toimintoja.)

Mekaaniset kiertovastukset
Osat ovat sähkömekaanisia laitteita joten niissäkin ilmenee kulumista ja joskus ne voi joutua vaihtamaan. Tosin en tiedä että kenenkään pyörään olisi niin tehty, vielä.

Toimenpide on yksinkertainen
Osoittautui että toista kaasuvaijereista piti säätää. Se vaikuttaa antureiden A ja B keskinäiseen suhteeseen. Nk. palautusvaijeriin ei tarvinnut kajota. Vain pieni säätö vaijerin säätökierteestä ja A:n ja B:n välinen suhde parani. Ero oli ennen säätöä useita kymmeniä millivoltteja liian suuri. Säädön jälkeen jäi vain noin 15 millivoltin ero. Mittauslukemat ovat useita tuhansia millivoltteja joten noin pieni ero on mitätön eikä pyörän itsediagnostiikka siihen ota enää kantaa.

Uusissa malleissa erilainen
Tämä järjestelmä on vain alkupään 1400-malleissa noin 2010 - 2018 vuosina. Uudemmissa malleissa ei ole kaasuvaijereita lainkaan.

Kaasukahvan opettaminen
GD:ssä on pieni apuohjelma jonka tehtävänä on kalibroida kaasukahvan liikerata ja kaasunasentopotentiometrien liikkeet yhteismitallisiksi. Toimenpide sisältää vain kaksi kaasukahvan kääntöä tyhjäkäynnistä täyden tehon asentoon virran ollessa päällä ja moottori sammuksissa. Nopea toimenpide.

Koeajo kotitalliin
Muutaman kymmenen kilometrin matka sujui erinomaisesti. Toki seurasin että tuleeko lisää vikailmoituksia ja mitä ajotietokone kertoisi jos olisi kertomista löytänyt. Käynti oli tasaista ja vetoa jo alakierroksilta riittävästi 9-tietä etenemiseen. Toimi erinomaisesti kotitalliin asti. Juuri niin kuin pitääkin.

Punainen vilkkuva valo
Sen on tarkoitus varottaa vikasietotilasta sekä erityisesti siitä että siinä tilassa ajettaisiin vain suoraan huoltoon. Samaan aikaan ajotietokoneen näytöllä lukee vuoron perään sanat "URGENT" ja "SERVICE". Tappokytkimellä ja virta-avaimella kikkailemalla sopivasti saa tuon URGENT-sanan pois. Jää vain SERVICE katseltavasti eikä pyörä ole enää vikasietotilassa. Se tietysti edellyttää että vika ei ole "päällä" juuri silloin. Vikavalo palaa tällöin jatkuvasti. Ajamaan pystyy normaalisti lukuun ottamatta ajotietokoneen puutteellista informaatiota ja vakionopeussäädin ei toimi.

Ilman GuzziDiagia
Ilmaisohjelma, aikanaan vanha Windows-läppäri kirppikseltä ynnä muutaman kympin johtimet ovat ainoa sijoitus. Sanoisin että varsin halvalla pääsee tutkimaan ja säätämään sekä muuttamaan pyörän toimintoja. Toimenpiteistä ei jää jälkeä järjestelmään. GD:n voi asentaa miltei mihinkä tahansa käyttöjärjestelmäympäristöön. Eikä vaadi suurta suorituskykyä laitteilta.
Toinen vaihtoehto on toimittaa pyörä pakettiautolla merkkihuoltoon korjattavaksi. Todennäköisesti useamman satasen toimenpiteet joudutaan siellä tekemään tuntitöinä tämän sorttiseen kohteeseen.

Päivää myöhemmin
Kun lähdin tallista pyörällä niin se oli jo valmiiksi vikasietotilassa vaikka edellispävänä ei tietokonehommien jälkeen sitä tehnyt. Nyt en ottanut tietokonetta esille vaan nollasin vikasietotilan pois kevyemmällä menetelmällä. Pyörä toimikin erinomaisesti koko iltapäivän mutta illalla lähtiessäni Verstaalta se oli jälleen vikasietotilassa. Uusi pikanollaus. Pysähdyin kaupalliseen kohteeseen hetkeksi ja vaiva uusiutui taas kun käynnistin pyörän. Ajoin vikasietotilassa kotiin koska matka oli vain noin 10 km.
Huomenissa voin vilkaista millaisia jännitearvoja asentopotentiometrit tarjoavat.

Myöhemmin tiistaiaamuna
Eilisen perusteella halusin katsoa tarkemmin miksi en saanut kaasunasentopotentiometrien ilmoittamia arvoja vakaiksi.
Toimenpide ei ole kummoinenkaan: tietokone kiinni pyörän järjestelmään ja GD:n komentojen mukaan toimenpiteet tehden.
Itsestä riippumattomista syistä asia jäi kesken. Palaan asiaan kunhan kerkeän.

Keskiviikkoiltana
Vilkaisin kotiin tultuani mitä pyörä oli tehnyt tällä välin ajellessani sillä vikavalo tillitteli toisinaan.

 Taannoin lahjaksi saamani tietokone.

Kirppiskone
Se jatkaa elämäänsä erään toisen motoristin tallissa samoissa hommissa. Tosin Ducatin parissa. GuzziDiag toimii myös muunmerkkisissä pyörissä. Edellytyksenä että pyörässä on MagnetiMarelli tai Weber-Marelli valmistetta oleva moottorinohjaus.

 Tietokoneen kytkentä pyörään. Vasemmalla ECUn liitin.

Johdot omavalmistetta 
Alkuperäisissä johtimissa on vain hauenleuat akkua varten ja vastaava kolminapainen liitin kuin kuvassa moottorinohjauksen suuntaan. Olen lisäksi suojannut EMC syistä signaalijohtimen. Siitä on ollut apua kun eräässä tutkimuksen alaisessa pyörässä oli korkeajännitepuolella vuoto.

Eiliset ilmoitukset. Sittemmin nollattu.

Keskiviikon ilmoitus.

Oikealla päävaroitusvalo. Keltaiset sammuvat kun lähtee ajamaan.

Kaasunasentopotentiometrien millivolttilukemat. TGPS = Throttle Grip Position Sensor = kaasukahvan asentoanturi.

Kaasukahvan "opettaminen"
Suoritin näille lukemille kaasukahvan liikkeen tallennuksen ja ja kaasuläpän liikkeen tallennuksen. Se on muutaman sekunnin homma: otetaan kaasukahvasta kiinni ja käännetään sitä alla olevia kahta käskyä noudattaen.

Testausnimikkeitä joka sisältää kaasuläpän ja kaasukahvan komennot.

Mittariston normaalitila: ei varoituksia.

Pyörä on ajossa
Ajamista nämä vikailmoitukset eivät varsinaisesti estä mutta häiriöiden vuoksi voi joutua tekemään toimenpiteitä. Varsinkin jos on kyseessä vikasietotila.

Uskossa vahva
Toistaiseksi olen siinä uskossa että nämä suht pienet kilkkeet ovat yleismallisia ja niitä lienee muuallakin käytössä samassa tai samantapaisessa toimessa. Tuskinpa MagnetiMarelli on tehnyt tai teetättänyt yhtä pientä moottoripyöräsarjaa varten omanlaisensa potikat. Toistaiseksi en ole etsinyt korvaavaa tuotetta. Taistelen ensin näiden kanssa.

Pyhä toimitus
Kuvaliitteessä on kyseinen kilke eli sähkömekaaninen toimielin jonka pyhä tarkoitus on huolehtia kaasuläpän liikkeistä toimittamalla ECUlle tiedon kuljettajan toiveesta ja sen perusteella ECU päättää pyörittää kaasuläppää säätävää askelmoottoria. Komentoketju on selvä. Jokin kohta siinä "nukkuu" toisinaan. Toisinaan ei. Tänään oli hyvä päivä.

Neljä kaasunasentopotikkaa: valkoinen ja sininen pari. (Kuva korjaamokirjasta.)

Nyrkinkokoinen osa
Pikku nuolet osoittavat kaasuvaijereita. Valkoinen ja sininen potikkapari on merkitty selvästi. Jos kyse on esimerkiksi liittimien laadusta eli niiden kosketuksesta "naaras - uros"-pinneihin niin homma ei ole kummoinenkaan.

Vuosia sitten
Potentiometrit ovat kenkkuilleet jo aiemminkin mutta silloin oli kyse kaasuvaijereiden vaihdosta pidempiin ohjaustangon vaihdon vuoksi eli pyörällä ei ollut silloin ajettu kuin yksi suvi. Otti muutaman tunnin saada potentiometrit ymmärtämään italialaisen kaasukahvan käskyjä japanilaisten kaasuvaijereiden kautta. Senkin jälkeen oli pientä oireilua mutta muutama kierros vaijereiden säätöä ja potentiometrien sähköistä kalibrointia tietokoneavusteisesti toimitti asian.

Uudet vaijerit hankittu
Silloinen maahantuoja toimitti, ehkä epähuomiossa, kahdet pitkät kaasuvaijerit vaikka tilasin vain yhdet. Onpi varaosia. Mutta tuskin tämä kaasuvaijerien vaihdolla korjaantuu. Toisaalta: varoiksi voi vaihtaa uudetkin.

Harvoin ajossa
Vikailmoitus tulee useimmiten silloin kun pyörä on seissyt käyttämättömänä pidempään kuin puoli tuntia. Toisinaan ei silloinkaan. Voi olla vain taitamattomuuttani. Tänään säädin kaasun palautusvaijeria ja sen jälkeen ei ole tullut vikailmoituksia vaikka pyörä seisoikin pitkän tovin Kerhon pihassa. Positiivinen yllätys sekin. Normaalisti pitäisi tehdä ko. toimenpiteen jälkeen kalibrointi.

Kun kääntää jyrkästi
Jyrkkä käännös ohjaus "topparissa" joka onkin oma "bravuurini" kääntää iso pyörä kapealla tiellä kertatempaisulla, saattaa aiheuttaa myös vikailmoituksen. Siksi epäilen kaasuvaijereita tai niiden säätöä sekä kalibroinnin onnistumista.
Seuraavan kalibroinnin teen ohjaus käännettynä ääriasentoonsa. Tietäisi vain kummalle suunnalle...

GuzziDiag V0.49
Juuri tätä juttua kirjoittaessa julkaistu. Lataan sen säätötietokoneelleni sekä tallitietokoneelle niin näen onko uusista, vielä suomentamattomista ilmoituksista mitään apua tähän asiaan. Toistaiseksi on menty V0.48 ja sitä vanhempien versioiden parissa. Uutuuden saa ladattua vaikka tästä. Kyseessä pakattu versio. Pakkauksen voi purkaa siinä koneessa johon se on tarkoitettu niin homma pelaa kerrasta. Itse käytän säätökoneessa vanhaa Windowsia mutta GD asentuu myös muihin käyttöjärjestelmiin.

Kaasun kalibrointi
Tämän toimenpiteen olen tehnyt useasti. Yleensä se onnistuukin. Tälläkin kertaa ilman ilmoituksia jälkeenpäin. Sateen vuoksi en sunnuntai-iltana enää ryhtynyt koeajamaan. Ehkäpä huomenissa Verstaalla katson asiaa tarkemmin mikäli siihen on syytä koska nyt tallissa ohjaustankoa käännellen ja antamalla sen vapaasti palauttaa sekä ohjaustanko eri asennoissa ei vikailmoituksia enää syntynyt.

Ennen kalibrointia vikalogin ruudussa.

 Arvot ennen viimeistä kalibrointia.

Vastaavat arvot kun kaasukahva on käännetty "täysille".

Arvot kalibroinnin jälkeen tyhjäkäynnillä.

Vain pientä haittaa
Reissuun lähteminen ei siis ole jäänyt tekemättä eikä matka-ajosta ole tullut painajaista.

Ensimmäinen kalibrointi
Olen muistellut milloin ja missä ilmeni sama asia ensimmäisen kerran. No ainakin silloin kun liki ajamattomaan pyörään vaihdoin pidemmät kaasuvaijerit ohjaustangon vaihdon yhteydessä vuonna -17. Uudelleen asetusten teko oli muutaman sekunnin pituinen prosessi jossa tietokoneavusteisesti tallennettiin kaasukahvan liikerata ja kaasuläpän liikerata. Siis kaksi kaasuvivun nopeaa kääntöä virrat päällä mutta sammuksissa. Tieto tallennetaan ECUun kääntämällä virta pois molempien kääntöjen välillä ja jälkeen. Todella helppoa.

Monta vuotta ookoo
Aikaa vuodesta -17 on siis kulunut kohta neljä ajokautta.
Toinen kerta kun häiriö tuli tutuksi oli muutama viikko sitten kun tulin ankarassa sateessa Ponutaipaleesta kotiin Tampereelle. Matkan aikana ei häiriöitä ilmennyt. Mutta kun seuraavana päivänä pesin pyörän reissun ravoista alkoi ilmiö uudelleen. Vesi tai sen aiheuttama hapettuma voisi olla ongelma. Tosin asiaan kuuluvat liittimet ovat hyvin vesitiiviitä mutta ei olisi kummallista vaikka hieman vuotaisivatkin ja yksi tai jotkin useista kymmenistä liitinpinneistä olisi huonolla kosketuksella.

Välitön ilmoitus
Vikavalo syttyy useasti ennen kuin on saanut edes pyörää käyntiin. Yleensä kun peruuttelen sitä tallista ulos. Se taas viittaa tuohon kalibroinnin epätarkkuuteen. Olen kokeillut laittaa vaijerien säädön niin. päin pers. jolloin vikailmoitus tulee kalibroinnin jälkeen välittömästi joko virrat kytkiessä tai kun kääntää ohjaustankoa tai kaasukahvaa. Mielestäni tämä on selkeä indikaatio. Mutta ei olisi ihme jos järjestelmässä olisi kaksikin vikaa yhtä aikaa.

Ilmaisohjelmalla
Eilen tein upiuudella GuzziDiag V0.49 -versiolla kaasukahvan ja -läpän kalibroinnin. Toistaiseksi en ole saanut vikailmoitusta aikaiseksi. Tosin en ole ajanutkaan. Ihan vain vekslailin tallissa virrat päällä, kääntelin kaasukahvaa ohjaus eri asennoissa ja annoin kaasukahvan palautua perusasaentoonsa itsekseen moottorin ollessa sammuksissa sekä moottorin käydessä. Ei ilmoituksia.

Epäilys
Joutunen, ehkä, nostamaan polttoainetankin pois ja vilkaisemaan ovatko potentiometrien liittimet kunnossa. Osa varoituksista viittaa siihen suuntaan. Tai sitten potentiometreissä, jossakin niistä, on poikkeamaa joka ei ilmene joka kerran kaasua käännettäessä. Aika näyttää. Mutta kyllä tällä reissuun voi lähteä. Miniläppäri mukaan jos haluaa tutkia mikä mättää.

Asia alkaa selvitä
Vaikuttaa siltä että tankkia ei tarvitse nostaa pois paikoiltaan sillä asia vaikuttaa olevan kokonaan kiinni kaasuvaijereista. Kun ohjaustankoa kääntää niin vaijerit heiluvat siinä mukana. Sitä ei voi estää mutta niiden keskinäisen liikkeen voinee. Ainakin yritän. Käytän nippusiteitä.

Alussa oli näin, tänään
Sekä A-B että C-D -potentiometrien jännitearvot olivat kokolailla kaukana toisistaan ja kun ohjauksen käänsi vasemmalle niin ero kasvoi. Vikailmoitus tuli aina kun ohjaus oli vasemmalle käännettynä. Tein pujottelukokeen jossa käänsin ohjauksen molempiin kääntörajoittimiin ja pidin siellä. Joka tapauksessa ohjaus kääntyy vasemmalle jos pyörän laittaa sivuseisontatuelle.
Vikailmoitus tuli liki joka kerta kun siirsi pyörän tallista ulos ja laittoi sivuseisontuelle siksi aikaa kun sulki tallin ovet.

Säätöpaikkana pressukatos Verstaan pihassa: ilmavaa.

Ainoa vikailmoitus tänään. Aiheuttaa vikasietotilan.

Muista ilmoituksista pääsin eroon
Tuolla ylempänä on ruutu jossa on hämmentävän paljon vikailmoituksia. Säätämisen ja kalibroinnin seurauksena olen saanut jo muut ilmoitukset katoamaan. Eivät siis kummittele enää.

 Ylärivissä poikkeavuuksia. A-B ja C-D.

Alussa oli A ja B
Tuijotin liiaksi rivin alkupäätä ja siinä ilmenevää poikkeavuuttaa josta aiemmin tuli vikailmoituksia. Vaan ei enää vähään aikaan mutta edelleen tuli C-D -potentiometreistä vikailmoituksia. Piti tehdä säätöjä. Säädin siis vaijereita ja aina vaijerien säädön jälkeen kalibroin potentiometrit keskenään.

C ja D
Sielläkin oli poikkeavuutta josta tuli vikailmoitus aina kalibroinnin jälkeenkin.

 Säädön ja kalibroinnin jälkeen. Toinen pari paranee, toinen huononee.

 Lisää säätöä. C-D paranee, A-B huononee.

Nippusiteet avuksi
Vaijerit heiluvat yhdessä että erikseen kun ohjataan. Tuin vaijerit nippusiteillä toisiinsa niin että heiluvat vain yhdessä. Kokeilua tämäkin.

 Ylempi nippuside.

 Alempi nippuside.

Siteiden kohdat
Ylempi on parikymmentä senttiä kaasukahvasta potentiometrien suuntaan ja alempi tankin koristesuojan edessä.

Nippusiteiden asennuksen jälkeen. Tasapaino alkaa löytyä.

Parempi kontrolli
Virhettä on mutta huomattavasti vähemmän ja potentiometriparien sisäinen muutos jäi minimaaliseksi kun ohjausta käännellään.

Kerran vielä kalibrointi
Toimenpide kestää kokonaisuudessaa vain sekunteja. Ensi kalibroidaan kaasukahvan liike ja sitten kaasuläpän liike.

Taulukossa tämän päivän tulos
Koska olin tyytyväinen tulokseen piti tietenkin tehdä koeajo. Ensimmäinen etappi oli matka kahvilaan kakkukahville eli Bistro Miss Ada Ylöjärvellä oli nautintopaikka.
Kokeeksi tein parkkipaikalla kierroksen vasempaan ohjaus rajoittimessa: aivan hyvin meni eli normaalisti. Tein myös kierroksen oikealle: välitön vikasietotila. 

Vika siirtyi vasemmalta oikealle
Niin käytännössä kuin taulukossakin. En siitä harmistunut vaan kuittasin virta-avaimella vikasietotilan pois käännettyäni ohjauksen keskiasentoon ja sitten äärivasemmalle.

Palkinnoksi ajelu Pohjoisella Pirkanmaalla
Ei ihan Keski-Suomen rajalla mutta Ylöjärvi - Kuru - Ruovesi - Juupajoki - Orivesi -reittiä Oriveden Shellille tankkaamaan ja siitä Mämmilä MC:n kahvihetkeä viettämään Orituvalle. Hieno sää ja hienot maisemat. Noin 170 km tuli saldoksi.

Pientä säätöä
Asiat ovat selkiytyneet eli nyt tiedän mitä säädän seuraavaksi ja miten. Saatan saada pyörän pelaamaan ilman että ei tarvitse purkaa mitään ennen talvea. Hieno fiilis!

Ilmeisesti potentiometrit ovat kunnossa
Koska säätäminen siirtää vaivaa kohteesta toiseen niin silloin voi päätellä että ainakaan mitään kovin merkittävää vikaa ei potentiometreissä ole vaan vaiva on niiden käytössä eli asetusten tasapainossa. Missään ei kerrota mikä saa olla maksimipoikkeama millivolttiarvoissa. Onko prosentuaalinen ero vai vain yksikkökohtainen (mV) määrällinen ero.

Muuta tarkastelua
GuzziDiagilla teetin käyrästön miten kaasuläppä reagoi potentiometrien tuottamaan informaatioon. Toistaiseksi asia on tasoa "hyvä tietää" sillä kaasuläppä heiluu vaikka kaasukahvaa ei käännettäisikään. Eli ECU ohjaa kaasuläppää jonkin muunkin informaation mukaan kuin kaasukahvalta tulevien komentojen suhteen.

Vain pieni pätkä juoksevaa käyrästöä.

Musta ja turkoosi käyrä
Musta käyrä alareunassa on kaasukahvan liike. Sen yläpuolella turkoosilla on kaasuläpän toiminta. (Ylin violetti käyrä on öljyn lämpötila.) Molempien käyrien suorahko osuus on tyhjäkäyntiä. Silti kaasuläppä tekee pientä liikettä.
Tämän tallentaminen ajon aikana eri kuormituksilla saattaisi olla mielenkiintoinen. Pitää miettiä miten sen tekisi turvallisesti. Periaatteellista estettä ei siihen ole.

Satunnaisesti ilmoituksia (Muutama viikko myöhemmin.)
Ei edes joka päivä mutta silloin tällöin vaikka ajanut olen liki joka päivä. Yleensä tallista hakiessa tai sinne ajaessa ilmenee vikailmoitus. Se ei juurikaan ole ajoa haitannut sillä vakavammankin ilmoituksen voi kuitata ilman tietokonetta pois ja ajaa kuin normaalisti. Kun moottori on lämmin eli käytännössä moottoriöljyn lämpötila normaalisti 70 - 120 astetta ei vikailmoituksia ole tullut lainkaan. Oireita mietitään ja tutkitaan.
 
Kolme viikkoa myöhemmin
Vikailmoituksia on tullut varsin harvoin vaikka asiaan en ole lainkaan vaikuttanut. Pyörä on ollut liki päivittäin ajossa sekä sateella että poudalla. Hyvin on matkanteko sujunut. Kohtapuoleen on pyörän talvitaltioinnin aika eli pesu, vahaus ja pieniä huoltotöitä. Loppukauden ajelen California Adamantilla.

Lisää vikailmoituksia
Pari viikkoa meni että ei yhtään vikailmoitusta. Tänään kun vein pyörän talvisäilytyspaikkaansa ilmeni eri vaiheissa, Kerholla käydessä, Verstaalla käydessä ja kaupassa sekä ravintolassa käydessä samat vikailmoitukset kuin aiemminkin. Ajoa se ei sinällään suuremmin häirinnyt sillä vikatilat olivat vain tilapäisiä. Asiaa on siis tutkittava edelleen.

Jatkuu jos ilmenee jatkoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti