tiistai 14. maaliskuuta 2017

Guzzi OBD vikakoodeja ja vanha vikalogi


Viimeisin koodaustapa
Koetan muistaessani laittaa tähän vikakoodeja joihin olen törmännyt ja joihin on selitys. Ensimmäiset kuvakaappauksena. Näitä voi lukea GuzziDiagilla omatoimisesti. Ohjelmat saa täältä.

Helppokäyttöinen ohjelma
Ohjelmisto on yksinkertainen käyttää ja sillä voi tehdä rajoitetusti asetuksia moottorinohjausjärjestelmään ja lukea vikakoodit sekä poistaa ne. Loppupäässä tätä juttua on vanhempi järjestelmä ja sen koodit.

Suomen kielellä
Koodit ovat suomeksi koska ne suomennettiin kahden hengen työryhmässä saksan ja englannin kautta yhtä aikaa ja sitten verrattiin käännöksen tuloksia. Olin toinen käännöstyöryhmän jäsenistä.

Tässä tyypillisimmät vikakoodit.

Ihmekoodi
Taannoin tuli California 1400 mallissa vastaan todella omituinen koodi joka väitti että automaattivaihteiston hydrauliikassa on vikaa. Sellaista siinä pyörässä ei kuitenkaan ole vaan kyse on takajarrun sähköjärjestelmästä.
P0744 = takajarrupolkimen asentokytkin. Vanhan liiton asentaja sanoisi että jarruvalokatkaisin mutta sen lisäksi se tekee muitakin hommia.

Auton ja mp:n vikakoodit
Poikkeavat toisistaan. Autokoodit ohjaavat väärän vian jäljille.

P0351
Sytytysjärjestelmän vikakoodi. Autopuolella viittaa saman suuntaiseen vikaan eli korkeajännitepuolelle. Sytytystulpan, tulpanhatun tai korkeajännitejohtimen vika.


Mallit joihin ei tarvitse edes tietokonetta koodinlukuun.
Vanhemmissa EFI-malleissa (P7, P8, 16M) on punainen ledvalo joka kertoo sakara-aaltosähkötyksellä missä päin järjestelmää vika on havaittu. Yleensä satulan alta löytyy liitin johon tökätään hattu joka aktivoi vianilmaisinvalon. Myös joissain huomattavasti uudemmissa japanilaisissa pyörissä on tämä vikailmaisinsysteemi. Pitää vain olla tulkki millä "sähkötys" muutetaan selkeäksi tiedoksi.

Toimintaohjeet
RESET PROCEDURE FOR THE ELECTRONIC CONTROL UNIT IAW 16M
Heti aluksi selvitys siitä miten 16M vikalogi tyhjennetään. Sitä ei pidä tyhjentää ennen kuin vika on löytynyt ja korjattu. Sitten nollataan alla olevilla ohjeilla ja seurataan ilmeneekö vikaa uudelleen. Jos ei niin asia on kunnossa.
Insert in the socket (located near the electronic control unit ) the short circuit plug supplied. (Aseta oikosulkutulppa "sokeaan" johtimeen joka on lähellä ECUa)
With the key in the ON position, switch in RUN position and engine off the CHECK LAMP flashes so as to indicate that there is a fault; the RESET procedure must be done during these flashes as follows: (Laita virta päälle mutta älä käynnistä. Vikavalo vilkkuu ilmaisten että vika on olemassa.)
1) Remove the short circuit plug while the CHECK LAMP is flashing and put it back in place after 3 seconds. After this operation the CHECK LAMP lights steadily. (Poista oikosulkutulppa johtimesta silloin kun vikavalo vilkkuu jatkuvasti ja laita takaisin kolmen sekunnin kuluttua. Tällöin vikavalo alkaa palaa jatkuvasti.)
2) Wait until the CHECK LAMP flashes again ( about 20 seconds). (Odota että vikavalo välähtää jälleen.)
3) Remove the short circuit plug; after two or three flashes the CHECK LAMP will light permanently. (Irroita oikosulkutulppa; kahden tai kolmen välähdyksen jälkeen vikavalo alkaa palamaan jatkuvasti.)
4) Wait 5 or 6 seconds and then put the key on the OFF position. (Odota viisi tai kuusi sekuntia ja käännä virta pois.)
5) Wait until the relay of the electronic control unit goes off (about 10 seconds). (Odota että ECUn rele kytkeytyy päältä pois.)
6) Close the circuit again inserting the short circuit plug and check that there isn’t any error. (Kytke oikosulkutulppa uudelleen ja tarkistaaksesi että mitään vikaa ei enää esiinny.)

Koodiavain 16M.

Koodien syyt
Valitettavasti teksti on englantia mutta ehkä ajan kanssa saan sen suomennetuksi kunhan muilta kiireiltä ehdin. (Lyhyesti jo kääntelin)

How to interpret the codes of the CHECK LAMP:

ERROR CODE 1.1 (Kaasuläpän asentopotentiometri, TPS)
The signal of the throttle potentiometer is incorrect.
The problem can be:
- That the potentiometer does not function correctly.
- Cabling harness/connection is damaged or is not correct.

ERROR CODE 1.2 (Ilmanpaineanturi)
Incorrect Signal from absolute pressure transducer
The problem can be:
- That the pressure transducer does not function correctly.
- Cabling harness/connection is damaged or is not correct.

ERROR CODE 1.4 (Öljynlämpöanturi)
Incorrect signal of oil temperature
The problem can be:
- That the temperature transducer (interrupted or in short circuit).
- Cabling harness/connection (interrupted or in short circuit).

ERROR CODE 1.5 (Ilmanlämpöanturi) 
Incorrect signal of air temperature

The problem can be:
- That the air temperature transducer (interrupted or in short circuit).
- Cabling harness/connection (interrupted or in short circuit).

ERROR CODE 1.6 (Poikkeava akun jännite)
Wrong Battery voltage
- A signal is sent when the output voltage of the battery is less than 8V or greater than 16 V.

ERROR CODE 2.3 (Ruiskusuutin 1) 
Error on the injector 1

The problem can be:
- Cabling harness/connection damaged or not correct.

ERROR CODE 2.4 (Sytytyspuola 1)
Fault on solenoid 1
The problem can be:
- Primary coil damaged.
- Cabling harness/connection damaged or not correct.

ERROR CODE 2.5 (Sytytyspuola 2)
Fault on solenoid 2

The problem can be:
- Primary coil damaged.
- Cabling harness/connection damaged or not correct.

ERROR CODE 3.2 (Ruiskusuutin 2)
 Error on the injector 2
The problem can be:
- Cabling harness/connection damaged or not correct.

ERROR CODE 3.3 (Polttoainepumpun ohjausrele)
Remote control switch of the fuel pump
The problem can be:
- Defective switch
- Cabling harness/connection damaged or not correct.

EFI P7 ja P8 vianetsintä


Vikakoodit P7 ja P8 EFIt.




TROUBLE CODE 1.1 (Kierroslukuanturin häiriö)
RPM signal failure
The problem can be in the sensor itself (circuit opened), in the wiring or in the connector (circuit opened).
It can also be caused by an excessive air gap. When this fault is intermittently occurs during running, the code 1.1 is present together with the code 1.3. 
When code 1.1 is present with code 1.3, check the air gap on the bell housing sensor.

TROUBLE CODE 1.2 (Kampiakselin asentoanturi)
Phase signal (TDC) failure
The trouble can be in the sensor itself (circuit opened), in the wiring or in the connector (circuit opened). It can also be caused by an excessive air gap. When this fault is intermittently occurs during running the code 1.2 is present together with the code 1.3.
When code 1.2 is present with code 1.3, check the air gap on the timing case sensor.

TROUBLE CODE 1.3 (Tarkennuskoodit kahteen edelliseen)
Incorrect signal sequence
1) If It appears together with the code 1.1
Faulty signal sequence due to a problem with the rpm sensor:
• RPM sensor itself (disconnected or shorted).
• RPM sensor wiring (disconnected or shorted).
2) If It appears together with the code 1.2
Faulty signal sequence due to a problem with the TDC sensor:  
• TDC Sensor itself (disconnected or shorted)
• TDC sensor wiring (disconnected or shorted).

3) If It is not together with the code 1.1 or code 1.2
Faulty signal sequence due to:  
• Faulty air gaps (RPM & TDC sensors)
• Irregular air gap caused by a misalignment or eccentricity of the timing gear or flywheel assembly.  Note: Code 1.3 is only detectable with the engine ON.

TROUBLE CODE 2.1 (Ilman lämpötila-anturi)
Faulty air temperature signal
The trouble can be:
• Air temperature sensor itself (disconnected or shorted)
• Air temperature sensor wiring or connector (disconnected or shorted)

TROUBLE CODE 2.3 (Öljyn lämpötila-anturi)
Faulty oil temperature signal
The trouble can be:
• Oil temperature sensor itself (disconnected or shorted)
• Oil temperature sensor wiring or connector (disconnected or shorted)

TROUBLE CODE 3.2 (Ilmanpaineanturi)
Faulty signal from the barometric pressure sensor. 

The trouble can be:
• Defective pressure sensor.
• Damaged or defective connections/wiring.

TROUBLE CODE 3.3 (TPS, kaasuläpän asentoanturi)
Faulty signal from the throttle potentiometer.
The trouble can be:
• Defective TPS potentiometer.
• Damaged or defective wiring/connections.

Lisäys 2020 kesäkuussa
GuzziDiagista on ilmestynyt varsin kattava vianetsintäversio V0.48.
Käsittää kahdeksankymmentä eri Guzzimallia ja on toiminnoiltaan laajin tähän mennessä julkaistu versio.

Moottorinohjauksen muokkaus
Tapahtuu apuohjelmalla nimeltä TunerPro. Siitäkin on tullut päivitetty versio. Sitä voi käyttää kaikissa ECU:lla varustetuissa Guzzimalleissa mutta ei EFI-malleissa.

Muunninohjelma
TunerPro tarvitsee muunninohjelman (XDF) toimiakseen. Se löytyy ECU-mallikohtaisesti GD:n sivulta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti