sunnuntai 26. maaliskuuta 2017

Uuden Tallin organisointia

Kirjoitan tämän jutun yhteen pötköön jota päivämäärät rytmittävät. Samoin tein jutun tallin muutosta uusiin tiloihin.

26.03.2017

Muutto on 99 prosenttisesti takana. Muutama tavara on noutamatta ja roskat viemättä vanhassa paikassa. Vielä on neljä päivää aikaa suorittaa loppuhommat.

Tänään lyhyesti kävin "säätämässä" uuden Tallin tiloja. Tavaraa tuntuu olevan kiitettävän paljon jota sijoitella uudelleen. Työpöytien ja laitteiden sijoittelu meni täysin uusiksi johtuen tilan pitkulaisuudesta.
Huomenna jatkan järjestelyjä. Pitäisi saada hieman apua koska pitäisi hitsata ja porata kiviseinään reikiä.

Rakentelin hyllykön äänentoistolaitteille. Pitäähän musiikkia olla. Huomattavasti rattoisampaa kuin kuunnella tuulen suhinaa nurkissa. Juuri tänään oli erittäin tuulinen päivä ja tiepölypyörteitä kulki pitkin kaupunkia.

Mutta hiljalleen alkavat muuttolaatikot tyhjentyä ja laitteet sekä työkalut löytävät paikkansa. Toivoakseni.

Sähkölaitetyöpöytä on koottu.

Tosin osa sähkötyövälineistä on vielä jonkin muuttolaatikon kätköissä. Tai useamman. 
Oikeassa alakulmassa näkyy alumiininen laukku. Se sisältää kolme tietokonetta. Niissä on hyvin vanhat käyttöjärjestelmät. Käyttöjärjestelmät taas pyörittävät sen aikaisia moottorinohjausjärjestelmiä ja vikahakuohjelmia joita en ole onnistunut siirtämään uudempiin käyttöjärjestelmiin. Ja on niitä kokeilleet ammatillisemmatkin siirtää mutta huonolla tuloksella.

Metallityöpöytä.

Niinkin iso työkalu on hukassa kuin viilapenkki. Työkalutaulua rakentelin ja pari tarvikehyllyä. Ylimmällä hyllyllä on viritinvahvistin Asa Studio ja äänen pukkaa maailmalle laadukkaat Bang & Olufsen kaiutinpari. Laitteet ovat 60-luvun lopulta.

Pöydällä on "paperillinen" runko. Siihen voisi koota tallissa olevista osista pyörän ympärille. Mutta en vielä tiedä tuleeko Café, Bobber, Chopper, Low Rider, Dirt Tracker, Trike vai aivan jokin muu. Liki kaikkiin olisi osakokonaisuuksia hyllyssä ja kaikki alkuperäisiä Guzziosia vaikka pitkäkeulan tekisi. Antaa asian vielä hautua.

Hyllyihin on alkanut keskittyä tavaroita.

Pyrkimys on että joka laatikossa olisi saman nimikkeistä tavaraa mahdollisimman pitkälle. Tosin sitten lopussa syntyy myös sekalaisia koosteita vääjäämättä. Mutta perusjako menee näin: materiaalit kuten metallit ja muut materiaalit erikseen, moottorin osat, runko-osat, kromiosat, kumiosat, sähköosat, jne kaikki omiin paikkoihinsa laatikoissa. Tulee samalla tehtyä inventaario. Kuvassa näkyy noin kolmannes kaikista hyllyistä.

Alkoholipyörä väliaikaisessa parkissa.

Tämä pyörä on ollut pari vuotta ajamatta. Silloin Savojärven Telttakokoontumiseen mennessä kilometriä ennen kohdetta hajosi ahtimen hihnan kiristin ja samalla hihna vaurioitui. Takaisin päin matka oli melko hidasta ahtimen rajoittaessa moottorin ilman saantia mutta kahdeksaakymppiä pääsi pintakaasulla. Matkaa oli vain noin 150 km takaisin joten kauaa siihen ei silläkään vauhdilla mennyt.

Sen jälkeen pyörä on seisonut kylmässä ja kosteassa ulkovarastossa. Nyt se saa olla lämpimässä 

Nyt kun laitan ehyen hihnan ahtimelle niin samalla kevennän vauhtipyörää. Saman remontin yhteydessä laitan kannenpultteihin uudet O-renkaat ja kiristän kannet. Pientä vuotoa on ilmennyt molemmissa kannentiivisteissä. Toimenpiteen pitäisi kaiken kokemuksen mukaan korjata pienet vuodot.

Mutta ensin pitää saada Talli toimintakuntoon ja ottaa V10 Centauro työn alle. Uusi akku, perushuolto joka sisältää kaikkien öljyjen ja jakohihnojen vaihdon sekä moottorinohjauksen vikakoodien luvun.

Olen antanut itselleni aikaa huhtikuun puoleenväliin saada kaikki talliasiat kuntoon ja sitten vain pyörien kanssa touhuamaan. Muutto alkoi maaliskuun alussa eli puolitoista kuuta menee talliasioihin ja sopeutumiseen uusiin tiloihin. Onneksi on kolme ajokuntoista pyörää käytettävissä joihin on huollot tehtynä.

27.03.2017

Uusi päivä uudessa Tallissa. Rakentelin väliaikaisen hyllykön että sain lattialle tilaa. Onnistuin ainakin puolittain. Toinen homma oli suunnitella metallihyllykön muutostyö että se mahtuu seinälle työstökoneiden taakse. Sitä ennen, vanhassa Tallissa, hyllykkö suoritti myös tilanjakoa keskellä nelikulmaisen 25 neliömetrin tilassa niin että toinen puoli oli "likainen" ja toinen "puhdas". Tässä tilassa sitä jakoa ei voi tehdä vaan kaikki tila on nyt puhdasta tilaa eli siivoukseen on kiinnitettävä erityistä huomiota.

Väliaikaishyllykkö.

Yhdelle hyllylle mahtui liki kaikki valikoimalokerikot. Niiden hyödyntäminen on mahdotonta. Lokerikot on saatava riviin kapealle ja pitkälle hyllylle. Mutta ovatpa pois lattialta. Vapautuneella lattialla sen sijaan ovat rullakot. Niissä ovat isoimmat ja raskaimmat osat.

Työpöydän työkaluseinä.

Kun en enää jaksanut isojen tavaroiden kanssa niin pikkutavaroita on mukava asetella paikoilleen. Kuvassa osittain näkyvä runko pitää saada jonnekin muualle. Se joutaisi roikkumaan jossain toistaiseksi kunnes keksin sille käyttöä. Nyt se on vain tiellä.

Käsikirjasto.

Kirjoja ja kansioita oli noin kolminkertainen määrä. Suurin osa Benelli-tietoutta ja pyörämainoksia lähinnä 80- ja 90 -luvuilta. Benellikirjat ovat vaihtaneet jo omistajaa mutta vielä on 650 Tornadon korjaamokäsikirja ja jotain pientä sillä taholla. 

Huomenna haen viimeiset tai toiseksi viimeiset tavarat vanhalta Tallilta. Tuskin tulee tippa silmään vaikka hyvät puolensa oli silläkin. Varasto vain oli kostea ja kylmä pyörien säilytykseen ja ilmeisesti liian iso, hintaansa nähden, sillä sinne kertyi kaikenlaista joka ei ole enää tarpeen. Osan kamoista olen jo lahjoittanut pois ja ne joilla on jotain arvoa yritän saada myydyksi.

28.03.2017

Vanhalta tallilta on nyt kaikki tavarat isoa kompressoria lukuun ottamatta haettu pois. En yksin jaksanut nostaa kolmisylinteristä kompressoria auton tavaratilaan. Pitää siis hankkia apuvoimaa.

Ovet jätin auki ja otin lukot mukaani. Pitää silti mennä kertomaan ex-vuokranantajalle että tilat ovat tyhjät ja vapaat muuhun käyttöön.

Tavarat siis ovat nyt kokolailla kaikki siellä missä pitääkin mutta eivät mitenkään vielä siellä minne ne kuuluvat koska kaikkia hyllyjä ei ole vielä koottu eikä täytetty. Kaikenlaista piilossa ollutta on tullut esiin.

Tyhjä hylly odottaa tavaroita.

Pyrin kaikki tavarat laittamaan laatikoihin ja niihin merkinnän mitä niissä on että olisi helpompi löytää kulloinkin tarvitsemansa.
Laatikoita pitää hankkia lisää huomattavia määriä. Pitää odotella tilipäivää.


Tämän näköistä olisi pyrkimys tehdä.

 
Täysi laatikko putkenmutkia.

Pääosa mutkista ja mutka-aihioista on ruostumatonta terästä. Monennäköistä mutkaa on tullut tehdyksi. Lähinnä Guzzin V10 koneen hengityksen parantamiseksi. Sinänsä erikoista että siinä on kuitenkin tavallisesta teräksestä valmistamani pakoputkisto. Ajatus on ollut tehdä se joskus "kun ehdin" rosterista ja kiillottaa. Ruostumaton teräs käyttäytyy jännästi kun sen pintaan muodostuu hapettumaa lämmön vaikutuksesta: enimmäkseen sinisiä ja ruskeita sävyjä. Halutessa voi kiillottaa uudelleen jos pinta on mennyt rumaksi.

Metallihyllyn rakentelua.

Jouduin purkamaan hyllykön hyllyväleikseen neljään osaan. Nyt sitten hitsailen hyllylevyjä jälleen paikoilleen niin kuin aiemmillakin muuttokerroilla. Tässä kaksi hyllyväliä. Vielä kaksi pitää koota tämän jatkeeksi. Ylin hylly on 2,5 metriä lattiasta. Tikkailta yltää.

Hyllyn alimman tason alapuoli toimii myös sorvin valaisimen kiinnityksenä. Kapeita lisähyllyjä sorvin työkaluille voi kiinnitellä hyllyrunkoon myöhemmin.

Metallihyllyssä on vain "takajalat" siksi se tulee kiinni seinään. Pysyypä ainakin pystyssä. Seinään pitää porata propuille reiät. Apumies on luvassa tulakkseen poran kanssa loppuviikosta. Voi mennä ensi viikollekin. Hätäkös tässä.

29.03.2017

Vanhan Tallin avaimet on luovutettu pois ja vihoviimeiset kapineet haettu uuteen Talliin. Osa ihan vaivoiksi asti.

Uudella Tallilla rakentelin edelleen hyllykköä. Muutamaa alahyllyä lukuun ottamatta on metallihylly nipussa. Nyt se pitää kiinnittää seinään ja ehkä lattiaan.

Hyllyrivi.

Sorvi näkyy hämärästi vasemmassa alakulmassa. Se on vaikuttanut hyllyn alarivin korkeuteen mutta osalle matkaa sorvista oikealle voi laittaa vielä yhden hyllyrivin kahden hyllytolpan väliin. Siihen täytyy valita jokin sopivan kokoinen lokerosarja. Käyn ostamassa lisää lokerikkoja. Mieluimmin samaa kokoa kuin tähänkin asti jos sellaisen vain saan mahtumaan alimmalle hyllylle. Hyllymetrejä syntyy noin 12 - 14 metriä. Kaunishan se ei ole mutta en taida ryhtyä maalaamaankaan uudelleen. Kun se täyttyy sinisillä laatikoilla niin hitsisaumat ja maalaamattomat kohdat eivät juuri näy.

Siinä hyllynpystytyksen ohessa jelppailin erästä nuorta miestä mopon kaasuttimen puhdistuksessa. Vehje oli ollut pois käytöstä muutaman vuoden.
On yllättävää kun henkilö on sellainen jolla ei ole minkäänlaista käsitystä mopon toiminnasta eikä voi kertasanomisella uskoa että joku toinen ymmärtää ja osaisi myös neuvoa jos neuvoja osattaisiin myös vastaanottaa. Oltiin sentään moottoripyöräkerhon tiloissa.
En siitä nokkautunut vaan neuvoin edelleen kunnes kaveri heitti homman minulle ja sanoi että tee sitten kun kerran niin v***n hyvin osaat! Tein sitten ja mopo lähti käyntiin. Ei siinä kauan mennyt eikä kiinalainen kaasutin niin kummoinen ole, näköjään. Eka kerta minullakin. Kiinalaisen kanssa.

30.03.2017

Latimo (Timo) tuli jälleen avuksi kun oli hyllyistä kysymys. Aiemmin hän kasaili IKH-hyllykköjä. Nyt on omavalmistehyllyistä kysymys eli hyllyköstä jossa kuorman kantaa viisijalkainen seinään, tai kattoon tai molempiin, kiinnitettävä teräshylly. Nyt se kiinnitettiin lattiaan ja lisäksi useasta kohdasta seinään hitsaamalla rakennuskulmia pystypalkkeihin ja pulttaamalla ne seinään. Latimo toi iskuporakoneen mukanaan ja reikiä syntyi tiiliseinään varsin tehokkaasti. Käytin kymmenen senttiä pitkiä ja kuusi milliä halkaisijaltaan olevia proppuja. Hyvin kesti yli satakiloisen ukon kiivetä hyllykköä ylös.

Teräshylly valmis.

Nyt vain tavaroita nostelemaan hyllyille. Pitää hankkia lisää laatikoita. Hyllyn leveys on hyvä muuttolaatikolle. Lisäksi pienempiä laatikoita tilkkeeksi tyhjiin kohtiin. Ylimmälle hyllylle tulee harvemmin tarvittavia tavaroita. Sinne yltämiseksi tarvitaan A-tikkaat. 
Hyllyn reunaan voi kiinnittää esimerkiksi sorvin valon suoraan sen yläpuolelle ja vastaavan jyrsimelle. Lattia alkaa näkyä jo monessa kohtaa kunhan saan loputkin roinat hyllytetyiksi.

Huomenna rynnistän muutaman tunnin Tallilla, haen Rouvan töistä ja illalla lähden viihtymään kaverin kesämökille viikonlopuksi. Meitä tulee sinne jonkinlainen porukka joista pääosa aktiiveja motoristeja, bikereita, autoharrastajia ja muita maailmankiertäjiä.

02.04.2017

Viikonloppuna muualla mutta perjantaina sain jotain aikaiseksi. Nyt on hyllykkö jossa on valmiina tyhjiä laatikoita. Nyt pitää vain järjestellä niihin osia ja työkaluja.

Keveimmät tavarat ylähyllyille.

Kaksi pitkää hyllyriviä ovat vielä melkein tyhjiä ja lisäksi on sorvin ja jyrsimen työkaluille matala hyllyväli. Laatikoita pitää edelleenkin hankkia lisää.

03.04.2017

Kauppareissu Puuiloon josta lokerikkoja ja muuttolaatikoita läjä mukaan ja sieltä Tallille. Viikonlopun riento perjantaista sunnuntaihin vei hieman tehoja mutta muutaman muuttolaatikollisen selvitin ja nimesin täynnä tavaraa. Lisäksi laitoin kaksi työkalutaulua kiinni hyllyrunkoon. Toisen hitsaten, toisen ruuveilla.

 Sorvin ja jyrsimen työkaluja taulussa.

Myös sorvin valaisimen sain kiinnitetyksi. Työkalut löytävät hiljalleen paikkansa. Yritän pitää ergonomiaa yllä ettei tarvitse kurkotella tai noutaa työvälineitä muualta.

Kaksi muovista mutta tukevaa työkaluvaunua.

Takana työkalutaulu johon pitää hankkia kannakkeita työvälineille.
Vaunut ja taulut olen pelastanut erään yrityksen romukuormasta. Jotain nekin olisivat maksaneet jos ostaa pitäisi.

05.04.2017

Muutama asia tuli jälleen tehdyksi. Sähkökaappi löysi paikkansa työpöydän yläpuolelta.

 32A kolmivaihe- ja 230V sähkölähteet.

 16A sähköliittimet.

Sorvi ja kompressori tarvitsevat kolmivaihevirtaa 16 amppeerin lähdöillä. 32 amppeerin virtaa ei toistaiseksi tarvita. Valkoinen liitin on kompressorille siksi että se tarvitsee tietyn kytkennän pyöriäkseen oikein päin. 
Kellon asensin hyvin näkyvään paikkaan.

 Sorville perusvalaistus.

Loisteputkelle pitää laittaa suoja että valo suuntautuu oikein eikä häikäise silmiin. Lisäksi tulee kaksi kohdevaloa. Toinen on hehkulamppu ja toinen led.
Pelkkää neonvaloa ei pidä käyttää pyörivien kappaleiden kanssa.

 Taajuusmuuttaja ja virtakytkin.

Verkkovirtakytkentä vielä tekemättä. Sähkömiestä odotellaan. Käyttökelpoinen taajuus on 20 - 60 hertsiä. Enempää en kiinalaista moottoria uskalla "kellottaa". Mutta laaja kierroslukualue silläkin jo saavutetaan.

Sorvin kytkimet ja säätönupikka.

Etualalla käynnistys ja pysäytysnupit. Keskellä taaempana suunnanvaihdin ja kara-akselin pyörintänopeuden säätönuppi vasemmalla.

Sorvin alakaappi.

Hankin muutaman lokerikon hajonneiden tilalle ja lisäksi. Yhden hyllyn voisi vielä rakentaa karkeammalle tavaralle alas. Alimmalla erilaisia koneistettaviksi tarkoitettuja materiaaleja. Myös muoveja.

Puinen laatikko on täynnä teriä sekä sen vieressä oleva punainen muovilaatikko. Ne pitäisi saada paremmin esille. Rakentamista siinäkin. Tarvitsevat oman hyllyn sorvin yläpuolelle.

 "Perävarasto" alkaa olla jonkinlaisessa järjestyksessä.

Harmaat pikkupöydät taempana eivät ole minun tavaroitani. Ruskea pahvilaatikko on. Vielä on tyhjiä muuttolaatikoita joihin voin tehdä lajitelmia niistä tavaroista jotka ovat pahvi- ym muissa laatikoissa. On ainakin sitten seuraava muutto helppo kun kamat ovat valmiiksi tukevissa laatikoissa tai huutokauppa laatikko kerrallaan. Vuoden -60 mallia oleva Messukylässä valmistettu Jupiter sai kuivan odottelupaikan kunnostusta varrotessaan. Etualalla paperillinen Tonti-runko.

08.04.2017

Järjestys paranee vähitellen ja lisää tilaa syntyy sitä myöden. Toki moni asia ei ole löytänyt sopivaa kohtaa. Esimerkiksi parikymmentä lajitelmalaatikostoa, enimmäkseen eri kokoisia muttereita ja ruuveja. Rosteria tietenkin. En ole aikoihin käyttänyt muuta materiaalia sellaisissa paikoissa joissa ei tarvita erityistä lujuutta. Eivät ruostu eivätkä juutu helposti.

Lokerikot kahdessa rivissä.

Näille täytyisi tehdä kapea hyllystö jossa lokerikot olisivat rinnakkain. 

Tallitilani jakaantuu kahteen osastoon: työtila ja varasto. Niin kuin aiemminkin. Nyt varasto on sisätilaa, ennen ei. Toki seinät ja katto olivat mutta ei lattiaa laisin. Tilaa oli paljon. Nyt päinvastoin. Kaikki sisätila maksaa.

Varaston puolelta.

Varastotila on hyvin siistiä mutta matalaa. Mahtuu kuitenkin ihmeemmin kumartelematta kulkemaan. Lasi- ja hiekkapuhalluskaapit joudun säilömään varastossa kuten ilmeisesti myös sähkö- ja elektroniikkatyöpöydän. Molemmissa on pyörät alla joten ne voi ottaa käyttöön halutessaan. Kohtuullinen järjestely.

Kuten näkyy on tavaroita jotka eivät ole vielä muuttolaatikoissa. Laatikoita voi pinota päällekkäin ja säästää siten tilaa. Pitää vain nimetä laatikot että löytää etsimänsä helpommin.

Renkaita.

Auton talvikumit ovat vanteineen. Muut ilman. Renkaita on vielä muitakin. Sopinevat samaan läjään ja jälleen pieni ala vapautuu muuhun käyttöön. Erikseen ovat lisäksi moottoripyörän renkaita vanteineen. Ne voisi olla hyvä laittaa roikkumaan varaston katosta odottelemaan mahdollista uusiokäyttöä.

Ultraäänipesuri tarvitsisi pesun.

Huomisen kun riehun oikein kunnolla niin homma lienee siedettävässä tilassa järjestyksen suhteen. Pääsee sen jälkeen saunaan. Hienosäätöä voi tehdä myöhemminkin.

Huomisen hommiin kuuluu myös jalustan teko pylväsporakoneelle. Leikkaus- ja hitsaushommia. Sekin olisi hyvä tehdä pyörien päälle. Jossain niitä piti olla varastossa.....

07.04.2017

Perjantai-iltapäivän alun ratoksi käväisin IKH:n myymälässä lounaalla matkalla Tallille. Tarjolla grillituotteita kuten Tapolan mustaa makkaraa hyvin kuumana hillon kera joita makustelin noin 60 senttimetriä. Viisi tuntia sillä jaksoi oikein hyvin.

Tallitilani jakautuu kahteen osaan: varsinainen työtila ja varastotila. Molemmat yhteydessä toisiinsa samassa tasossa. Kuivaa ja lämmintä.

Järjestelin varastotilaa pari tuntia ja tilankäyttö tehostui kummasti. Nyt samaan tilaan mahtuu myös California Adamant, Alkoholipyörä sekä Centauro. On helppo ottaa työlle mikä tahansa laite halutessani.

Rakentelin jalustan pylväsporakoneelle. Taidan laittaa jalustaan pyörät että vehjettä voi siirrellä koska kaikille työkaluille ei ole riittävästi tilaa.

Varaston puolelle joutuivat myös lasi- ja hiekkapuhalluskaapit sekä elektroniikkatyöpöytä. 

Päivä oli "tuottoisa" eli asiat etenivät mukavasti ja tarvitsemani tila jää kuluiltaan edulliseksi. Oikeastaan on jo hinku päästä tekemään pyöräremonttia. Silti käytän tulevan viikon vielä hifistelyyn tilankäytön suhteen.

Varastotilan puoli.

Tilaa on noin seitsemän metriä 3,5 metriä leveälti. Osa työvälineistä on säilytettävä sillä puolen jotta työtilassa on riittävästi pinta-alaa. Mutta helppoa ne on sieltä tarvitessa noutaa: pyörät alla kaikissa.

 Työtila, rakennustarpeita ja pikkusälää.

Kuvassa kuusi metriä tilaa pituussuunnassa ja tavoite että kaksi metriä sivusuunnassa vapaata väylää.
Viimeksi jää kaikenlaista tavaraa joilla on funktionsa mutta kutakin on niin vähän että ei niille kannata jokaisella omaa lokerikkoaan varata vaan laittaa kaikki yhteen laatikkoon ja kylkeen tekstin: sekalaista.

Viimeinen perattava alue. 

Kuvassa on pyöränostin, ompelukone, pesupöytä ja wc-paperia. Muu on sekalaista tavaraa joka kulkeutuu varaston suuntaan kunhan saan sinne asianmukaisia hyllyjä. Ompelukoneen varustan pyörillä myös. On muuten tosi painava laite. Umpirautaa.

Pitääkin ottaa ompeluasioissa kontaktia ammattilaiseen: on pientä häiriötä koneessa. Voi olla että isoin vika on käyttäjässä.

10.04.2017

Maanantai, mutta virtaa riitti hihoissa puolelta päivin alkaen yli iltaseitsemään. Ensimmäiseksi erinomaisen painava ompelukone sai pyörät alleen joissa yhdessä jarru, kaksi kääntyvää ja yksi kiinteä. Kone on varaston perältä helppo hakea tarpeen tullen käyttöön.

Pesupöytään pitää laittaa myös pyörät. Sekin voi olla jossain sivussa kun sitä ei tarvita. Laite vie melko paljon tilaa. Mutta on ehdottoman tarpeellinen.

Pyöränostin ei tarvitse pyöriä. Se saa olla paikoillaan kunhan sille löytyy paras paikka.

Pyöränostin. Pesupöytä takana.

Kuvan esittämä järjestys on väliaikainen. Molempien "lopullinen" paikka on jossain muualla. Mutta nosturilla voi aloitella moottoripyörän huoltotoimia. 
Nosturille on jonoa. Kahteen pyörään pitää laittaa hihnoja. Toiseen jakohihnoja, toiseen ahtimen ja laturin hihnat.

Pesupöydän kannella on sininen uä-pesuri sekä Asa Studio viritinvahvistin. Sen kohtalo on siirtyä säilytykseen. Laitteen vastaanotinkyky ei ole riittävä tämän tallin olosuhteissa. Piti vaihtaa modernimpaan.

Salora viritinvahvistinlevysoitinyhdistelmä.

Levysoitin on harvemmin nähty Thorens/Shure "pisara". Tavallisesti näissä on Dual. Mökäpöntöt B&O. Näillä kuuluu oikein hyvin ja helpotuksena esivalittavat kanavat.

Työkaluvaunu sai lisäosan.

Vähällä käytöllä ollut vetolaatikkopakki saa olla varastona pienille työkaluille.

Työkalutaulussa on vielä tilaa.

On erinomaista että sorvin ja jyrsimen työkalut saa lähelle ja selkeästi työkalutauluun. Eivät likaannu ja kolhiudu kuten helposti laatikostossa käy. Taulussa on vielä tilaa eikä sitä pidäkään ihan täyteen survoa.

Alla laatikostoja kaksi samanlaista. Niiden yläpinta toimii laskualustana. 

Sorvin ja jyrsimen työkaluja tauluissa harvakseltaan.

Molemmat laitteet ovat nyt käyttökunnossa. Jyrsimen jalustalle teen vielä hitsaushommia. Sen jalkojen välille pitää hitsata tuet niin resonointi vähenee. Painon lisääminen vähentäisi myös tärinää. Pöydän alapintaan voisi kiinnittää painavan teräslevyn. 
Sorvin valaisimen eteen pitää laittaa heijastuslippa varjostimeksi ettei loistelamppu paista suoraan silmiin.

Pian pääsee asennushommiin ja kohtahan pitää päästä pyörällä ajamaankin.

11.04.2017

Ompelukoneessa ja pesupöydässä molemmissa on nyt pyörät allansa eli niiden siirtely käy erittäin miellyttävästi. Kompressoriin pitää uusia kaikki pyörät. Järjestellessä siitä murtui kolmaskin pyörä joten hitsausta on tiedossa jälleen. Pitää käydä kierros kaupan kautta huomennakin pyöräostosten merkeissä. Nyt ostan korkeammat ja tukevammat pyörät kompressoriin niin sen maavara paranee ja isommat ovat kaiketi kestävämmätkin.

Kuvia ei ole mutta tavaroita pyrin saamaan entistä pienempään tilaan. Vuokra menee pinta-alan mukaan eli tavarat on saatava pienelle alalle ja mahdollisimman korkeaan läjään. Siirtelyä riittää vielä vaikka kuinka. Hyllyjä pitää koota lisää. Vuokraa on jo rästissä maaliskuulta ja alkavalta kuulta. Maaliskuulta meni vuokra myös vanhasta tallipaikasta.

Hikoilua siis tiedossa. Suurin tilan syöjä on California Adamant. Alkoholipyörä vie yhden normaalin pyöräpaikan. Centauro tulee suoraan pyöränosturille. California 1400 saa sijan taloyhtiön autotallista kun auto siirtyy kadunvarteen.

C. Adamant saattaa myös mahtua autotallin perälle kun ajokausi alkaa. Siinä on niin halpa vakuutus että se on vakuutuksessa ympäri vuoden. C. Adamantiin teen pikahuollon. Lasken öljyt ulos koska pyörä talvehti kylmässä ja kosteassa tilassa. Jos ei ole vettä öljyn joukossa niin laitan saman öljyn takaisin.

12.04.2017

Jäidenlähtö Näsijärvestä tapahtuu lähipäivinä. Näsinselällä on irtolauttoja jotka ovat painuneet osittain päällekkäin. Koljonselällä, joka on suurin yhtenäinen vesialue, on todennäköisesti jo purjehdussää. Se sisävesiasioista.

Tallilla oli edelleen järjesteltävää. Muuttolaatikoita pinosin päällekkäin ja ne laatikot jotka tursuavat yli laitojensa ovat päällimmäisinä. Tylsää ja hikistä hommaa. Saatan osan tavaroista tuoda kotitalliin kun saan sieltä pois yhden pyörän. Tilaongelmaa se ei kokonaan poista. Raha poistaisi mutta sitä ei ole.

Rahaa meni jälleen sillä kompressorista nimeltä "Sarin" olivat vanhat pyörät hajonneet. Kerran niitä jo korjailinkin, vuosia sitten mutta helpompi oli ostaa uudet ja korkeammat sillä kompressorin maavara oli edellisillä pyörillä huono.

Hajonneet pyörät.

Kaikki irrotetut pyörät.

Kiinnitys oli tehty hitsaamalla. Niin tein myös uusien kohdalla. Nopea ja tukeva ratkaisu. Uudet pyörät ovat huomattavasti suuremmat eivätkä kääntyvät pyörät oikein mahtuneet kääntymään alkuperäispaikoissa joten sijoitin ne leveämmälle. Samalla laitteen tukevuus parani. 

Kahdesta nostimesta oli hyvä apu.

Kompressorin painesäiliö ja uudet kääntyvät pyörät.

Pyörissä on myös jarrut ja käännön lukitus.

Kompressorin kampikammio.

Huomenna on uusi päivä Näsijärven jäittenlähdön seuraamiseen ja, toivottavasti, viimeiseen järjestelypäivään. Toki myöhemminkin tavaroita voi järjestellä jos on tarvetta. Vielä pitää laatikoita käydä läpi sillä iso kulmahiomakone ei ole vielä löytynyt muuttokamoista. Se olisi kohta tarpeellinen raskaaseen metallin työstöön.

Jos on kaunis ilma niin ehkä siirrän yhden pyörän lisää Tallille ja aloitan huoltotoimet. Perillä on jo C. Adamant ja Alkoholipyörä. C. A. on ajokunnossa. Myöhemmin paikalle siirtyy myös California 1400.

13.02.2017

Tallin organisointi on jo sen verran pitkällä että vein sinne kolmannen pyörän ja suoraan pyöränostimelle.

 Centauro hinauksessa.

Ajoin Tampereen keskustaa sivuten Tampereen Valtatietä, Hämeenpuistoa, Satamakatua, Mariankatua, Pirkankatua, Sepänkatua ja Paasikiventietä. Matka sujui hyvin ja helposti suoraan uuden Tallin ovelle. Virkavalta, tapansa mukaan, seurasi tapahtumaa hetken matkaa katseella.

Centauro nostimella valmiina huoltotoimiin.

Aihe Centauron ajamattomuuden kunnostamisesta saa oman blogikirjoituksen kunhan asiaan pääsen. Pääsiäinen pitää kuluttaa ensin alta pois. Mämmiä on ostettuna.

Järjestelin varastotilaa uudelleen ja sain tavarani varsin pieneen tilaan. Verstastilaa on, entiseen verrattuna, melko lailla enemmän mutta varasto on nyt melko kompakti. Vuokra lasketaan käytettävien neliöiden mukaan. Vuokra tulee olemaan hieman alhaisempi kuin entisessä paikassa oli alunperinkään. 

Jupiter vm 1960.

Valmistettu Norjassa (Runko) ja Tampereen Messukylässä SOK:n tehtailla. Neljäs pyörä tallilla poiketen ennakkotiedoista. Nostin sen "naulaan" odottamaan hetkeä milloin sen joku entisöi jollen sitten itse. Tai varaosiksi jonkun parempikuntoiseen aihioon. Mopon omistaa appiukkovainaan perikunta.

Rengaspino on kasvanut parilla renkaalla vanteineen.

Pinon keskikohdalla näkyy kaksi rengasta jotka ovat ehdolla mikäli teen vielä yhden triken lisää. Osia sitä varten on runsaasti hankittuna. Aloittamista vaille valmis projekti. Olisi jo neljäs tuotantosarjassa.

 Työpöytä ryönän peitossa.

Tämä pöydällinen jäänee viimeiseksi perattavaksi niin silloin pitäisi kaikkien työvälineiden olla ojennuksessa oikeissa paikoissaan. Pöydällä on tarpeellistakin tavaraa mutta "uudessa järjestyksessä" ei vielä kaikelle ole löytynyt paikkaansa. Saatan vielä hankkia toisen työkaluvaunun johon voin sijoittaa harvemmin tarvittuja työkaluja sekä ensimmäisessä vaunussa olevien työkalujen toisintoja.

Sähkölaitetyöpöydässäkin on pientä perattavaa.

Pöydällä on lähinnä ruuveja ja työkaluja millä hyllyt ym rakenteet on pystytetty. Nämä pöydät siistiksi niin voi aloittaa kaikenlaista tarpeellista ajankuluprojektia. Moottorin odottavat käyttökohteita. Samoin muutama vaihdelaatikko. Yksi on työn alla.

Työkalutaulu on kalustettu.

Laskutason muodostaa kaksi pyörillä olevaa tukevaa laatikostoa. Niissä on sisällä työ- ja mittavälineitä ja ne voi siirtää aina sinne missä tarvitaan laskutasoa.

Tärkeimmät tavarat.

Iso 200 litran roskakori ja kompressori. Roskista ei tarvitse tyhjentää ihan joka päivä. Paineilmatyökalut ovat siroja ja helppokäyttöisiä. Siksi pitää olla puristeilmaa tarjolla.

Aivan tyytyväinen en ole tilankäyttöön mutta menettelee. Ajan kanssa sopeutuu. Seuraavaksi pitää tehdä paineilmaverkko joka yltää varastoon asti sekä jokaiselle työpisteelle. Erityisesti sorville ja jyrsimelle sekä kaikille työpöydille. Myös lasikuula- ja hiekkapuhalluskaappi tarvitsee paineilmalinjan. Kuten pesupöytäkin.

Paineilmaverkon toteutan letkuilla. Kaksi itsekelautuvaa letkua on joista toinen pitää vielä asentaa sopivaan paikkaan Myös itsekelautuva jatkojohto on. Siten ei letkuja ja johtoja pyöri lattialla. Myös pyöränostimen johto pitää saada kulkemaan muualta kuin lattialla. Osa letkujen ja johtimien paikoista määrittyy samalla kun valot asennetaan.

Sähkömiestä odotellaan aktiivisesti että saan laitteisiin sähköt sekä valot kattoon.

18.04.2017

Näsijärvi edelleen jäässä mutta aukkoja on saman verran kuin jäätä. Isoäiti sanoi että välihousut voi ottaa pois kun Näsijärvestä on jäät lähteneet. Samalla voi aloittaa ajokauden mutta taidan vielä viivyttää Vappuun tai sen jälkeen. Riippuu säistä.

Sitä ennen riittää Tallillakin tekemistä. Monet laitteista ovat vielä laatikoissaan mutta pääosa on valmiina käyttöön kunhan valot tulisivat asennetuksi.

Edelleen järjestelyä ja siistimistä. Hiljalleen homma etenee. Kiinnittelin työkalutauluihin kannakkeita ja järjestelin tavaroita.

Jakopöytä, puristin sekä karaholkkisarja.

Jyrsimen työkaluja kaikki. Lähellä jyrsintä hyllyn päädyssä. Pysyvät puhtaampina kun ovat ylempänä kuin missä roiskuu.

Työkaluvaunu on järjestynyt jollain lailla. Osa laatikoista vaativat ankarampaa järjestystä mitä nyt on.

 Kuusiokoloavaimet ja hylsyt ovat ok.

 Järjestys puuttuu.

Jotain on ojennuksessakin.

Työpöytä siistinä.

Viilapenkin takana on itsekelautuva jatkojohto. Vasemmassa yläkulmassa näkyy myös itsekelautuva paineilmaletku. Se on löytänyt paikkansa mutta jatkojohtokelan paikkaa mietitään. Lisäksi tilaan pitää saada kolmivaihejohdotusverkko. Muun muassa kompressori, pyöränostin ja sorvi tarvitsevat kolmivaihesähköä.

Sähkömiehen kiireet kun hieman helpottaisi niin paljon muuta en vaatisi kuin kuusi reikää betoniin ja kolmen valaisimen kytkennät.

Sähkömies kävi ja kaikki saatiin toimimaan. Hieno homma!

Kaksi viikkoa ehdin nauttimaan uudesta harrastetilasta kun tilan omistajalta tuli tieto että koko talon vuokralaiset irtisanotaan. Talon käyttötarkoitus muuttuu asuintaloksi. Tulee arvokkaita loft-asuntoja järvinäköalalla. Vein tavarani varastoon. Harrastetilaa ei siis ole enää missään. Tavarat ovat viidenkymmenen kilometrin päässä kylmässä varastossa. Pyörät kahta lukuun ottamatta ovat Kerholla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti