lauantai 18. helmikuuta 2017

California 1400 GTS Takajarrun valokytkimen tyypin vaihto, tietokonehomma


Aiemmin: rele, painekytkin, johtimet ja asennus.

Tietokoneen ohjelmalla 
Kuten yllä olevassa linkissä kerrotaan niin asennustyöt on tehty mutta muutostyö on vielä kuitattava tietokoneella että järjestelmä toimii oikein. Tässä toimenpiteessä käytetään yksinkertaista ilmaisen lähdekoodin GuzziDiag-ohjelmaa jolla tehdään asetukset ja poistetaan vikailmoitukset.

Tietokoneen kytkentä pyörään
Sitä varten piti läppäri viedä pyörän viereen ja kytkeä pyörän järjestelmään OBD2-väylän kautta. Toimenpide on yksinkertainen. Käynnistetään tietokone, katsotaan tietokoneen laitehallinnasta (Windows) mitä porttia OBD-kaapeli tietokoneessa käyttää, käynnistetään ohjelma ja kerrotaan sille portin numero "asetukset" taulussa. Valitaan ohjelman valikosta pyörämalli jonka järjestelmään aiotaan kytkeytyä. Sitten kytketään kaapeli pyörän OBD-väylään.

Noudatetaan ohjeita
Annetaan ohjelmalle komento kytkeä itsensä pyörän järjestelmään ja noudatetaan ohjelman ohjeita: "Kytke virta pyörään." Käännetään virta-avainta. Nyt tietokoneen näytölle tulee eri tietoja pyörän järjestelmistä valittuina arvoina. Valikoista voi valita mitä toimintoja haluaa katsella. Järjestelmä on suomenkielinen ja neuvoo käyttäjäänsä.

Kaapelit kytkettyinä.

Parannettu kaapeli
Erään aiemman ongelmatapauksen vuoksi yhdessä pyörässä oli vakava EMC-vuoto joten päällystin "Fiat"-kaapelin metallipunoksella joka muodostaa Faradayn häkin eli elektromagneettinen säteily ei pääse vaikuttamaan johtimessa kulkeviin signaaleihin. Normaalisti sellaista ei tarvita.

Varmempi liittymä
Olen virtaviivaistanut kytkentää siten että virran ulosotto on akulta johtimilla ja SuperSeal-liittimellä sen sijaan että käyttäisin hauenleukoja.

Siirretty alkuperäisliitin
Myös OBD-liittimen olen nostanut akkukotelon kannen päälle ettei tarvitse irrotella kantta joka on kuudella ruuvilla kiinni. OBD-liitin mahtuu olemaan turvallisesti myös kannen päällä olevassa pikku lokerossa. Se on kolminapainen mutta kaksijohtiminen erotuksena kaksinapaisesta virtaliittimestä.

Teknisiä arvoja ja tietoja.

Vikalogit tarkasteluun
Päivän toimi ei ole katsella mitä mikin anturi ja toiminto näyttää vaan katsoa vikalogit. Logeja on kaksi: "Uudet viat" ja "Tallennetut viat" Ensin mainittu on satunnaisesti ilmenneille vioille jotka katoavat usein itsekseen kuten alhainen akkujännite. Jälkimmäinen taulu on vakavien ja pysyvämpien vikojen tallennuskohde.

Moottoripyörillä osin eri vikailmoitukset
Jarrupolkimen jarruvalokytkimen virhetieto näkyi tallennetuissa koodilla P0744 "kelpaamaton signaali" lisätiedolla. Netistä kaivettu "P0744 Vääntö Muunnin Kytkin Ajoittainen" on automaattivaihteiston vikakoodi. Tieto on kovasti ristiriidassa aiheeseen sillä ne häiriöt mitä netistä löytää hakusanalla ovat autotekniikkaa vaikka koodien väitetään olevan standardoituja.

Päättelin itse
Oma päätelmäni sen sijaan on että pyörän järjestelmä ei voinut ymmärtää jarrupolkimen painamattomuutta (kts. edelliset viestit) vaan teki pysyvän vian siitä että jarrupoljinta ei järjestelmän mukaan ollut ensinkään koska signaali siitä että jarrupoljinta ei ole painettu ollenkaan vain sen vuoksi että asiaa mittaava kytkin oli irrotettu ja sinä aikana on käytetty virrat päällä.

Puute GD:ssä
Jostain minulle tuntemattomasta syystä ei "Tila"-taulu toimi California 1400 -mallin yhteydessä. Sen pitäisi näyttää eri kytkimien ja tunnistimien tila ovatko ne toiminnassa vai ei. Ehkäpä jossain päivityksessä tulee tämäkin kuntoon.

Uusimpaan ei ole kaikkea
Myös laitetestaus on 1400 -tapauksessa on melko puutteellinen. Vanhempien mallien toiminnot ovat huomattavasti laajemmat kuten 5AM -moottorinohjauksessa aiemmissa malleissa.

Vikalogi sen jälkeen kun se on "nollattu".

Asentamani lisärele toimii
Nollaustoimenpiteen jälkeen ei ajotietokoneen näytölle ilmestynyt SERVICE tekstiä eikä punainen varoituskolmio tillittänyt silmään. Varmuudeksi vielä painelin useamman kerran jarrupoljinta. Asentamani vaihtorele naksahteli kuten pitikin ja simuloi alkuperäistä kaksiasentoista jarrupolkimen kytkintä. Homma toimii: jarruvalo syttyy ja pyörän diagnostiikka tietää että jarrut ovat kunnossa.

 Valot ennen uuden anturin ja releen asennusta.

Tapahtui adoptio
Uusien, vaikkakin erilaisten, osien asennuksen ja tietokonetoimenpiteiden jälkeen pyörän vianilmaisinjärjestelmä "adoptoi" uudet osat omaksi rakenteekseen. Toiselta kannalta katsoen tapahtui huijaus.

Ajotietokone ei reagoi enää vikakoodeihin koska niitä ei ole.


Merkkivalojen kertomaa
Valitettavasti kuva on huono mutta vasemmalta valaistuneet ovat ABS joka palaa koko ajan eli on valmiudessa. Seuraava keltainen valo on etu- ja takapyörien kehämitan vertailutietovalo joka haluaisi että pitää ajaa muutama kymmenen metriä suoraan että järjestelmä saisi vertailutiedon pyörien kehämitoista. Sama järjestelmä ilmoittaa vajaapaineisesta renkaasta. Tämä toimenpide tapahtuu automaattisesti aina liikkeelle lähdettäessä. (Asia on tärkeä ja kannattaa oikeasti huolestua jos kyseinen valo ei sammu ensimmäisen sadan metrin matkalla tai syttyy kesken ajon.) Yksinäinen keltainen valo ilmoittaa että bensaa on vähän ja näytössä oleva kilometrilukema kertoo että varatankilla on jo ajettu 22,8 kilometriä. Jäljellä olisi siis noin 55 kilometriä ajomatkaa. Tyypillinen varatankkimatka on, olosuhteista ja ajotavasta riippuen, 60 - 90 km. Vihreä valo kertoo että vaihdetta ei ole kytketty. Kerrottakoon että tankillisella pääsee lämpimällä säällä noin 300 km.

Muutakin säätöä
Olen tehnyt talven aikana pieniä muutoksia moottorin järjestelmiin tarkoituksena saada polttoaineen kulutusta, erityisesti kylmällä säällä, pienennettyä huomattavasti. Ajokauden alettua sen näkee.

Valmis koeajolle
Punaista valoa eikä SERVICE-ilmoitusta ole näkyvissä mittarissa. Kaikki on ok. Loppu tieto tulee vasta kun on ajettu vähän matkaa. Jos tulee yleensäkään. Yleensä ei tule.

Mittariston juonet pitää tietää
Mittaristo näyttää sen tulkitsijalle moninaisia tietoja riippuen siitä palaako valo jatkuvasti vai koko ajan vilkkuen ja minkä värinen valo palaa. Punainen kolmio kun syttyy niin on syytä miettiä mikä on oikeasti vialla. Järjestelmä menee vakavan vian ilmetessä joko kokonaan "jumiin" tai antaa mahdollisuuden ajaa hiljakseen vikasietotilassa. Jarruvian tai rengaspaineen merkittävän alhaisuuden suhteen ei ajamaan pääse lainkaan. Näin järjestelmä suojaa käyttäjäänsä. Omistajan käsikirja kertoo tärkeimmän.

Halvat osat
Takajarrun ja ABS:n suhteen homma on kunnossa. Likaantuvat ja vioittuvat osat on poistettu järjestelmästä. Jos vikailmoitus tulee niin kyse on todennäköisesti liittimistä tai releviasta. Rele maksaa alle kolme euroa. Vararele on matkassa ja lisävalojenkin rele on samanlainen.

Vaikuttaa myös vakionopeuteen
"Jarruvalon painekytkin" on tärkeä myös vakionopeussäätimen kannalta sillä siitä saatava tieto kytkee vakionopeussäätimen pois päältä kun jarrua painetaan. Toimenpiteen alkuunpanee asennettu lisärele.

Toistaiseksi vaativin tehtävä
Vaativampi tietokonetyö GuzzidDiagilla tehtynä löytyy: Kaasuvaijerien adaptointi ECUun.

Muuta asennusta
Seuraavat kehitysrupeamat liittyvät käyttömukavuuden parantamiseen ja lisävalojärjestelmän kytkennän virtaviivaistamiseen.

Moottorin digitalisointia vanhaan kalustoon
Välissä taidan kuitenkin laitella tulevaa California Adamantin konetta (Ent. Irtomoottori) käyntikuntoon ja paikoilleen. Ensi hätään moottoriin tulee digitaalisytytys virranjakajan tilalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti