tiistai 28. helmikuuta 2017

California 1400 GTS Lisäpitkät ja sumuvalot. Kytkennät osin uusiksi.

Lisävalojen asennusjuttu.

Keulan lisävalot
Kerholla käydessä jäi aikaa pieneen askarteluun. Pyörän etupäässä on sumuvalot ja takana yksi sumuvalo. Sille on katkaisin vasemman sivukotelon etureunassa kun taas etusumuvaloille katkaisin tai oikeastaan vaihtokytkin on siellä minne se kuuluukin eli emäputken vasemmalla puolen suojapaneelissa sille varatussa paikassa. Se kytkee myös vaihtoehtoisesti lisäpitkät päälle. Silloin ei sumuvalot voi palaa samaan aikaan.

Kytketty rinnalle
Toistaiseksi kytkennät ovat melko erilliset pyörän muista järjestelmistä mutta sen verran on kytkentää että lisäpitkät syttyvät silloin kun valokytkimestä tai "flash"-painikkeesta painetaan. Myös sulakkeet on normaalisti asennettu.

Kytkentähienous
Halusin kuitenkin että takasumuvalo palaisi myös erikseen niin että etusumuvalot eivät mutta jos etusumuvalot palavat niin palaa myös takasumuvalo. Siksi asensin etu- ja takasumuvalojen virtapiiriin diodin. Kun takasumarin sytyttää niin etusumuvalot eivät pala mutta toisinpäin palaa kaikki.

Kytkennän parantelua
Toistaiseksi on myös niin että kaikki sumuvalot saa palamaan ilman että virtaa ei ole kytketty. Seuraava liike onkin asentaa rele tai kaksi vasemman sivupaneelin taakse ja ottaa ohjaus niihin virtalukolta. Käytännössä riittää että haaroittaa oikean puolen sulakekotelon pohjasta yksi johdin ohjaamaan kyseisiä releitä. Näin valot eivät syttyisi vahingossa eikä olisi ylimääräisiä jännitteellisiä johtimia.

Lisäjarruvalo
Lisäpitkät on ohjattu releen kautta jo aiemmin kun taas lisäjarruvalo on kytketty rinnan alkuperäisten jarruvalojen kanssa. Kaikki takapäässä olevat valot ovat led -tyyppisiä.

 Releet, sulakkeet ja liitin.

Kytkentä ja sulakkeet
Vain vasen rele on toistaiseksi käytössä. Oikeanpuolimmainen on vararele. Sininen sulake on tietysti sumuvaloille ja keltainen lisäpitkille.

Liitin on monikäyttöinen
Suljettuna kuvan tavalla sen kautta tulee sähköä akulta lisävalojen sulakkeille. Kun liitin avataan voi sitä käyttää akun lataukseen tai OBD-välijohdon virroittamiseen. Tämä siis vasemman sivukotelon alla.

Erkkaria
Kangaseristysnauha on pyörän alkuperäistä. Käytän itsekin samaa materiaalia sillä se on hyvin kulutuskestävää ja helppoa asentaa.

Takasumuvalokytkin off-asennossa.

Takasumuvalon kytkin
Sijaitsee sivukotelossa myös eli on sen etureunassa kiinni. Siksi johtonippu on pitkähkö.

Kytkentä
Kun etusumuvalot sytytetään niin virta tulee ohjausakselin kupeessa olevasta vaihtokytkimestä tälle kytkimelle lähtöpuolelle eli tämä kytkin ei kytke silloin mitään. Toisaalta, kun tällä kytkimellä kytketään takasumuvalo eivät etusumuvalot syty koska sieltä tulevassa johtimessa on diodi. Se näkyy vahvana kohtana mustassa johtimessa. Näin voi poltella erikseen takasumuvaloa riippuen säätilasta ja sen vaatimuksesta valon määrästä. Takasumuvalolla voi myös varoittaa liian lähellä ajavaa tai muutoin herättää huomiota.

Takasumuvalokytkin sivupaneelissa.

Sijainti
Koristeraidan takapäässä on satulan lukko ja etupäässä on takasumuvalokytkin.

Sulakkeet
Sumuvalot saavat virtansa akulta sulakkeen ja releen kautta mutta ohjausjännite tulee samaa kautta kuin jarruvaloreleelle eli lisälaitesulakkeen takaa.

Piirto-ohjelma
Hetken meni piirrellessä ja havaitsin että pyörässä olevaa nykyistä kytkentää voi vielä yksinkertaistaa. Mutta asialla ei ole kiire eikä se aiheuta mitään hankaluutta. Se vain osoittaa että suunnittelu pitäisi tehdä ensin.

 Yksinkertaistettu kytkentäkaavio.

Toiminta
Virtalukon kautta tuleva virta, aina kun virrat kytketään, kytkee ensimmäisen kytkentäreleen käyttövirtapiirin. Siihen ei paljoa tehoa vaadita. Samalla aktivoituvat sekä sumuvalojen ja lisäpitkien kytkimet. Lisäpitkillä on oma releensä jossa kytkennän suorittaa valonvaihtimen kautta kulkeva jännite. Jos takasumuvalokytkin ja sumuvalojen kytkin auki asennossa ei tapahdu mitään. Kaaviosta näkee miten kukin kytkentä reagoi toisiinsa.

Ei ristiriitaa
Lisäpitkiä ja sumuvaloja ei voi mitenkään kytkeä yhtä aikaa. Diodi sumuvaloliittymässä estää sumuvaloja syttymästä vaikka takasumuvalo palaa. Vaihtokytkin on kolmiasentoinen: on - off - on tyyppiä.

Pelkistettyä
Jos kaiken piirtäisi niin rajahan ei tule ennen vastaan ennen kuin olisi piirrettynä pyörän koko kytkentäkaavio. Siksi pyörän monitoiminen virtalukko on tässä vain yksinkertainen kytkin ja minisulakkeita on yksin (Vaikka niitä on useita mutta ei tässä kytkennässä.) Kyseinen sulake hoitaa lisävarusteiden virroitusta. Alkuperäinen lisälaitesulake hoitaa vain ohjausjännitteen jakoa. Lisäsulake on suojaamassa vain ensimmäisen kytkentäreleen virran saantia ja sen jälkeistä kulutusta.

 Vasemmalla pääsulakkeet, oikealla järjestelmäsulakkeet.

Alkuperäistä johtosarjaa ei ole kuormitettu
Järjestelmäsulakkeista on yksi lisälaitteille mutta lisäosia on kovin vähän asennettu tähän pyörään ja ne mitkä on asennettu saavat käyttövirtansa muuta kautta omien kytkentöjeni välityksellä. Osittain siksi että asentamieni kapineiden sähkönkulutus on suurempi kuin alkuperäisessä johtosarjassa on huomioitu. Siksi virta kulkee osin muuta kautta.

Hajasijoitusta
Sulakkeet eivät ole kaikki yhdessä paikassa vaan niitä sijaitsee yksittäin siellä ja täällä. Esimerkiksi ABS:n sulakkeen löytää juurikin niiltä kohdin missä on satulan lukkosylinteri. Sivupaneeli on irrotettava. Muitakin hajasijoitettuja on. Ei siis pidä menettää hermojaan vaikka yllä olevassa kuvassa olevat sulakkeet vaikuttavat ehyiltä.

Korjaamokirjasta on apua jos tulee ongelma
Korjaamokäsikirja on hyvä olla tallennettuna tietokoneelle kuten omistajan käsikirjakin. Matkoilla ollessa voi olla osoite tallennettuna josta voi katsoa puhelimen näytöltä ohjeita: korjaamokäsikirja ja omistajan opas sekä kytkentäkaavio. Julkaistu pdf -tiedostoina.

Jatkuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti