tiistai 28. helmikuuta 2017

California 1400 GTS Sivulaukkujen kansiin suojaritilät ja muuta kiiltävää


Kaksi tapaa
Moottoripyörän päälle nousemiseksi on lähinnä kaksi tapaa: nostaa oikea jalka kuljettajan satulan yli tai kumartumalla polttoainetankin päälle ja nostamalla koukistettu oikea jalka satulan takaosan yli. Yleensä toimin jälkimmäisellä tavalla koska se on minulle helpompi ja tasapainoisempi tapa.

Väisteltävää
Siinä voimistellessa pitää olla tarkkana ettei ajotakin solki tai vetoketju tai housujen vyön solki raavi tankkia ja jalan osalta pitää muistaa myös sivulaukkujen olemassaolo.

Saapas naarmuttaa
Muutaman kerran pyörän päälle noustessa on jalka osunut oikean puolen sivulaukun kanteen ja siihen syntyi naarmuja. Vastaavasti pyörän päältä poistuessa on vasen laukku saanut kolhun. Sellainen harmittaa.

Hiomalla ja kiillottamalla
Hiomalla lakkausta ohuemmaksi sain naarmut piiloon mutta se ei ole ratkaisu pidemmän päälle. Siksipä päätin suojata herkät kohdat.

Kaupallinen ratkaisu
Ostin muovista vahvalla tarralla varustettua 9 mm:n "krominauhaa" muutaman metrin Polar Autovarusteesta Tampereen Laukontorin laidasta.

Työsuoritus
Katkoin nauhan samanmittaisiksi pätkiksi ja liimasin ne sivulaukkujen kansiin. Päät viistin vinoiksi.

Kromilistat vasemman sivulaukun kannessa.

"Grillit" molempien laukkujen kansissa.

Pakkauksen kanssa
Jos haluaa pakata takasatulalle pitkän putkikassin niin sekään ei hierrä sivulaukkujen kansia vaan helposti uusittavia kromin värisiä muovinauhoja.

Kaatumarautaan loistetta
Krominauhaa jäi ylitse laukkuhommasta niin kiersin kertaalleen takakaatumaraudan sillä. Tarttui se siihenkin. On yllättävän vaikeaa ottaa salamavalolla kuvaa kiiltävästä listasta kiiltävän maalin päällä. Parempia tulee kun pääsee kuvaamaan ulkona. Sitten myöhemmin.

Kaatumaraudan takapää ja kromilista.

Takakaatumaraudan oikea sivu.

Voi säästää kustannuksia
Jos tulee pieniä paikallaan keikauksia kuten soolopyörälle ennemmin tai myöhemmin käy, niin halpa kromilista, maalipinnan sijaan, saa isomman osuman pintaansa. Listan voi uusia helposti.

Helteellä tarttuisi paremmin
Nauhan liimaaminen on helppoa kunhan vastapuoli on puhdas. Tuntui tarttuvan varsin hyvin hieman viileässä tallissakin. Ohjeessa luki että liimaus yli 18 asteessa. Se ei aivan täyttynyt mutta tähän on tyytyminen. Homman voi tehdä helposti uusiksi. Nauha ei ole kallista. Halpaa blingblingiä.

Lisäys noin 17 kuukautta myöhemmin
"Kromilistat" ovat siis olleet pitkästi toista ajokautta käytössä. Nyt niissä on jo hieman sanomista. Lähinnä käytön jälkiä ja koskee lähinnä sivulaukkujen kansissa olevia ritilöitä. Oikean sivulaukun kannen etureunan listoihin on tullut iskemäjälkiä etureunaan. Iskut on aiheuttanut kuljettajan raskas oikean jalan ajosaapas. 

 Kuvan alin lista on saanut eniten osumia.

Lohkeaa vaan ei irtoa
Osumat ovat valkoisia sillä pinnoite ja kiiltävä materiaali on listoista lohjennut ja muovinen tukirakenne tullut näkyviin.

Isompi osuma
Myös vasemman puolen sivulaukkuja on kolhut koetelleet. Ei niin vahvasti kuin oikealla puolella mutta menneellä viikolla mökiltä palatessa potkaisin myös vasemmanpuolimmaiseen listaan ja sen pää irtosi liimauksestaan noin 10 cm matkalta. Sitä tänään liimailin paikoilleen.

Listan liiman tarttuminen varmistettu maalarinteipillä.

Teippi tukee liimausta
Yritän muistaa ottaa teipin irti ennen kuin lähden ajelemaan seuraavan kerran. 

Lämpö ei irrota
Nämä listat ovat siis olleet paahtavassa auringossa useampana päivänä ja laukkujen mustat kannet ovat varmasti olleet todella lämpöiset mutta listojen alkuperäinen liima on pitänyt varsin hyvin.

Mukavaa näpertelyä
Ensi talven aikana on aikaa uusia vaikka kaikki listat sillä tavara ei ole kallista ja homma on kivaa näpertelyä. Vaikein asia on saada listat näyttämään samanmittaisilta sillä jokainen on eri mittainen koska kannen kaari muuttuu reunasta reunaan.

Muut epäilleet
Epäilyt siitä että listat irtoaisivat noin vain ensimmäisenä aurinkoisena, tai vaihtoehtoisesti, sateisena päivänä tai ehkä pestessä, ovat osoittautuneet epäilyksiksi.

Säästöä
Olen siis toistaiseksi säästänyt sivulaukkujen kansien uudelleen maalauksen. Sekin tulee varmasti vastaan mutta silloin saattaa myös pyörän väri muuttua toiseksi. Olen ajatellut jotain helmiäisväriä. Asia jää nähtäväksi. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti