tiistai 21. huhtikuuta 2020

Pölynimurin suulakkeen kunnostus


Liikuttelu raskasta
Vaimo valitti asiasta. Totesin saman itsekin ja että suutin kulkee aivan liian liki lattiaa. Jotain on vialla.

Suulake kouraan
Eipä siihen ole ennen tullut kiinnitettyä huomiota. Totesin että suulakkeen pyörät ovat kuluneet kulmikkaiksi. Ensimmäinen vika tässä imurissa.

Molemmat rikkoutuneet muovipyörät akseleineen.

Ostettu markoilla
Aikanaan kun asuin Mäntässä ja kävin Lentokonetehtaalla töissä hankin asunnon ja sinne imurin. Paikallisesta kodinkoneliikkeestä. Halvimman mahdollisen.

Aluksi vähällä käytöllä
Eipä sitä yhtä huonetta kovin tarvinnut usein siivoilla. Lähinnä silloin jos oli yövierasta tiedossa.

Kulkeutui muutossa
Nyt viidennessä asunnossa Tampereella käytössä. Asuntoja yksiöstä kaksion kautta isoon kolmioon. Nykyinen on kolmas kolmen huoneen asunto. Toiseksi suurin sarjassaan. Eli imuroitavaa on.

Suunnitelma A
Helppo todeta ja tehdä suunnitelma: uusi imusuulake kaupasta. Kävin kaksi kauppaa joissa on kyseisen merkkisen imurin edustukset. Sain kuulla että niin vanhaan ei ole varaosia. Uusiinko ne varaosat ovatkin?

Suunnitelma B
Olin joka tapauksessa lähdössä Kerholle pesemään California 1400 GTS:n talvisäilytyspölyt pois. Verstaani on Kerholta parin kilometrin päässä. Pesuun ei mennyt kuin kolme tuntia joten jäi hyvin aikaa suunnitella ja valmistaa varaosat imuriin muovin sijasta teräksestä ja alumiinista.

Sorvin ääreen
Akselit olivat pienen kokonsa vuoksi hankalammat työstää. Jos olisi ollut 4,5 mm:n tankoa olisi katkominen riittänyt. Vaan ei ollut, piti tehdä paksummasta ohentamalla. Alumiinitangosta syntyivät alkuperäisen mitoituksen mukaiset pyörät.

Yksinkertainen rakenne
Suulakkeessa ei ole säätöjä. Se tekee siitä varmatoimisemman vaikkakaan ei niin tehokkaan kuin sellainen jossa on paksuille matoille oma asentonsa ja tammiparketille omansa, jne. Vain imutehoa voi säätää.

Vanhassa suulakkeessa uudet pyörät.

Lähikuva pyörästä akseleineen.

Akseli terästä
Akseli napsahti kiinni muovisiin pitimiinsä. Alumiininen pyörä pyörii liukkaasti akselissaan. Voitelua ei tarvita.

Huolto
Silloin tällöin pitää vilkaista ettei akseleihin ole kietoutunut kuituja kuten hiuksia tai maton hapsuja, tms. Se oli jumittanut edellisetkin pyörät pyörimättömiksi.

Kevyt työnnellä
Lyhyt testiajo osoitti että nyt kenkien mukana tulleet kivet ja hiekat imuroituivat eteisen matolta köykäisesti pölypussiin. Kestää todennäköisesti sen mitä itse imurin koneistokin. Moottorihan näistä ensimmäisenä tuhoutuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti