maanantai 20. huhtikuuta 2020

California Adamant Vahausta


Kaksi pääkohdetta
Toki maalipinta vaatii huoltoa. Eilen pesin, tänään vahasin. Myös alumiinipinnat vaativat huomiota. Likaantuneet, rasvoittuneet, naarmuuntuneet, hapettuneet ja kolhiutuneet.

Kromipinnat ja ruostumaton teräs
Niitäkin pyörässä on. Kromia on kaatumaraudoissa, pienissä yksityiskohdissa kuten vilkuissa, polkimissa, ohjaustangossa ja akseleissa.
Ruostumattomat pääosat ovat äänenvaimentimet. Lisäksi lukuisia ruuveja ja muita kiinnittimiä.

Muoviosat
Niitäkin on jonkun verran. Etuvilkkujen varret, kahvakytkimet ja laturin koppa. Nekin saivat vahan suojakseen.

Puuosat
Niitä on vain tavaratelineen pohjarivoitus. Rivat käsittelin rasvalla joka sisältää mehiläisvahaa. Pitää lahon kaukana ja näyttää hyvältä.

Tavarateline ja sidontavälineet.

Ensin maalipinta
Sitä on runsaasti. Tankki, etulokasuoja, sivukotelot ja suuri takakate. Kolmea väriä: kermanvaaleaa, kultaa ja punaruskeaa.

Takakatteen alapuoli.

Runko ja tukirakenne
Runko on 20 mm:n saumattua huonekaluputkea. Lisäksi lisätukia kuten kuvassa näkyvä vahvistus. Vasemmalla pätkä takalokasuojaa ja oikealla toinen äänenvaimentimista. Niiden edessä mustaksi maalattu vasemman puolen tavaratila.

Jätin maalaamatta
Koska kate on varsin ohut ja tehty suunnittelemallani erikoismenetelmällä niinsanotusti tyhjän päälle, on alapinnan oltava vastaanottavainen jatkotoimenpiteille kuten vahvistamiselle. Vain pesu asetonilla ja vahvuutta voi lisätä.

Sama kohta yläpuolelta.

Liian suuri kuormitus
Eräs henkilö istui takakatteen päälle epähuomiossa ja kate antoi periksi ja siksi maali murtui. Jatkossa kohta pitää tukea alapuolelta uudelleen ja maalata. Myös vastaava kohta toiselta puolen. Mutta saa olla tulevan suven näin.

Ohjaustangon kiinnike ja mittaristo puleerattuna.

Oikean puolen venttiilikoppa.

Venttiilikoppa ja muut alumiiniosat
Venttiilikoneiston kansi on mutkikkaan muotoinen joten se vaatii hieman viitseliäisyyttä pysyäkseen siistinä. Vääränlainen pesuaine, esimerkiksi sitruunapitoinen, saa kopan himmentymään. Siksi kiillotuksen jälkeen vahaus. Vaha vastustaa joitakin aineita kuten hapanta. Mutta ei sitäkään kovin pitkään.

Himmeäpintaiset alumiiniosat
Niiden käsittely on erilainen. Toki nekin voisi kiillottaa mutta se ei ole tarpeen. Pysyvät käsittelynsä vuoksi varsin hyvinä pitkään.

Kaatumarauta, polkimet ja astinlaudat
Ne ovat kromattua terästä. Kuten useimmat tietävät on kromi huokoinen materiaali kiillostaan huolimatta. Sen alla on kuparointi, sitten niklaus ja viimeksi kromi. Jos toimenpide on tehty oikein. Silti kannattaa vahata sekin.
Kaatumaraudassa on kiinni roiskesuojalevy estämässä roiskeita mutta estämässä myös ilmavirran pääsyä sylintereihin. Siten saa koneen käymään kuumempana. Voitelu toimii silloin parempi ja välykset ovat pienempiä. Eli kuluminen vähäisempää.

Etuteleskooppiputki, roiskesuoja ja sylinteri sen takana.

Teleskoopit
Alapää kokonaan alumiinia ja sisäputki kovaromattua terästä. Kiillotettua alumiinia. Luonnossa näyttää liki krominkiillolle. Kiillotuskonetta en käyttänyt. Ihan käsitöinä Autosolia kankaalla hieroen. Rentouttavaa puuhaa.

Etuvanne
Kiillotettua alumiinia ja mustaa maalia. Kun tulee renkaanvaihto tai muu syy etupyörän irrotukseen kiillotan ja vahaan senkin.

Iltapäivä vierähti
Lämmin pilvipoutainen sää, ei tuulta, tallin edustalla jakkaralla istuskellen levittelin vahaa eilen kiillotettuihin osiin.
Käytin samaa vahaa kaikkiin pintoihin paitsi mattamaalattuihin. Jutulla kävi useampi henkilö. Lähinnä joutoajan kuluttamista ja viitseliäisyyttäni. Tallin puolella oli salaisena aseena laatikko olutta. Eräs kyllä ehdotti että eikö autofiksaaja tekisi tuon työn paremmin. Uskalsin epäillä. Sääriin, käsivarsiin ja selkään tuli hyvä rusketuksen alku oheistuotteena.

Califonia 1400 GTS
Se omaa vielä talvisäilytyspölyt pinnassaan. Sen pesuhetki tulee myös lähiaikoina. Sentään talouden edustusajoneuvo. Pesun jälkeen vahaus.Kunhan kerkiän. Kiire ei ole. Joskus toukokuun lopulla otan GTS:n liikenteeseen. Juhlapäivä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti