sunnuntai 21. heinäkuuta 2019

Dacia Logan Van: 100.000 km huolto


Kiireet kasaantuivat
Pitänyt alkukesästä sen verran kiirettä että en aivan ajoissa päässyt Dacian huoltoa tekemään. Mökillä viikon ajan auto on seisomassa. Siinä on sopiva väli tehdä huolto.

 Mittarilukema huollon kohdalla.

Tarpeet mukaan
Kevytpeite, ajosillat, parit työvälineet ja huolto-osat mökkimatkalle mukaan. Siinä ajankäytöllisen ratkaisun ydin. Lisäksi toive edes yhden päivän poudasta.
Toive toteutui moninkertaisesti. Vain yhtenä päivänä satoi. Muutoin lämpötila noin 20 astetta.

Öljynvaihdon helpottamiseksi
Täytyi tehdä pohjapanssariin muutoksia ennenkuin öljynvaihto onnistui helposti. On jotenkin käsittämätöntä että muutosta ei ole tehty jo tehtaalla. Nyt on vaihto helppoa. Merkkihuollossa irrotetaan ja kiinnitetään pohjapanssari joka kerran. Se ottaa aikaa.

Huolto-osasto

 Suodatinavain.

Öljytulpan avain ja irrotettu öljytulppa tiivisteineen.

Vanhan öljyn valutus.

 Suodatinavain käytössä.

Varovasti
Lähellä on särkyviä kohteita kuten generaattorin takakannen muoviosat ja liitin. Homma pitää tehdä nimenomaan tuon letkussa olevan väistön alueella.
Toki toisenlaisiakin suodatinavaimia on olemassa. Tämä on halvin ja monikäyttöisin. Uutta suodatinta asennettaessa ei avainta tarvita sillä käsin vääntäminen suodattimesta kyllä riittää.

Suodatinjalka pilkistää letkun alta.

Öljyä ja öljynsuodatin.

Jämäpullo mukana
Harvoin öljytila on autossa tai moottoripyörässä juuri sen kokoinen kuin kaupallinen annosastia. Edellisen öljynvaihdon jäännösöljy ensin moottorin öljytilaan ja uudesta purkista lisää. Joskus käy niin että jäänösöljyä on jäänyt riittävästi öljynvaihtoa varten. Sitten kierre alkaa uudelleen. Vanhan öljyn laitoin tyhjään astiaan ja vien kierrätykseen.

Halvimman mukaan
Valinta on auton uutuuden aikoihin tehty ja tähän öljyyn on päädytty. Halvinta vaatimukset täyttävää turbodieselöljyä. Silloin yli kymmenen vuotta sitten. Suodattimena olen käyttänyt alkuperäissuodatinta. Vaihdetaan joka öljynvaihdon yhteydessä.

RVS-käsittely
Moottoriin on tehty kyseisellä aineella käsittely. Muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen käyntiääni hiljeni ja kulku parani. Vaikuttaa myös siltä että kulutus väheni. Käsittely pitäisi tehdä joskus myös vaihteistoon.

Ilmansuodattimen vaihto
Sen vaihtoväli tuli täyteen nyt 100.000 kilometrin kohdalla. Sopii hyvin myös mökkihommiksi. Ilmansuodatinkotelo löytyy suojalevyn alta. Suojalevy vain nostetaan pois paikoiltaan. Kiinnityspisteitä sillä on kolme. Ne löytää kun heiluttaa levyä.

Ilmansuodatinkotelo paikoillaan.

Ilmansuodatinkotelon irrotus
Antureiden sähköliittimet, molemmat, irtoavat kun liittimen kieltä puristetaan sopivasti ja vedetään auki. Johtimet irrotetaan kannakkeistaan. Myös imuilmaputki irtoaa kotelosta pikaliitoksella. Pieni vartailupaineletku irrotetaan myös.
Ahtimelle menevän letkun klemmari pitää löysätä.
Etureunan kiinnikkeet nostetaan irti ja oikealle siirtämällä (Ajosuuntaan katsoen.) lähtee kotelo kokonaisena irti.

Kotelon avaaminen
Tarvitaan torx-avain. Olikohan koko 14. Pyöritellään ruuvit irti ja kotelo avautuu suodattimen kohdalta. Sieltä löytyy itse suodatin ja sen esisuodatin joka on vaahtomuovia.

 Kotelon avaaminen ja sulkeminen.

Kotelon puhdistus ja esisuodattimen pesu
Esisuodattimen voi pestä astianpesuaineella ja vedellä. Sitten puristetaan liiat vedet pois. Ilma kuivaa loput.

Esisuodatin pestynä kotelossaan.

Ei ole välttämätön
Jos esisuodatin ei ole kunnossa sen voi jättää pois. Uusi tarvikesuodatin on suodatuspinta-alaltaan merkittävästi suurempi kuin alkuperäissuodatin.

Esisuodatin kuivauksessa.

Kotelon puhdistus
Kuten arvata saattaa oli suodattimen kotelossa, virtaussuunnassa etupuolella, melkoisesti pölyä ja pientä roskaa. Pesin ne pois moottoripesuaineella. Pesin myös "puhtaan puolen" sillä sielläkin oli hieman likaa. Ulkopinnasta lähti likaa pois myös.

 Suodattimen tiedot. Broman Group.

Uusi suodatin.

Uusi ja vanha.

Kokoero.

Suodatuspinta-ala
Se että paperia on enemmän ei kerro siitä että onko virtausta enemmän tai vähemmän vaan kyse on suodatinpaperin läpivirtauskyvystä. Joka tapauksessa suodatuspinta-alaa on uudessa enemmän kuin vanhassa. Kun suodatin vanhenee niin sen suodatuskyky paranee mutta virtauskyky alenee. Johtuu siitä että paperiin tarttuneet likahiukkaset "tilkkivät" paperin aukkoja pienemmiksi. Entistä pienemmätkin hiukkaset jäävät siten satimeen. Samalla virtaus heikkenee.

Vanha taitettuna.

Suodatuspinta-alaa jäljellä
Vanha suodatin ei ole tukossa likikään. Mutta vaihtoaika olisi ollut kohta käsillä kuitenkin. Ehkä noin 70% pinta-alasta on jo tukkeutunut, ainakin osittain.

Tukkeutunut suodatin
Siihen asti ei pidä päästää sillä heikentynyt imuilman virtaus alentaa tehoa ja voi vaikuttaa polttoaineen kulutukseen lisäävästi. Myös päästömittauksesta voi olla hankala päästä läpi.

Ilmansuodatinkotelo asennettuna.

Työmäärä ei ole iso
Toki hiukan työkaluja tarvitaan edellä oleviin huoltokohteisiin mutta tällaisessa "kehitysmaa-autossa" on asiat minimoitu eli huoltaminen on tehty helpoksi ja normityökaluilla suoritettavaksi. Torx-avainkin sellaiseksi jo voitaisiin mainita koska niitä on myynnissä huoltamoilla ja alan tavarataloissa.

Kulut
Suodattimet maksoivat yhteensä alle kolmekymppiä. Öljy hieman vähemmän. Omalle työlle en laske aikaa tai hintaa. Autohuollossa toimenpiteiden kesto olisi alle tunnin. Tuntiveloitus lienee satasen luokkaa ja lisäksi huollon markkinoimat "merkkitarvikkeet" toisen satasen. Tuskin kuitenkin pesisivät osia.

Seuraavaksi
Seuraava öljynvaihtohuolto on 110.000 km kohdalla joissa vaihdetaan jälleen öljynsuodatin ja öljyt. Menee vuoden 2020 puolelle pitkälle. Raportoin jos muuta ilmenee.

Kauhujuttuja
Olen nähnyt paljon ajetuissa autoissa ja moottoripyörissä, joita säilytetään ulkona, homehtuneita ilmansuodattimia. Ilmassa on paljon orgaanisia partikkeleja, erilaisia pölyjä ja erityisesti siitepölyä. Kosteuden kanssa se muodostaa suodattimeen sieniviljelmän joka tehokkaasti tukkii suodattimen. Pitkä seisonta tai kosteassa säässä ajo aiheuttaa sienikasvustoa.

Seurauksena tehonpuutetta ja muuta
Moottorin ilmansaanti voi tukkeutua ja aiheuttaa erilaisia ikäviä vikoja kuten karstoittumista, polttoaineen kulutuksen lisääntymistä tai suoranaisia käyntihäiriöitä ja tietenkin tehonpuutetta sekä isoja päästöjä.

Moottoripyörä herkempi
Ainakin moottoripyörä pitää saada sadepäiviksi suojaan katon alle. Tai sateen jälkeen käynnistellä hetkeksi että ilman virtaus vetää suodattimeen sadeajossa joutuneen veden koneen läpi ja siten aikaansaattaa suodattimen kuivamisen. Moottoria ei vesi ihmeemmin, sen käydessä, haittaa. Pikemminkin päinvastoin. Kostea ilma on happipitoista.

Raitisilmasuodatin
Erityisesti autojen sisätilan raitisilmasuodattimissa on herkästi sieni-itiöitä tuottavaa hometta. Itiöt pöllähtävät sisätilaan kun ilmastointi käynnistetään. Siksi sen suodattimen suhteen pitää noudattaa ohjeistusta. Tässä Dacia-mallissa ei ole suodatusta sisäilmaa varten.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti