maanantai 30. heinäkuuta 2012

Auton öljynvaihto

Pakettiautoni 1,5 litraiseen turbokoneeseen olen vaihtanut öljyt uudesta lähtien itse. Taas kerran tuli kymppitonni täyteen. Kolmas. Olen puolittanut vähäisten ajokilometrien vuoksi öljynvaihtovälin. Tehdas esittää että kalliilla synteettisellä long-life öljyllä  voi ajaa 20000 km kerralla.
Koska tuollainen suositusten mukainen öljy on varsin arvokasta niin ostan halvinta mahdollista synteettistä öljyä marketista joka täyttää ahdetulle dieselille tarkoitetut normit. Vaikka öljyn kulutus tuplaantui on kustannus sen osalta vain neljännes. Työn teen itse niin siinäkään kuluja juuri tule.
Öljyn ja suodattimen (suodattimen vaihto vain joka toinen kerta eli tehtaan suosittelema 20000 km vaihtoväli) yhteiskustannus on noin 20 euroa/öljynvaihto. Homma tulee eteen 2 - 3 kertaa vuodessa.

Tällä kertaa päätin ryhtyä toimenpiteisiin öljypohjan tulpan ja pohjapanssarin aukon suhteen. Pohjapanssarin aukko on noin kymmenen senttiä eri kohdassa kuin tulppa. Panssari on 2,2 mm teräslevyä ja siten varsin painava. Sen irrottamiseen ja asennukseen pitää käyttää hallinosturia. Kiinnitys kuudella ruuvilla. Varsin painava.

 P-panssarin oikea puolisko.

Alkuperäinen reikä on tuo kuvassa vasemmalla oleva aukko. Sen oikealla puolella on tekemäni uusi aukko josta pääsee avaamaan moottorin öljypropun. Enää ei tarvitse voimistella öljynvaihdon takia.

 Tyhjennystulppa näkyy uudesta aukosta läpi. Vasemmalla alkuperäinen avanne.

Vanhasta rikkuneesta hylsystä hioin öljyreiän tapille avaimen.

Myöhemmin selvisi että kaikki pohjapanssarit on tehty bensiinimoottorille ja kun tämä on diesel niin se on jätetty silleen vaikka pohjaproppu on eri kohdassa. Öljynvaigto tehdään merkkihuollossa imuvaihtona joten öljytulppaa ei tarvitse avata ikinä. Miten lienee öljypohjan pohjalle kertyvän sakan suhteen....

1 kommentti:

  1. Öljynvaihto sellaisella halvalla imuvaihtajalla, jolla öljy imetään pois mittatikun aukosta toimii myös hyvin. Erittäin kätevä tapa, jos ei ole nosturia käytössä.

    Letkut niissa "Kings" ym. muissa halpismerkeissä on vaan sellaisia, että niitä pitää välillä vaihtaa.

    Jokuhan sanoo, että tällä tavalla sinne öljypohjan pohjalle jää moskaa, mutta kyllä nuo koneet on näyttäneet kestävän. Isän Mersussa ei tosin ole vasta kuin pikkaisen vajaa 650 tuhatta mittarissa ja kaikki öljynvaihdot on tehty imuvaihtajalla.

    VastaaPoista