torstai 13. joulukuuta 2018

Apuvirtalähde matkakäyttöön

Markkinatutkimusta
Tutkailin markkinoita sillä silmällä mikä olisi edullisin ja sopivin apuvirtalähde läppärille, kameralle, puhelimelle ja tietenkin käynnistysvirtaa autoon ja moottoripyöriin. Ehkä kai sähköperämoottoriinkin.

Rajumpaa starttivirtaa
Tarjolla oli myös ultrakondensaattorilaite jossa, kokoonsa nähden, on julmetusti virtaa hetkelliseen käyttöön. Sen rajoitus on että se ei sovellu pienvirtalähteeksi pienlaitteille. Siksi piti hankkia yhdistelmälaite.

Ostomesta
Hankkimani laitteen hinta on 99€ Puuilossa. Matkalla Kerhoiltaan poikkesin kaupoilla. Sinne meni veronpalautukset eikä ihan riittänytkään.

Voi jäädä käyttämättä
Tämä laite kuuluu sarjaan "toivottavasti ei koskaan tarvita". Siis hätäapulaite. Itselle ei ole useinkaan sattunut että olisin jäänyt pulaan ajoneuvon vian vuoksi. Toki niitä on tullut mutta olen tehnyt korjauksen tai väliaikaisen "patentin". Ainoat kerrat kun on tarvittu apua on ollut lataussäätimen hajoaminen ja toinen kerta kun pyörä syttyi ajossa palamaan. Nekin kunnostin paikanpäällä mutta se vaati hieman enemmän aikaa, varaosia ja kaveriapua.

Kokemukset puuttuvat
Koekäyttänyt en vielä ole. Täyteen lataus on ollut ainoa toimenpide toistaiseksi. Neljä sinistä lediä loistaa kun laitteen akku on täynnä. Viimeisenkin syttyminen kesti laitteen laturilla noin tunnin kun latausta oli jäljellä kolme ledin ilmoittama määrä. Mitä se sitten onkin.

Virtalähteitä ennestään
Pyöräni California 1400 GTS omaa kaksi USB virtalähtöä mutta varsin vaatimattomalla teholla. Rinnalla 12 voltin "tupakansytytin" virtalähde. Siinä ei ole tehorajoitusta. Glonasspohjainen paikannusjärjestelmä saa virtansa jälkimmäisestä lähteestä. Tomtom on toiminut kiitettävästi ja vienyt perille.

California Adamantissa on 12v tupakinsytytinliitäntä. Alkoholipyörässä vain USB mutta myös asennus tietokoneelle. Amerikanpyörässä ei ole virtaliitintä eikä myöskään V10 Centaurossa,

Veneilyyn
Laite voi olla hyvä apu mökkireissuun sähköperämoottoriajeluille jos pari vuotta ikääntynyt starttiakku luovuttaa,
Laite ja johtimet mahtuvat palttoon taskuun. Kunhan muistaa ottaa mukaan.

Valot kertovat
Kyseiset ledit kertovat lataustilan: neljä palaa on täysi teho, kolme palaa niin on vielä virtaa mutta yksi ja kaksi palavaa valoa edellyttävät latausta jos aikoo käynnistysapua saada mutta niiden osalta virtaa on vielä hyvin pienemmille laitteille.

Paksu vihko ohjeita
Käyttöohje turvallisuusohjeineen on laaja. Kerholla ei ollut tilaisuutta perehtyä. Perehdyn lisää kunhan joudan. Paljon oli papereissa varoituksia.

Kuvat keskentekoisia
Alla joitakin kuvia. Läppärini käyttöjärjestelmän päivityksen seurauksena kuvankäsittelyohjelma Pinta ei oikein toimi oikein. Rajaus ei tahdo onnistua millään. Tai tallennus.

Opiskelua
Pinta ei todellakaan toimi Ubuntun uusimmassa päivittämässäni  versiossa ja on ollut aiemminkin hieman epävakaa. Siiryin Gimp-kuvankäsittelyn käyttäjäksi.
Hain siis Ubuntun oheisvalikoimasta perusteellisemman kuvankäsittelyohjelman. Meni pari tuntia opiskeluun mutta nyt kuvat ovat kokolailla sellaisia kuin haluan.

 Säilytyskotelo

Hienon näköinen iso kotelo
Kotelo on nailonkangasta ja keinonahkaa. Varsin tukevan tuntuinen pakkaus. MP-käytössä liian iso tarpeeseen nähden. Pitänee löytää marketin hyllystä pienempi kotelo johon tulevat vain tärkeimmät osat setistä. 

Kotelon sisältö.

Valkoinen johdin on USB-jaotin. Se antanee mittakaavaa laitteen koosta.
 
Ei juurikaan kämmentä isompi

Liittimet sivulla.

Liittimissä on eri jännite ja myös eri virtamäärä. Jos jännite on isompi niin virtaa on vähemmän. 
Jumper on liitin isolle purkausvirralle. Kutsutaan starttiavuksi.

Lamppu ja liittimet päädyssä.

Vasemmalla kohtuutehoinen valaisin, kaksi eri tehoista USB-latausliitintä ja itse apuvirtalähteen latauspistoke.

Ikävä ominaisuus
Jatkoa seuraa kunhan tutustun laitteeseen tarkemmin. Yksi huono piirre on. Lataus on suoritettava 230V verkkovirralla. Ei siis voi ladata käyvän ajoneuvon virtapiiristä hiljalleen. Pitää siis aina käytön jälkeen muistaa ladata täyteen.

Pienempään tilaan
Moottoripyörään en tätä kelpuuta säilytyskoteloineen vaan otan apukaapelit ja muut tarpeelliset osat mukaan erikseen. Menevät siten paljon pienempään tilaan. Autossa tämä säilyy hyvin matkustajan penkin alla koteloineenkin.

Pahvilaatikossa
Näyttävät kannet houkuttavat ostamaan. Mutta ei tuote muutoin erotu hyllystä. Vaikutti halutulta sillä ei niitä ollut Lielahden myymälässä enää monia tarjolla.

 Pahvilaatikko

 Takapuolella on informaatiota.

Laatua?
Onko Einhell laadukas vai ei. Heidän tuotteitaan on paljon eri firmoilla tarjottavana ns. halpisosastoilla. Miten lienee tämän kanssa?

Vastaus on varsin yksinkertainen: virran puutteessa jäänti matkalle. Paljonko haluaa maksaa siitä että matka jatkuu välittömästi vain pitääkö odotella vakuutusyhtiön hinausautoa.

Omat kokemukset
Käytänössä on ollut niin että en ole jäänyt kovinkaan usein tien varteen tai avutta mutta sen verran kuitenkin, silloin kun oli vanhoja japsipyöriä käytössäni, että tiedän miltä tuntuu kun matka ei etene.

Huomioon otettava seikka
Kerhokaveri osti kokolailla saman hintaisen apuakun K-Raudasta ja ulkomaanreissulla käynnisteli sillä muiden pyöriä meneenä kesänä mutta kun oman taloutensa pyörä ei lähtenyt käyntiin omalla akullaan niin seurasin vierestä kuinka täysin uupuneen akun suhteen tulee menetellä. Siinä vaiheessa apuakku turposi ja rikkoi kotelonsa. Arvattavasti oikosulkuun menneen akun suhteen ei ole mitään tehtävissä. Apuakku ei toimi käyttöakkuna koska se ei ota virtaa vastaan. Vaarassa voi olla ajoneuvon latausjärjestelmä.

Asia vaurioon selvisi
Kerhokaverin apuvirtalähde oli jo varsin tyhjä. Silloin jos yrittää ottaa tehoa ulos niin jännite jää alas mutta virtamäärä kasvaa niin että apuakut kuumenevat. Siksi laite halkesi ja meni lopullisesti pilalle. Apuvirta-akku pitää olla täyteen tai melkein täyteen ladattu että siitä lähtee riittävä jännite mutta virta jää sille tasolle että apuakku ei hajoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti