tiistai 4. joulukuuta 2018

Jarrunestetesteri testauksessa ja apuväline

Päivän kuntoilu
Kävin pienellä iltapäiväkävelyllä muutaman sadan metrin päässä Biltemassa. Toki hankinnat olisin voinut tehdä muualtakin. Ostoslistassa oli nitriilihanskapaketti kertakäyttöisiä suojakäsineitä jotka kestävät toisinaan enemmänkin kuin kerran. Riippuu siitä mitä ja kuinka paljon tekee.


 Päivän ostokset.

Päähankintakohde oli jarrunestetesteri ja juuri se tarvitsee kaverikseen hansikkaat. Käsiini en halua jarrunestettä. Se ei ole terveellinen aine.

Teleskooppimagneetti, 84 senttiä.

Pakkauksen mukaan jaksaa nostaa yhden kilon rautaa. Muita metalleja se ei nostakaan. Ei ole vielä keksitty kunnollista alumiinimagneettia.

Testerin testi
Testeri piti heti laittaa testaukseen. Autotallissa oli sopivia kohteita vaikka ei yhtään moottoripyörää. Hyllyssä oli kolme avattua ja osittain käytettyä jarrunestepurkkia. Jokaisesta käytetty vain neljännes. Se ainakin tuli selväksi että isoa purkkia ei kannata ostaa hyllyyn mikäli on tarkoitus käyttää siitä vain vähän.
Pitää ostaa sen verran kuin kerralla tarvitsee. Loppu on pian pilalla kun purkkiin pääsee ilmaa.

Jarrunestepullon avaaminen pilaa nesteen
Kolmesta avatusta purkista yksi oli vielä käyttökelpoista vaikka siitä oli käytetty hieman. Silti testeri näytti siitäkin jo vähäistä vesipitoisuutta. Laitteessa on nuukasti ledejä mutta niissäpä onkin useampia toimintoja kuin yksi. Avatun pullon ravistaminen tai sen kuljettaminen ajoneuvossa nopeuttaa nesteen pilaantumista.

Ledit kertovat
Kahdella sinisellä ledillä voidaan osoittaa kolmea asiaa: alin ledi tarkoittaa valittua asetusta DOT3, ylempi sininen DOT4 mutta kun molemmat  loistavat yhdessä tarkoittaa DOT5.1. Ennen mittausta siis pitää tietää mitä nestettä mitataan ja asettaa sen mukaiset asetukset. DOT3, 4 ja 5.1 ovat hygroskooppisia nesteitä. Silikoninesteestä ei voi kosteutta mitata koska se ei ole hygroskooppinen eli vesi ei sekoa siihen mutta haittaa kuitenkin. Hygroskooppisia nesteitä ei saa sekoittaa silikoninesteen, DOT5, kanssa. Tulee murheita nopeasti. Enemmän nesteistä.

OK-ledeistä alimmainen näyttää että neste on hyvässä kunnossa. Jos sen yläpuolella oleva keltainen ledi palaa yhtä aikaa tarkoittaa se että nesteen vaihtoaika on lähellä. Mikäli kolmion vieressä oleva ledi palaa on neste käyttökelvotonta.

Jarrunesteiden merkinnät hämäävät
Useimpien jarrujärjestelmien jarrunestesäiliön kannessa tai ainakin omistajan käsikirjassa mainitaan mitä nestettä pitää käyttää. Nykyään tyypillisimpiä ovat DOT4 ja DOT5. Jälkimmäistä amerikkalaisissa moottoripyörissä. Ohjeesta ei pidä poiketa sillä kukin järjestelmä on suunniteltu sille nesteelle mitä se sisältää.

Osan nesteistä voi sekoittaa keskenään
DOT3 ja DOT4 sekaan voi laittaa DOT5.1-nestettä. Sekä päinvastoin. Sekoitukseen tulee suhtautua alimman luokituksen mukaisesti. Jos DOT3 tai DOT4:n haluaa "päivittää" paremmaksi pitää vanha neste saada kokonaan pois ja täyttää DOT5.1:llä. Ero näillä nesteillä, erityisesti DOT4 ja DOT5,1:n välillä on niin pieni ettei sillä ole merkittävää eroa siviilikäytössä. Tärkeämpää on pitää jarruneste kunnollisena.

DOT5 on silikonipohjainen neste eikä siihen pääse vesi sekoittumaan. Jos siihen kuitenkin on päässyt vettä, edes pieni määrä, se on painavampaa kuin jarruneste ja hakeutuu järjestelmän alimpaan kohtaan eli jarrusatulaan. Se on myös se paikka jossa siitä on eniten haittaa.

Aiheesta lisää Wikipediassa.

Asiaa myös Autowikissä.

Veden aiheuttamat ongelmat
Vesi jarrunesteessä aiheuttaa korroosiota. Se pilaa alumiinisiä ja teräksisiä osia. Toinen vaara veden suhteen on että se alentaa jarrunesteen kiehumispistettä voimakkaasti. Jarruttaessa kovasti voi vesi kiehahtaa höyryksi ja jarruteho katoaa kokonaan. Vesi ei ole kokoonpainuvaa mutta kaasumaisessa muodossa se on hyvin kokoonpainuvaa. Kahva tai poljin painuu pohjaan eikä jarru enää toimi yhtään.

Auton jarrut huolestuttavat
Arvatkaapa mikä valo paloi kun otin näytteen talouden kymmenen vuotta vanhasta autosta: aivan, olisi pitänyt vaihtaa jarruneste jo ajat sitten. Huollossa 45.000 km sitten, papereiden mukaan, nesteet vaihdettiin. Nyt on siis jälleen vaihtoaika. Liitän toimenpiteen 100.000 km huollon oheen. Kummallista että asiaa ei testata katsastuksessa.

Melkein kokonaan suomennettu ohje.

Kun osaa jotakin skandinaavisista kielistä niin alaosa ohjeestakin tulee ymmärrettyä.

Lisää testausta
Seuraavaksi Kerholle testailemaan. Siellä on muutama sporttipyöräkin. Mielenkiintoista, mikäli pääsisin mittaamaan, katsoa millaiset nesteet näillä kavereilla on pyörissään. 
Toki testaan kaikki ne omat pyöräni joissa on nesteoimisia jarruja. Uskoisin että niissä asiat ovat siltä osin kunnossa.

Nesteistä on huolehdittu
California Adamantissa on jarrunesteet vaihdettu heinäkuun lopulla 2016. California 1400 GTS sai uudet nesteet marraskuun 2018 lopulla ja V10 Centauro myös marraskuussa 2018. Amerikanpyörän jarrut toimivat mekaanisesti. Huonoin tilanne on Alkoholipyörällä. Se ei ole muutenkaan ajokunnossa ja vaatii huomiota muutenkin jos sillä himottaisi ajaa.

Kerron tuloksista kun niitä tulee. Varmaan pari kaveriakin haluaa testauttaa.

Suuntaa antavaa testausta
Laite ei ole mikään virallinen testeri eikä sillä saa tarkkaa lukemaa vaan vain tiedon missä mennään jarrunesteen kosteuden suhteen. Riittää minulle kovasti. Erityisesti California 1400 GTS tarvitsee hyvän jarrutehon. Se kun painaa yli 350 kg jo ilman matkustajia ja matkatavaroita. Jarrut ovat kuitenkin samanlaiset kuin 150 kg kevyempien matkasporttien jarrut. Suuren massan pysäyttämiseen tarvitaan siksi tehokkaita jarrutuksia. Siinä liike-energiaa muutetaan lämmöksi aiheuttamalla runsaasti kitkaa. Lämpö on se mikä kiehauttaa kostuneen jarrunesteen. Toisena vesiongelmana on korroosio.

Yhtä tarpeellista kuin moottoriöljyn vaihto
Yleensä huolehditaan siitä että moottorissa on parhaat öljyt mutta jarruja ei niinkään huomioida. 2 - 4 vuoden välein pitäisi jarrunesteet vaihtaa moottoripyörässä. Siinä säästää rahaa sillä jarrujen remontointi on kalliimpaa kuin muutama desi jarrunestettä.

Eri tyyppisiä jarruja
Guzzeissa on käytössä, kun koko ikäjakautuma huomioidaan, mekaanisia ja hydraulisia jarruja, joista hydrauliset voidaan jakaa vähintään kahteen perusryhmään.
Yhdistelmäjarruihin ja erillisiin etu- ja takajarrupiireihin.

Yhdistelmäjarru
Guzzien yhdistelmäjarruissa on jarruttaminen keskitetty polkimen kautta toimivaksi jonka painaminen jarruttaa sekä etu että takapyörää. Joissain malleissa on lisäksi takapyörän lukkiutumisen estävä venttiili. Jarrutustehoa voi lisätä etupyörän toiseen jarrulevyyn käyttämällä käsijarrua.

Erillisjarrut
Tavanonomaisissa jarruissa jarruttaa, mallista riippuen, yksi tai kaksi jarrua etupyörässä, kahvasta puristaen ja poljintoiminen takajarru.

ABS
Muutaman vuoden ajan on ollut, lakisääteisesti tarjolla, kaksipiirinen lukkiutumaton ABS-jarrujärjestelmä. Jarrutusvoiman tuottaa edelleenkin kahvasta ja polkimesta kuljettaja. Mitään tehostinta ei ole. Kuljettaja voi valita kumpaa pyörää hän jarruttaa vaiko molempia yhtä aikaa. Sähköinen lukkiutumisen estävä laite rajoittaa kuljettajan antamaa hydraulista jarrupainetta niin että renkaan luisto tien pintaa myöden rajoittuu. ABS ei siis lisää jarruvoimaa. Siksi haluttaessa jarruttaa tehokkaasti pitää jarruja käyttää suurella voimalla.

Alkeellinen ABS
Kirjoitushetkellä Guzzeissa käytössä olevat jarrut ovat ykköstyypin lukkiutumattomat jarrut. Tekevät tehtävänsä oikein mikäli pyörä on pystysuorassa asennossa tien pintaan nähden. Tai tien pinta on tasainen. Sen sijaan tien pinnan kitkalla ei ole merkitystä ABS-jarrun toimintaan. Liukkaammalla pinnalla jarrutus vain kestää pidempään. Jarrutuksen aikana jarru toimii lyhyillä nykäyksillä ja kahva sekä poljin "sykkivät" jarrutuksen aikana.

Kehittynyt ABS
Tekee saman homman kuin vanhemmatkin jarrut mutta sen lisäksi jarruttavat lukkiutumatta myös kallistuksen aikana tien pinnan materiaalista riippumatta. Tässä järjestelmässä tarvitaan elektronisia komponetteja jotka päättävät millä teholla kulloinkin jarrut jarruttavat kallistuksen määrästä ja renkaan kitkasta tien pinnan suhteen. Suurella todennäköisyydellä tämä jarrutekniikka tulee yleistymään. Osa moottoripyörävalmistajia on jo parin vuoden ajan käyttäneet tätä käyttäjien "kaarrejarruksi" nimeämää tekniikkaa premiummalleissaan.

Kehitys kehittyy
Jarrujärjestelmät kehittynevät ja halpenevat ajan myötä js mukaan tulevat muut lisäjärjestelmät jotka avustavat kuljettajaa. Muutaman vuoden päästä saatamme nähdä kaatumattoman moottoripyörän kaupallisen version.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti