torstai 31. lokakuuta 2013

Jarrunesteistä tietoa

 DOT 2
  • kasviöljy
  • veteraaniajoneuvoissa
DOT 3
  • hygroskooppinen 
  • glykolipohjainen
  • alkuperäinen jarruneste useissa USA-autoissa
DOT 4
  • hygroskooppinen
  • glykoli / boraattipohjainen
  • käytetään yleisesti Euroopassa ja Japanissa.
DOT 4+
  • hygroskooppinen
  • glykolipohjainen
  • "märkä"-kiehumispiste hieman korkeampi kuin DOT4
DOT 5
  • ei-hygroskooppinen
  • silikonipohjainen
  • kilpailukäyttöön
  • ei voi/ei saa sekoittaa glykolipohjaisten kanssa
DOT 5.1 (DOT 4 super jne.)
  • hygroskooppinen
  • glykoli / boraattipohjainen
  • kilpailukäyttöön
  • voi sekoittaa muihin glygolipohjaisiin nesteisiin

DOT 3 ja DOT 4 voi sekoittaa keskenään. Silikonineste (DOT5) sakkautuu jos sitä sekoittaa tavalliseen jarrunesteeseen tai päinvastoin. Kannattaa noudattaa jarruvalmistajan ohjeita nesteen valinnassa.
Matkamotoristille/cruisailijalle kelpaa hyvin DOT 3 - 4. Normaaliajossa jarrunesteen takia tulleista jarruvioista en ole kuullut. Hygroskooppiset nesteet on vaihdettava parin vuoden välein niihin kertyvän kosteuden (veden) vuoksi. Korroosio- ja kiehumistaipumus kohoaa veden mukana. Kiehuessaan vesi muodostaa kokoonpainuvia kaasukuplia ja jarru ei toimi ennen kuin nesteen jäähdyttyä.

DOT 5.1 on sekoitettavissa DOT 3 - 5 kanssa mutta sen paremmat ominaisuudet menetetään samalla. Kilpanesteet vaihdetaan useammin.

DOT 5 ei ole sekoitettavissa muihin nesteisiin. Vaatii teflon/metallipunosletkut ja erityiset tiivistemateriaalit. Lähinnä amerikkalaisvalmisteisissa moottoripyörissä on DOT5-nesteet vakiona.

DOT5-nestettä ei kannata vaihtaa järjestelmään joka on tarkoitettu hygroskooppiselle nesteelle. Tiivisteet ja muut materiaalit voivat vioittua.

Jarrunesteiden kiehumislämpötila: "kuiva" tarkoittaa nestettä jossa ei ole vettä seonneena. Vesipitoinen jarruneste menettää ominaisuutensa. Asia koskee lähinnä hygroskooppisia nesteitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti