keskiviikko 9. toukokuuta 2018

Latausliitin moottoripyörässä USB ja 12V

Tämän jutun julkaisin jo pari vuotta sitten mutta on tullut eri lisälaitteiden myötä yhä tarpeellisemmaksi. Siksi uusinta.
 
Sähkölaitteille virtalähde helposti saavutettavaan paikkaan.
Yleensä pistorasiat, kuten tupakinsytytinliitäntä on vakiona esimerkiksi satulan alla mutta tässä pyörässä siellä ei ole tilaa. Jos taas virtaliittimen asentaa jonnekin sivulle alas on sieltä vedettävä pitkä johto käytettävälle laitteelle jos sitä käytetään mittariston liki. Ohjaustangossa on tilaa kyseisille kilkkeille ja monennäköisiä muoville maistuvia laitteita on kaupallisesti tarjolla. Suurin osa niistä on rumia ja mustaa muovia. Päädyin tekemään itse. Tosin tupla-USB-liitin on tarvike, samoin kuin tupakansytytinliitin. Liittimet ovat Biltemasta veneilyvalikoimasta ruostumatonta terästä ja muovia.

Liitimien sijoitus ohjaustangossa.

Kyselin muutamalta lisävarustetoimittajalta sekä Guzzin alkuperäislisävarusteosia väijymällä mutta tähän kokoonpanoon on varsin huonosti tämän tyyppisiä laitteita kaupan. Jotain yleismallisia oli tarjolla mutta nekin vähemmän kauniita.

Hetki alumiinin koneistusta ja telineen prototyyppi oli koeasennuskunnossa. Siitä tulikin pysyvä....


Liittimet ylhäältä.

Tästä on lyhyt matka vetää virtajohdot kulutuskohteisiin kuten GPS, kamera tai ilmapatjan pumppu.
Keskellä on merkkivalo josta selviää onko liittimissä virta päällä. Liittimien sulakerasian laitoin vasemman puolen sivuposken alle. Siellä on yllättävän paljon tilaa ja muovipaneeli johon kiinnitys oli helppo tehdä. Laitan virransaannin kytkimen taa että virran saa pois halutessaan liittimistä koska liittimiä ei käytännön syistä kannata kytkeä pyörän virtalukon taa edes kytkentäreleellä.

Yhdistetty latausliitin ja sähkön ulosotto.

Laitoin myös C-Tek-latauslaitteen liittimeksi kaksinapaisen Superseal-liittimen. Samalla johdolla on siis kaksi käyttötarkoitusta. Normaalisti liitin lepää katteen takana ja kun satulan irrottaa niin liitoksen saa helposti esille. Superseal-liittimien kopioita saa myös Biltemasta mutta laatu on hyvin heikko. Nykyään myös Motonetissä on samaa shaissea.

Latausliitinten virran kytkin.

Laitoin latausliittimien aktiivisuudesta kertovan punaisen ledin. Led on niin kirkas että sille oli laitettava katkaisin. Samalla katkeaa molemmilta liittimiltä virta. Led Biltemasta, katkaisin Motonetista. Led saattaisi häikäistä pimeällä.

Varsin vähän tulee ajettua auringon laskun jälkeen. Ei voi sanoa että pelkäisin pimeää mutta pimeässä voi olla yllätyksiä. Pari kertaa on käynyt väärin. Päivännäöllä ei olisi tapahtunut mitään vaikka muut olosuhteet olisivat olleet samat.

Lataus käynnissä.

GPS ja puhelin latauksessa samaan aikaan. Toinen usb on vielä vapaana. Ajon aikana puhelimen lataus ei käy ilman puhelintelinettä mutta muutoin homma toimii. Puhelimessa on Here-karttaohjelma jolla silläkin voi suunnistaa mutta GPS:n  käyttö on ajon aikana kätevämpää.
GPS:kin on vaihtunut Glonas tekniikkaa käyttäväksi ja on merkiltään Tomtom. Tarkempi kuin kuvan Mio ja tietenkin uusimmat päivitykset.
Nyttemmin tuosta puhelimesta on aika jättänyt ja nykyään sen sijasta palvelee 3310. Mutta ladata sitäkin pitää noin kerran viikossa. Pienikokoinen ja kätevä käyttää.

Kuvan ottamisen jälkeen on tapahtunut ohjaustangon vaihto leveämpään ja väriltään mustaan. Muuten kokonaisuus on säilynyt samana.

Koska kaikissa pysähdys- ja yöpymispaikoissa ei ole saatavilla sähköä helposti enkä halua kuljettaa mukana eri laitteiden latureita niin olen hankkinut muutamia usb-liittimestä ladattavia pienikokoisia akkuja. Niihin olen liimannut yhdelle sivulla Velcro-tarran pehmeämmän puolen ja kytkimen nestesäiliön takapuolelle vastakappaleen. Voin ajon aikana ladata niitä eikä telttaillessakaan tarvitse elää sähkön puutteessa. Sivulaukussa voi ladata vaikka kameraa tai puhelinta ajon aikana akkuvoimalla ja toista tai kolmatta apuakkua kytkinnestesäiliön tai jarrunestesäiliön kyljessä.

Myös telttavalo toimii kannettavalla sähköllä kuten myös mukana kulkeva led-taskulamppu. 12V liitännästä saa telttapatjapumpun toimimaan kivasti. Guzzissa on iso 20 Ah akku ettei siitä ihan heti voima lopu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti