perjantai 4. toukokuuta 2018

Amerikanpyörän ohjausakselin laakerointi

Kun teleskoopit tulivat kuntoon vaimennuksen osalta niin siinä tehdessä huomasin että ohjaus oli raskaahko ja keskitti tarpeettoman voimakkaasti. Ei pitäisi eikä saisi keskittää lainkaan. Ohjauksen pitää kääntyä ilman pienintäkään voimankäyttöä kun etupyörä on irti maasta. Toisaalta ei saa olla välystäkään laakereissa.

Usein laakerivika ohjauksessa huomataan vasta silloin kun etupyörä on irti. Sen massa estää pienen vaivan havaitsemisen kun ohjausta käännellään.
Vika kun on alkanut niin se ei itsekseen korjaannu. Tyypillinen ohjauslaakerin vika on ruostuminen. Myös liian tiukkaan kiristetty laakerointi, kuten tässä, voi olla vian syynä.

Otin etupyörän irti ja saman tein teleskoopitkin. Se ei ollutkaan ihan läpihuutojuttu. Ruostetta rakenteissa oli monessa kohtaa niin että osat olivat varsin kovin kiinni toisissaan. Ruuvit kyllä aukesivat mutta osat ei. Voima oli tarpeellinen asia pelkästään osien suhteen. Ruostetta piti poistaa monesta kohteesta.

Keula purettuna.

Ohjaustanko, mittaristo sekä lamppu korvakkeineen roikkuu katosta. Lattialla irrotettuja osia.

Teleskoopit haitarikumeineen.

Kuvassa kaksi nuolta. Ne osoittavat että kromausta on vain osalla matkaa. Musta nuoli näyttää minne kromaus loppuu ja valkoinen mistä se taas alkaa. Välissä on noin 30 cm matka kromaamatonta pintaa ja se on ruostunut tosi vahvasti. Alemmasta sisäputkesta on hiottu pääosa ruosteesta pois. Ylemmässä on ne ruosteet jotka eivät jääneet irrotettaessa alakolmion yläpuolelle. Hieman täytyi käyttää fyysistä voimaa. Osia ei voi maalata sillä pujottaessa alakolmion aukoista maali höylääntyisi pois. Ainoa tapa on voidella ne ohuesti ettei uutta ruostetta syntyisi. Kiinnityskohtia ei pidä voidella. Ruosteiset kohdat jäävät piiloon lampunkannattimien sisään.

Ruosteen muodostumiselle on syypäinä lampunkannattimet jotka ovat kumitiivisteillä teleskooppien sisäputkien ympärillä. Vesi pääsee sisään mutta ei pois.

Vasemmalla hakamutteri joka määrää laakerien välyksen.

Mutteri oli aivan liian kireällä. Niin kireällä että laakerit olivat mankeloineet sisäkehiinsä kirkkaan uran. Laakerin metalli on sentään aika kovaa. 

Vasemmalla ylälaakerin kuulat ja oikealla alalaakerin. Laakerit ovat irtokuulatyyppiä. Eli avatessa ne lähtevät omille teilleen jos eivät ole voideltu vahvasti. Näissä laakereissa oli voidetta.

Keskellä ylälaakerin sisäkehä jossa pieniä painumia.

Ylälaakerin lievästi urautunut ulkokehä.

Laakeri olisi vielä käyttökelpoinen vaikkakaan ei uuden väärti.

Alalaakerin ulkokehä.

Tämä laakeri on jo osittain käyttökelvoton. Jos mistään ei saisi uutta niin hioisin tämän varovasti parempaan kuntoon. Se vaatisi työkalun teon. Kuulien keskiasennnon painumat näkyvät selvästi.

 Alalaakerin sisäkehä.

Tässä näkyy kuinka kuulat ovat "mankeloineet" sisäkehään näkyvän uran.

Ohjausakseli kokonaisuudessaan.

Akseli ja alakolmio ovat kunnossa. Ruostetta piti hieman poistaa läpivienneistä. Kaikki hienokierteet ovat ehyet vaikkakin kevyesti ruostuneet. Pyörä on varmaan seisonut paljon ulkona.

Kerholta palatessa poikkesin Storm Motorilla. Lupasivat tilata laakerit ja yhden tiivisteen. Toimitusaika noin kaksi viikkoa. Ehtii ennen kuin kesä koittaa....

Jatkuu....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti