sunnuntai 11. marraskuuta 2018

Kaksi ajokautta pimeällä puolella

Amerikanmaassa puhuvat että Dark Side kun käyttää auton rengasta moottoripyörässä.

Pyörä on Moto Guzzi California 1400 GTS. Alkuperäinen rengaskoko 200/60R16 merkiltään Dunlop.
Käytössä nyt 205/55R16 GT Radial Champiro Indonesiasta.

Kokemuksia auton renkaasta takapyörässä on nyt kahden ajokauden verran. Noin 17.000 km. Rengas ei ole paljoakaan kulunut sillä sen kulutuspintaa on hyvin leveälti tietä vasten. Erittäin pieni vierintävastus kun voi ajaa melko korkealla rengaspaineella. (2,5 - 2,8 bar riippuen kulloisestakin kuormasta.) Ei ole kovinkaan paljoa negatiivistä mainittavaa. Mutta hiukan on.

Ajossa ilmeneviä kulumajälkiä. Lisäksi kivi kuviossa.

Hitaassa nopeudessa, lähinnä ryömintänopeudessa, kun ajetaan epätasaista kuten pitkittäin urautunutta tai rikkinäistä pintaa on kuljettajan oltava tarkkaavainen koska pyörä pyrkii mutkittelemaan. Erityisesti risteyksissä joissa on voimakkaita kulumisuria pitää olla tarkkana. MP-renkaalla sama ilmiö on lievempi mutta ilmenee sillä alkuperäisrengaskin on 200 mm leveä. Riippuu monttujen tai urien syvyydestä ja reunojen jyrkkyydestä.

Mutkaisella tiellä pitää käyttää vastaohjausta hieman voimakkaammin kuin että ajaisi mp-renkaalla. Tämä on vain tottumiskysymys. Voimaa ei sen erityisemmin tarvita. Rengas ei nouse syrjälleen vaan jyrkässäkin kaarteessa on kulutuspinta liki kokonaan tietä vasten. Mitenkään kovin syvää kallistusta ei pyörällä yleensäkään eikä edes alkuperäisrengastuksella voi tehdä.

Muita poikkeamia en ole huomannut.

Hyviä puolia on sitten enemmän: parempi kiihdytys, jarrutus ja sivuttaispito mp-renkaaseen verratuna sillä auton renkaan kumiseos on pehmeämpi kuin mp-renkaan. Kallistelu märällä asfaltilla ei ole aiheuttanut havaintoja luistosta tai epävakaudesta. Mp-renkaalla luistonesto kiihdytyksessä aktivoitui helposti mutta autonrenkaalla sellaista ei ole ilmennyt kuin soratiellä.

Alkuperäisrengastukseen verrattuna nykyisen renkaan kehä on muutaman prosentin lyhyempi. Se sai sen aikaan että voi käyttää vaihteiston kahta ylivaihdetta huomattavasti aikaisemmin kuin alkuperäirengastuksella. Samalla polttoaineen kulutus pieneni. Paha sanoa tarkalleen paljonko johtuu välityssuhteen muutoksesta ja paljonko on säästöä vierintävastuksen hyväksi.

Koska kulutuspintaa on mp-renkaaseen verrattuna moninkertaisesti tietä vasten on sen kuluminen ollut hyvin vähäistä. Auton rengas kestää moninkertaisesti mp-renkaan iän eikä ajettavuus muutu kuten käy mp-renkaalle sen kuluessa keskeltä enemmän kuin sivuista.

Auton renkaan suhteellisen alhainen paine suhteessa tiehen kohtaavan renkaan pinta-alaan tekee matkanteosta mukavampaa vaimentemalla ja vierimällä tasaiseen pienten töyssyjen ja kuoppien yli. Isommat montut hoitaa takajoustintuet jotka ovat osoittautuneet säädettävyydeltään ja ajotuntumalta varsin hyviksi.
Molemmat kyytiläiset ovat yli 100 kg painoltaan sekä lisäksi kaksi isoa sivulaukkua sekä yli 50 -litrainen takalaukku ja sen päällä telttailuvarusteet.

Henkilöt jotka ovat kokeilleet pyörääni eivät ole huomanneet että ajavat auton renkaan varassa. Asiasta kun olen maininnut niin asiaa on vain ihmetelty tai suhtauduttu niinkin että ei olisi edes kokeillut jos olisi tiennyt että pyörässä on auton rengas. Melko tunnepohjaisesti asiaan suhtaudutaan.

Tapahtumissa kuulee monenlaisia kommentteja takarenkaasta. On epäileväisiä ja niitä jotka tietävä paremmin ja tuomitsevat koko asian. Kun sitten kysyy että oletko kokeillut niin vastaus on että "en mutta en silti ajaisi". Aika sisältököyhä mielipide. Kannattaisiko pitää ihan vain suunsa kiinni.

Talousasiat ovat merkittäviä: 17.000 km matkalla olisin tarvinnut jo vähintään kaksi, jopa kolme, uutta takarengasta noin 220 - 300€ kappalehintaan sekä rengastyöt.
Melkoinen ero siihen että alla oleva rengas on maksanut 60€ plus rengastyöt jotka toki tein itse. Muutama euro säästyi siinäkin.

Nykyinen takarengas on alla ainakin vielä tulevan ajokauden, ehkä pidempääkin. Tutkin tietysti kulutuspinnan vahvuuden sekä onko kumi kovettunut tai onko siinä murtumia havaittavissa ennen tulevaa ajokautta. Toistaiseksi nämä asiat ovat kunnossa.

Pyörä painaa kuormattuna noin 660 kg. Takapyörälle siitä tulee noin 65%. Se on vähemmän kuin renkaalle on tarkoitettu kantavuutta henkilöautossa. Siinäkään suhteessa ei rengas joudu kovalle rasitukselle.

Juttu takarenkaan asennuksesta.

Eturenkaaksi valikoitui jämäkkä ja moderni ristikudos-vyörengas-yhdistelmä. Varsin painava kumi. Paljon kulutuspintaa ja kuviointia, pääosin, vain renkaan sivuilla. Kuluminen lienee tasaista. Kolmas eturengas tämän takarenkaan kanssa. Koko on 130/70B18. Isokokoinen kumi joka täyttää etulokasuojan alaisen tilan melko tarkkaan.

Auton renkaan suhteen on helppo suunnitella matkoja kun ei tarvitse ottaa huomioon milloin tulee renkaanvaihto sillä se tulee vasta muutaman vuoden päästä jos ei tapahdu rengasrikkoa.
Eturengas kestää jonkin aikaa mutta se on helpompi vaihtaa ja yleensä löytyy kohtuuhintaisia vaihtoehtoja. Ajan kuitenkin sen verran että renkaanvaihtoja tulisi, vakiorenkailla, joka ajokaudella ainakin yksi mutta suurella todennäköisyydella kaksikin.

Uusi Kenda.

Muutama tuhat takana uudella Kendalla ja matka on käynyt hyvin. Hieman raskas äkillisissä suunnanmuutoksissa mutta sitä vakaampi.

Tässä eräs amerikanvideo aiheesta ja lyhyt selvitys omistajansa mielipiteitä. Niihin mainintoihin on helppo yhtyä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti