keskiviikko 7. marraskuuta 2018

Akkujen latailua V10 Centauro ja California Adamant

Molemmissa on jo vanhat akut. Tuntuvat kuitenkin olevan kunnossa. V10 Centauro peri California 1400 GTS:n akun. Tämä ei ollut GTS:n ensimmäinen akku koska se lakkasi toimimasta jo 2016 keväällä. Tämä on sen tilalle takuuseen saatu akku, Yuasa YTX20BS, oli siinä kolme kautta mutta kaudelle -19 tulen hankkimaan siihen uuden akun. Mahdollisesti LiFePo-akun. En oikein noihin Yuasan battereihin luota. Joskus, aikoinaan, se oli laatumerkki. Nyt joutuu maksamaan nimestä.

California Adamant on myös perinyt akkunsa. Se oli kaudesta 2013 alkaen Alkoholipyörässä. Kun Alkoholipyörä jäi hieman sivuraiteelle niin otin sen akun kun California Adamant, työnimeltään Sääksjärvi Trike, alkoi valmistumaan 2014. Akku vuorotteli näiden kahden pyörän välillä. Hetken oli myös V10 Centauronkin akkukotelossa. Kyseinen akku on Bilteman "harmaa" 18 Ah:n kalsiumakku. Tyypiltään muutoin kuin AGM eli suljettu ja huoltovapaa. Ovat olleet suosiossani ja toimineet moitteitta sekä pitkään. Niitä ei enää saa harmaana. Mutta olisivatko nämä mustat vastaavia?

Akku kertoo myös pyörän kunnosta
Kun ajokausi on päättynyt niin latailin akut täyteen. Siinä ei montaa minuuttia mennyt koska niiden varaustilat olivat hyvällä tasolla ajon jäljiltä.
Tästä tietää että molempien pyörien latausjärjestelmät ovat hyvässä kunnossa.
Jos on usein ongelmia akkujen kanssa niin epäilyksen voi suunnata pyörän latausjärjestelmään.

Huono akku voi rikkoa pyörän
Asia on myös toisinpäin. Jos akku on huono niin latausjärjestelmä rasittuu kovin ja kuluu nopeasti tai hajoaa ylikuormituksesta. Siksi ei kannata puolikuntoista akkua käyttää lainkaan. Vähemmän harmia ja kustannuksia tulee kun akun uusii hyvissä ajoin.

Tammi - helmikuussa seuraava täydennyslataus ja viimeinen ennen käyttöönottoa keväällä.
Amerikanpyöränkin akun olisin halunnut latailla mutta se on hieman jäänyt talvisäilytyksessä muiden taakse.

Ensin Centauron akku.
 Lataus käynnissä.

Ennen latausta akun lepojännite oli 12,5 volttia. Eli hyvällä tasolla. Latausjännite tällä akkulaturilla vaihteli 13,3 ja 14,6 voltin välillä.

Akku lataantunut täyteen.

Akkulaturissa palaa vihreä valo täyden akun kuvan kohdalla. Jos latausta jatkaa niin laturi kytkeytyy automaattisesti ylläpitotilaan ja lataa vain jos akussa on sisäistä purkausta. Kaikissa lyijyhappoakuissa on purkautumista havaittavissa vaikka eivät ole kytkettynä ajoneuvon järjestelmiin. Siksi talviseisonnan aikana tarvitaan ylläpitolatausta.

California Adamantin akun täyttö
Tässä vaiheessa siirsin laturin California Adamantin akun luo. Akku on pyörän akkutilassa. 

Ensin akku irrotetaan pyörän sähköjärjestelmästä.

Tämän liittimen avaus hoitaa sen että virtapiireissä ei ole jännitteitä eikä virta-avaimen kääntö vaikuta.

Akun napajännite ennen laturin käynnistystä.

Tämäkin akku, vaikka ikää on kertynyt, on vetreässä kunnossa. Näitä samoja kalsiumakkuja olen laittanut monen muunkin pyörään ja hienosti ovat toimineet. Edullinen hankintahinta, vuoden takuu mutta sopivuutta ei löydy läheskään kaikkiin pyöriin kuten ei tähänkään. Piti tehdä omanlaisensa teline. Pienempi akku - varmempi käynnistys.
Vahinko että näitä samoja ei enää ole myynnissä. Muunlaisia kalsiumakkuja kuitenkin on. Kaikki Bilteman akut eivät vastaa tyypillisiä akkujen mitoituksia.

Korkein latausjännite.

Akun alin latausjännite.

Kohta noiden lukujen jälkeen laturi näytti että homma on tehty. Lataus täyteen kesti alle viisi minuuttia. Pyörähän oli ollut käytössä vielä edellisellä viikolla joten akku ei ole ehtinyt itsepurkautumaan juuri mitään.

 Akun lepojännite latauksen jälkeen.

Akkutelineen ja akun päällä on työkalukotelo.

Mukana on joitakin työkaluja. Muovipussissa on varakondensaattori, varatulpat, yksi pari katkojan kärkiä sekä vaijerinippoja. Joskus on joutunut korjaamaan vaijereita tien päällä. Siksi myös terävä sivuleikkuri on matkassa.

On jäänyt tämän pyörän digitalisointi aina tulevaisuuteen. Kun ei ole omaa pajaa niin tekeminen on varsin hankalaa. Ei pysty maksamaan kaupallisten tilojen vuokria kun hommia tekee vain itselleen.

Akun toimivuus on suurelta osin kiinni pyörän latausjärjestelmästä. Sen tulee antaa riittävää latausjännitettä silloin kun akku on vajunut esimerkiksi käynnistyksen tai pitkän seisonnan jälkeen. Latausjännitteen tulee olla 13 - 14,5 volttia mutta laskea kun akku alkaa olemaan täynnä. Kolmellatoista voltilla akun latautuminen kestää kauan ja 14,5 volttia pitkään jatkuneena kiehauttaa akun mutta täyttää akun hetkessä. Latausjärjestelmän tulee "haistella" akun lataustilaa niin ei tapahdu liiallista latausta. Akun täyttyessä latausjännite laskee.

Vanhat järjestelmät eivät juuri akkua mittaile mutta niiden latausjännite on alhainen. Vasta tällä vuosituhannella on moottoripyöriin ilmestynyt "älykkäitä" latausjärjestelmiä. Akut ovat nykyään pienitehoisia mutta aina riittävän varautuneita niin käynnistysvirtaa on aina saatavilla. Pieni akku latautuu nopeasti täyteen mutta iso akku vaatii pitkän ajan ja niin kutsutussa "pätkäajossa" jossa on useita käynnistyksiä ja lyhyet siirtymät voi iso akku tulla rasitteeksi latausjärjestelmälle eikä akkuun kerry tarpeeksi tehoa.

Akun säilytys viileässä. Autotallin ovisuussa tai muutenkin lattialla eikä ylähyllyllä koska lämpökin on siellä. Kerholla on sisälämpö 16 astetta ja lattialämmitys niin pitää harkita että missä akkuja oikeasti säilyttää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti