torstai 1. marraskuuta 2018

California Adamant Viimeinen syysajo


3X
Torstaille sattui kivasti kolme asiaa: ajelua noin 50 km, V10 Centauron pakoputkien asennus ja Kerhoilta.

Kauden lopetus
Ajelu California Adamantilla koska en halunnut tahria enää muita pyöriäni tälle vuodelle eikä kaikki olisi olleetkaan vakuutuksen piirissä. Voin kertoa että olen ajanut vielä marraskuussakin. Tosin niukasti ensimmäisenä päivänä. Voihan kelejä tulla vielä myöhemminkin...

Luistoa
Kylmä ja märkä asfaltti on liukasta. Pyörä suti tyhjää jos kiihdytti reippaammin. Kivoja luisuja.

Vakiomatka
Reitti oli tavanomainen. Ylöjärveltä Viljakkalan suuntaan ja siitä Karhelle jossa otin muutaman kuvan todisteeksi.

Reissupeli ja syksyiset kepunmunat.

Kiintopisteitä
Muoviin käärittyjä heinäpaaleja ilmestyy kesällä peltojen laitoihin ja katoavat kevääseen mennessä. Syksyn valo on kalvas.

Karhejärven syksyn värit.

Pääasiassa harmaan sävyjä.

Toisen pyörän syysajo
Edellinen ajelu Karhejärvelle aiemmin syksyllä. Silloin California 1400 GTS ajokkina.

Kauden aloitusajo
Hieman pidempi ajelu kun järvi oli vielä jäässä California Adamantilla. Vaikuttaa tulevan vakioksi että että kauden aloittaa ja lopettaa kolmipyöräisellä.

Halvat kilometrit
Trike kuuluu ajoneuvoluokkaan L5 ja siksi vuoden vakuutusmaksu on kuukautta kohtaan alle 5 euroa. Suosittelen muillekin. Tosin muut triket eivät kallistele mutkissa sisäkaarteeseen kuten tämä kehittämäni malli.

Mutalan Helmessä hernekeitolla ja pannarilla.

Tuhtia ruokaa
Eipä tarvinnut pettyä annoksissa. Energiaa riitti myöhäiseen iltapäivään asti. Ravintolassa käy runsaasti paikallisia että myös matkustavaisia. Joka päivä saa lohikeittoa sekä seisovasta pöydästä päivän tarjouksen jämäkämpää ruokaa. Lisäksi voi tilata annoksen listalta. Paikka löytyy Uuden Kuruntien laidasta. A-oikeudet.

Pyörän informaatiota.

Lukemat näkökentässä
Vasen pikkumittari kertoo että tyhjäkäynti on 1100 kierrosta minuutissa ja sen alla pienemmällä öljyn lämpötila 68 astetta. Öljy ei vain lämpene 10 asteen ulkolämpötilassa riittävästi.

Kylmyys rankaisee
Tämä lämpö on välttävä mutta hyvä lämpötila olisi yli 100 astetta. Ajossa lämpö vielä laski tuosta lukemasta 50 asteen tietämiin. Alhainen lämpö aiheuttaa huonoa voitelua ja lisää öljyn rasitusta muunmuassa siihen sekoavan veden muodossa.

Tämä tästä
Huomenna on lämmintä mutta sateista. Samoin lauantaina.  Ei houkuta taipaleelle. Mutta tämänpäiväinen ajelu virkisti. Vain kuusi kuukautta seuraavaan ajeluun jos ei ilmaston lämpeneminen paranna vauhtiaan.

Pari muuta juttua matkalta.

 Entisen Ylisen sairaalan aluetta.

Iso tontti ja neliöt päälle
Ymmärtääkseni alue, useampi kymmentä hehtaaria matalia rakennuksia, on myytävänä. Vesitornista en tiedä.
Mopopoikina käytiin sairaalan kahviossa limsalla ja munkilla. Myöhemmin hoitsujen asuntolassa muilla asioilla. Kokemuksia syntyi hyvässä ja pahassa.

Katoavaa kansanperinnettä: peltoauto ja rata.

Nuoruusvuosien harrastus
Tätä harrastettiin teininä syksyisin ja kun järviin jäät tulivat niin järvenjäällä. Sai oppia ajoneuvon hallinnasta oikein kunnolla. Silti olen kaatunut autolla useammin kuin moottoripyörällä.

Mopoilla liukkailla
Toki kaksipyöräisiäkin käytettiin jäällä ja sänkipelloilla. Hauskaa se oli kun bensiinikin maksoi hieman yli 70 penniä litralta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti