maanantai 1. lokakuuta 2018

California 1400 GTS Päävaroitusvalo vilkkui vikasietotilassa

Vuonna 2016 talvella ostin tämän pyörän ja ryhdyin tekemään siihen muutoksia että ajan kuluessa sille tuli liikanimi GTS vanhojen Guzzin perinteiden mukaisesti.

Laitan tämän jutun esille jos jollakulla ilmenee vastaavaa. Vian kohteen varmistamiseksi pyörän ECU:un pitää kytkeä tietokone ja asianmukaisella ohjelmalla katsotaan vian aihe.
Tässä tapauksessa vikakoodit ovat P0154, P0155 ja P0156. Ne viittaavat kaasunasentoantureihin ja yleensä kaasujärjestelmään.
(Huom! vikakoodit eivät ole yhtenäiset vastaaviin autopuolen vikailmoitusnumeroihin. Näillä numeroilla autossa viitattaisiin automaattivaihteiston vajaatoimintaan.)

Kaasukahvaan liittyvät ilmoitukset. 

Viimeisin vikakoodi on aina alinna. Tyhjensin vikalogin niin näen mitä ilmoitusta vielä tulee, jos tulee. Kausikin on loppumaisillaan.

Silloin kun tein ohjaustangon vaihdon leveämpään ja enemmän taaksepäin yltävään. Toimenpide oli ylivoimaisesti suurin operaatio kevään 2016 kuluessa. Ei kuullosta kummoiselle mutta se teetti aika paljon purkutöitä sillä kaasuvaijerit, kytkin- ja jarruletkut piti vaihtaa. Kahvakytkimien vaihtaminen oli helpoin juttu.

Tässä en ryhdy selittämään ABS-jarrujen letkujen vaihtoa vaan ainoastaan kaasuvaijerien vaihdon jonka syystä mainittu päävaroitusvalo syttyi tämän tästä yhä taajenevasti. Jos oli virta päällä niin ohjaustankoa kun käänsi niin URGENT SERVICE -teksti ilmestyi mittaristoon ja päävaroitusvalo vilkkui taajaan ja pyörä siirtyi vikasietotilaan (Engl. limb home.) Pyörässä oli tällöin huono tyhjäkäynti ja sillä saattoi ajaa vain alakierroksilla ja siksi huippunopeus jäi noin 120 km/h-tasolle. Kierrokset nousivat vain noin 4000 kierroksen tietämille.

Aiemmin olen selvittänyt tässä samassa blogissa mitä tulee tehdä jos pyörä siirtyy jostain syystä vikasietotilaan että matka jatkuisi hieman ripeämpään.

Kaasuvaijereita on kaksi eri suuntaan vetävää: toinen varsinainen kaasuvaijeri ja toinen varmuudeksi varmistamassa että kaasu ei jää päälle. Kaasukahvassa on hyvin kevyt palautus. Todellisuudessa ei tarvittaisi kuin yksi vaijeri. Vain vetävä vaijeri ja palautukseen jämäkämpi jousi.

Nämä kaksi vaijeria käyttävät yhteensä neljää kahteen eri suuntiin kiertyvää kaasunasentopotentiometriä. Kaksi kaasun lisäyssuuntaan ja kaksi toiseen suuntaan.

Kun olin asentanut nämä pidemmät vaijerit niin pyörää ensi kertaa käynnistettäessä se käynnistyi mutta asettui välittömästi vikasietotilaan eikä totellut kaasukahvan kiertämistä. Tämä on normaali ilmiö ja sitä varten on pieni tietokoneohjelma parissakin pikkuläppärissäni jolla ohjelmallisesti opetetaan ensin kaasunasentoantureiden liikerata ECU:lle ja toisella vastaavalla toiminnolla kaasuvaijerien liikkeet kaasunasentoantureille. Noin puolen minuutin homma. Itse operaatio kestää vain noin kaksi sekuntia per toiminto. Näin moottorinohjaus tunnistaa kaasukahvan liikkeet ja vikailmoitukset poistuvat ajotietokoneesta. Sen jälkeen vielä toiselle pienellä tietokoneohjelmalla poistetaan vikailmoitukset ECU:n vikamuistista.

Vuonna 2016 ajelut sujuivat ilman yhtäkään vikailmoitusta mistään viasta. Ainoa ilmoitus tuli kun ajotietokone ilmoitti ajon aikana tyhjenevästä takarenkaasta.

Vuonna 2017 ei tullut vikailmoituksia lainkaan. Kausi 2018 alkoi myös viattomasti mutta Juhannuksen tietämillä ajotietokone alkoi tehdä ilmoituksia yhdestä kaasunasentopotentiometristä. Tätä hetken ihmettelin mutta arvelin että kun kaasuvaijerit kuluvat niin kaasunasentopotentiometrien keskinäinen suhde on saattanut muuttua. Säädin kaasuvaijerit uudelleen ja kokeilin ettei kummassakaan ohjauksen ääriasennnossa vaijeri ahdistaisi eli kaasukahva ei olisi raskas vääntää ja "opetin" tietokoneohjelmalla uudelleen kaasukahvan ja potentiometrien liikeradat ECU:lle. Poistin tiedot vikalogista.

Näin meni muutama ajoreissu ihan hienosti kunnes vikailmoituksia tuli tämän tästä. Koska pyörä siirtyi vikasietotilaan joutui jossain vaiheessa pysähtymään ja nollaamaan varoituksen ja toivomaan että uusia ilmoituksia ei tulisi. Isoja teitä ajettaessa ei tullut ilmoituksia mutta pyörää käännellessä ja talliin ajaessa ilmoituksia tuli. Liki joka kerta kun ajoi tallin kynnyksen yli.

Elokuun lopulla vikailmoituksia, aina samoja jotka viittasivat kaasuvaijereiden toimintaan, sai nollata tämän tästä eikä matka jatkunut häiriöittä. Tein jälleen kaasuvaijerien säädön ja se auttoi hetkeksi eli muutama ajelu sujui mukavasti.

Sitten taas alkoivat vikaimoitukset eikä niiden nollaaminen auttanut. Vika oli lähes pysyvästi päällä. Ajoreissuja olisi tulossa vielä monia joten oli ryhdyttävä kesken kaiken hommiin asian ratkasemiseksi. Mikään reissu ei tosin jäänyt tekemättä.

Ryhdyin tutkimaan vaijereita ja niiden kulkua kaasukahvalta neljälle potentiometrille jotka sijaitsevat tankin etuosan alla. Havaitsin että vaijerien keskinäinen asento muuttuu ohjausta käännettäessä äkisti eli toinen vaijeri "lumpsahtaa" toisinaan toisen vaijerin yli tietyssä kohtaa kun käännetään vasemmalle. Sen tapahtuessa ei aina tule vikailmoitusta mutta kun kääntää oikealle niin vaijeri jälleen hyppää takaisin alkuperäiseen sijaintiinsa. Silloin viimeistään syttyy varoitusvalo ja ajotietokone esittää välitöntä huoltoa ja pyörä siirtyy vikasietotilaan. Mutta joskus tapahtuu heti vasemmalle kääntyessä sama asia.

Muutama viikko sitten tämän huomasin. Käänsin ohjaustangon aivan suoraan, laitoin kahdella nippusiteellä vaijerit kiinni napakasti toisiinsa ja resetoin kaasunasentoanturien uudet asennot aiemmin kuvatulla menetelmällä ja tavalla.

Sen jälkeen on tullut muutamia satoja kilometrejä mittariin eikä yhden yhtä ilmoitusta eikä vikasietotilaa vaikka on tullut kääntyiltyä monet pysäköinnit ja pienen pätkän maastoajoakin.

En väitä että vika tuli täydelleen korjatuksi sillä vika voi olla kaasunasentoantureissakin. Jos on niin pitäisi selvittää että missä niistä neljästä. Anturit ovat tietokoneohjelmassa merkitty selkeästi joten sen asian tarkistaminen ei ole hankalaa kunhan vika vain on "päällä".

Mutta jos se oli vain säädön muutoksesta kun kaasuvaijerit ovat liikkuneet äkillisesti toistensa suhteen niin vika lienee, ainakin väliaikaisesti, poissa päiväjärjestyksestä.

Vian korjaus on toistaiseksi maksanut muutaman pysähdyksen bussipysäkeille, ilmaisten tietokoneohjelmien käyttöä sekä kahden Bilteman nippusiteen hinnan.

Raportoin jos vikaa ilmenee vaijerien suhteen tai jos jokin kaasunasentopotentiometreistä on vaurioitunut ja mahdollisesti tiedon mistä niitä saa ostaa erikseen. Koko neljän osan paketti saattaa olla arvokas.

(OBD-kaapeli siihen liittyvinen virtajohtoineen maksoivat 60€. Mutta ne olin ostanut jo yli vuosikymmen sitten erään toisen pyörän moottorinohjauksen optimointiin. Nyt kaapelit ovat edullisempia.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti