tiistai 2. lokakuuta 2018

California 1400 GTS Sivutuen asentokytkimen käyttövipu vaurioitui

Sivutuen asentokytkin ei tee tehtäväänsä vaan pyörällä voi lähteä ajamaan vaikka sivutuki on alhaalla.

Aiemmassa artikkelissa taisin mainita että piti ajaa hieman maastoajoa viikonvaihteessa leirintäalueella. Reitillä oli kiviä, pitkää ruohikkoa ja risuja. Karautin niistä ylitse.
En huomannut että mitään erikoista olisi tapahtunut ennen kuin tänään, tiistaina. Onnistuin lähtemään liikkeelle sivutuki alhaalla. Siitä olisi voinut tulla vahinkoa mutta huomasin ajoissa virheeni. Pyörän pitäisi sammua jos yrittää sivutuki alhaalla lähteä liikkeelle.

Otin muutaman epäterävän kuvan sivutuen mekanismeistä. Itse sivutuen varsi ei käytä kyseistä sähköistä kytkintä vaan tuen palautinjousen päässä oleva taivutettu latta joka kääntyy jousen mukana siihen asentoon että sen pääty painaa sivutuen asentokytkimen karan sen sisään silloin kun tuki on yläasennossa.

Kahdella kuusiokoloruuvilla oleva mötikkä on asentokytkin.

Vaalea latta sivutuen akselin mutterin kohdalla kääntyy sivutuen palautinjousen mukana ja siirtää asentokytkimen karaa kytkimen sisään.

Sivutuen akselointi ja latta joka toimii asentokytkimen vipuna.

Sama toisesta suunnasta.

Kytkin, sen kara (musta nuoli) ja sitä ohjaava latta.

Tästä kulmasta katsoen näyttää siltä että kytkimen karaa siirtävä latta on taipunut ja kytkimen karakin on omituisessa asennossa. Näyttäisi myös että latan nokassa olisi jonkinlainen osumajälki. Nämä osat kulkevat vain hieman yli kymmenen senttiä tien pinnan yläpuolella. Madalsin pyörän itseäni varten kohta hankinnan jälkeen. Persjalkainen kun olen.

Vika ei näytä vakavalle. Irrotan sähköisen asentokytkimen, puhdistan sen ja tutkin onko siinä vikaa. Jos on niin korjaan sen tai vaihdan uuden. Onhan tässä talvi aikaa. Latan mahdollinen taipuma pitää katsoa. Kuvassa se näyttäisi olevan sopivassa kulmassa kytkimen karan suhteen mutta muutoin näyttää hieman omituiselle.

On sivutuen irrottamisessa se hyvä puoli että sen akselointi tulee puhdistettua. Tämän kaltaiset kohteet jotka joutuvat maantielian kanssa tekemisiin kuluvat jos niitä ei säännöllisesti puhdista. Pelkkä pesu päältäpäin ei riitä. Akseli pitää irrottaa ja pestä. Täytyy käydä ostamassa purkki Bräkleeniä.

Pyörä pitää saada nosturille sen verran korkealle että ei tarvitse kontata. Tosin nostinta ei juuri ole tarjolla koska Kerholla on muutto käynnissä ja oma nostin on varastoitu 50 kilometrin päähän kylmään varastoon. 

Juttu jatkuu lähipäivinä kunhan saan pyörän nostettua hieman korkeammalle. Keskitukea tässä pyörässä ei ole.

Päivää myöhemmin:
Pyörä nostettu hieman lattiasta irti. Taloyhtiön autotallissa ruuvailin.
Muutin myös otsikkoa sillä vain asentokytkimen käyttövipu, jota lataksi nimitin, oli taipunut eikä yltänyt asentokytkimen karaan asti. Itse asentokytkimessä ei ole mitään vikaa.

Purin sivutuen mekanismit osiksi. Siihen ei paljoa tarvittu: 19 mm:n kiintoavain ja 8 mm:n kuusiokoloavain. Muistaakseni.

Osat ja työvälineet.

Seuraavaksi pesu ja sen jälkeen korjaus. Se sujui Bräkleenilla ja parilla rätillä ja latan oikaisu viilapenkissä pienellä muovivasaralla napauttamalla.

 Osat irrotettu paitsi asentokytkin.

Laitteet toimivat likaisessa paikassa. Pitänee kiinnittää huomiota muun pesutapahtuman yhteydessä. Asentokytkin on kaksiasentoinen: on-off. Silloin kun kara on kokonaan ulostyöntyneenä ECU saa tiedon että sivutuki on ylhäällä ja vaihteen voi laittaa päälle. Jos tuki on alhaalla niin moottori sammuu jos kytkee vaihteen. Joskus noloa mutta parempi niin päin kuin ajaa sivutuki ala-asennossa.

Tarkempi katsoja huomioi että latan saranatappi on epäkeskeinen eli sitä kääntämällä saa säädettyä sivutuen asentokytkimen herkkyyttä.

 Sivutuki alhaalla ja asentokytkimen kara painuneena sisäänpäin.

Musta nuoli osoittaa karaa ja valkoinen karan kosketuskohtaa.

Kuvan asennossa on sivutuki ylhäällä ja kara "vapaana" joten vaihteen voi kytkeä moottorin sammumatta.

Sama tilanne kohtisuoraan kuvattuna.

Valkoinen nuoli näyttää karan liikeradan matkan.

Kuvassa kara ulkona ja siinä oleva likarengas, tms hapettuma näyttää kuinka paljon kara on tullut ulos silloin kun sivutuki on ylhäällä. Liikerata on noin 4 mm.

Ennen kokoonpanoa pyyhin niistä kohdin lian pois jotka joutuvat liikkeelle alttiiksi eli sivutuen kiinnityskohdan akseleineen. Akseliin ja rakoihin ihan pikkaisen vaseliinia.

Ruuvilukite.

Pesin kierreosat hyvin ja kootessa käytin sivutuen akselin mutterin lukitukseen sopivaa keskilujaa ruuvilukitetta.

Sivutuen osat. Asentokytkin numero 12.

Koeajokin on tehty ja sivutuen toiminta on moitteetonta. Pitänee jatkossa välttää maastossa ajoa. Vika ei näkynyt tietokoneen näytöllä. Sivutuen kytkin on siis analoginen ja siksi kaksijohtoinen.
Jämäkän näköinen kytkin mutta kuluu sekin ajan kanssa. Kytkentätavasta johtuu että kytkin likaantuessaan ja kuluessaan aiheuttaa käyntihäiriötä jotka eivät näy kun ECUn kautta tietokoeohjelmalla katsotaan. Oli kyse sitten merkkihuollon tai kotikäyttäjän ohjelmista.

Onneksi on helppo tapa tarkistaa kytkimen toiminta ottamalla sen liitin irti ja kytkemällä vastapuolen liittimen navat yhteen. Silloin on tilanne että sivutuki alhaalla voi lähteä ajamaan mutta päätarkoitus on todeta että kun kytkin ohitetaan niin käyntihäiriöt loppuvat. Jos ei lopu niin vika on muualla. Tämä siis varautumisena jos niin käy.
Kyseisenlaiset ongelmat ovat joskus vaikeasti löydettäviä koska vika ei esiinny aina mutta ilmenee satunnaisesti. Silloin, tyypillisesti, epäillään moottorinohjausjärjestelmän keskusyksikköä eli ECUa. Ei ole sattunut kohdalle että siinä olisi ollut vikaa.

On mielenkiintoista kuvitella miten asia olisi hoidettu merkkihuollossa. Ihanko samoin vai olisiko vaihdettu osia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti