perjantai 27. huhtikuuta 2018

California EV 2001 kausihuolto Takahaarukka ja kardaani Jatkoa

Edellinen riipaisu.

Liki kolmen viikon tauko välissä. Osien tilausta ja muuta toimintaa. Itse matkailin Ranskassa ja Espanjassa tutustumassa maiden kulttuuritarjontaan ja motoristiystävien luona bilettämässä. Terveisiä vain Helenelle ja veljelleen ja heidän äidilleen Martinalle! Hyvät olivat tarjottavat. Kylän Grand Café tienasi myös muutaman euron.

Tänään pääsin jatkamaan hommia. Osat olivat tulleet jo muutama päivä sitten.

Paljon osia ei tarvinnut tilata. Suurin osa huolto- ja varaosista löytyi Storm Motorilta ja lähistön autotarvikeliikkeistä osin pyörän omistajan toimesta.

Kardaanin nivelen kannatinlaakerin vaihto pestyyn kardaaniputkeen käy nopsasti: kuumailmapuhaltimella kardaanitunneliin hieman lämpöä ja laakeri solahtaa pesäänsä. Lukkorengas perässä. Se vaatii hieman omanlaisensa lukkorengaspihdit. Mitään liimaa ei tarvita.

Ristinivelen asentamiseksi hieman lisää lämpöä itse laakerillekin. Liikaa ei saa lämmittää sillä laakerin tiiviste voi kärähtää.

Kaksoisristinivelen asennus sujuu siten että ohjataan kardaaniakselilla nivel laakerin keskireikään kardaaniputken takapäästä käsin. Hieman laakerilukitetta väliin. Muovivasaralla naputtelemalla nivelen pää asettuu laakerin keskireikään. Vain nivelen toinen pää sopii laakeriin. Se ohuempi ja sileämmäksi koneistettu. Takaa kardaaniputkesta katsomalla näkee koska nivel on tarpeeksi syvällä laakerin silmässä. Pitää olla tasan laakerin sisäkehän kanssa. Lujaa lyömällä rikkoo nivelen ja laakerin. Jos ei mene niin reikä ja nivel eivät ole kohtisuorassa. Jos nivel ei ole pohjaan asti laitettu niin takahaarukkaa ei saa paikoilleen.
Kyse on puristussovitteesta ja siksi asentaminen tarvitsee hieman voimaa. Nivelen suuntaus on tärkein asia.

Takahaarukan asennuksen suhteen pitää pyörän rungon vastaavat kohdat puhdistaa ensin irtoliasta. Kartiolaakerit haarukassa voidellaan. Katsotaan että kartiolaakerien päissä olevat välysholkit pysyvät paikoillaan asennuksen ajan. Takahaarukka, ilman perävaihdetta, työnnetään paikoilleen niin että ristikon urat menevät vaihdeakselin vastaavien urien lomiin. Siinä voi hetki mennä. Ensin nivelen puoli, viimeksi vasen puoli.

 Takahaarukan keskitys.

Yksi tärkeä asia on takahaarukan keskitys. Se tapahtuu akselitappien säätämisellä. Purkaessa oli mitattu tapin ulkonema oikealta. Kierretään tappi samaan mittaan asennettaessa ja lukitaan mutterillaan. Vasemman puoleinen akselitappi kierretään ensin niin että se pohjaa. Sitten takaisin niin että jää pieni jännitys. Lukitaan mutterillaan. Kartiolaakerointi pitää tulla välyksettömäksi.

Päivän tavoite toteutui: takapyörä on paikoillaan. Homma sisälsi paljon osien pesua ja muuta puhdistusta. Rakenne on hyvin selkeä. Monissa muissakin kardaanipyörissä on hyvin samanlainen konstruktio.

Kerrottakoon että takapyörä laitetaan sijoilleen ennen perävaihteen asentamista. Kun perävaihde on paikoillaan on ahdasta pujotella rengas ohi perävaihteen. Renkaanvaihdon yhteydessä ei perävaihdetta irroteta, yleensä, vaan rengas on vanteella tyhjänä niin pujottaminen on kivutonta.

Renkaanvaihto on kuitenkin tapahtuma jolloin olisi hyvä puhdistaa perävaihteen ja kardaanin ura-akseli ja akseliholkki sekä pyörännavan ja perän vetourakot ja sysäyksenvaimentimen vetolaipan keskiön sekä em. kohteiden pesu ja voitelu ainakin joka kolmas renkaanvaihtokerta.

Kokoonpano hyvässä vaiheessa.

Olisin saanut takapään nippuun mutta jarrupalat pitää vielä vaihtaa. Joskus Vapun jälkeen jatkuu.

Muutama kuva takanavasta josta jaksan aina mainita. Sen toimivuudesta kannattaa pitää huolta. Yleensä siitä ei pidä huolta kukaan. Vähiten merkkihuolto. Tämäkin oli ruostunut jumiin voitelun puutteen vuoksi. Riittää kun renkaanvaihdon yhteydessä avaa sen, puhdistaa, voitelee ja laittaa nippuun. Ei ole vaikea homma.

Moottorin ja vaihteiston, ym. voitelusta ollaan hyvinkin huolissaan mutta muut kohteet saavat olla huoltamatta. Ehkä syynä onkin tietämättömyys että on muitakin huoltokohteita kuin öljynvaihdot.

Sysäyksenvaimentimen keskiö on ruosteessa.

Ruosteesta puhdistettu sysäyksenvaimentimen keskiö.

Keskiö oli niin syöpynyt että pinta jäi irtoruosteen poiston jälkeen karheaksi. Keskiö on myös väljistynyt. Siitä kertoo vaimenninlaipan voitelu-urien kohdalle jääneet kohoutumat. Nyt ainakin mahtuu vaseliinia väliin. Laipan laitoin eri asentoon kiertosuunnassaan.

Ruosteet enimmältään poistettu sisä- ja ulkokehältä.

Hammaskehä on myös kulunut. Sen näkee siitä että vetopuolella hampaan päässä on pykälä. Samaa pyältymistä ilmenee myös perävaihteen vastahammastuksen vetopuolella. Suurin syy tähän on puhdistuksen ja voitelun puute. Toinen syy on että on ajettu isolla vaihteella hiljaa. Kilometrejä ei sen sijaan ole vielä ihan sataatuhattakaan.

Laipan lukkorenkaan asennus vaatii jämäkät lukkorengaspihdit. Lukkorengasura pitää olla puhdas. Itse lukkorengas, tässä mallissa, toimii myös kitkavaimentimena. Jos vaimenninmateriaali on kulunut pois pitää lukkorengas uusia.

Mikään toimenpide ei ole ylivoimainen kotiasentajalle. Joitain erityisiä työkaluja tarvitaan. Itse tarvitsen pyöränostinta koska selkä ei kestä kumarrella. Mutta mitenkään välttämätön se ei ole. Viisi senttiä korotusta keskiseisontatuen alle niin mahtuu takapyörä pois.

Nyt on tehty rauhalliseen tahtiin käynnistinmoottorin huolto, ohjauslaakereiden vaihto, etujarrupalojen vaihto, etuteleskooppien öljynvaihdot, kardaanin laakerin ja tuplaristinivelen vaihto suojakumeineen, runsaasti puhdistusta kuten satulan lukko ja yleistä tarkastelua. Karkeasti osien ja huoltotarvikkeiden hinta yhteensä noin 300€. Pelkkä perushuolto olisi osiltaan alle sata euroa. Työtä ei ole laskettu mukaan.

Normaalihuollot on alkamatta, polttoainesuodatin vaihtamatta, ilmansuodatin on pikkujuttu mutta muutama kohde vaatii tarkasteluja ja tietenkin jarrunesteiden vaihto kaikkiin jarruihin. Pyörässä on yhdistelmäjarrut jossa takapyörässä lukkiintumisen estojärjestelmä. Polkimesta toimii myös etujarru takajarrun ohella mutta jarrukahvasta vain etujarru.

Pyörän omistaja saa tehdä ne öljynvaihtohuollot joita ei ole vielä tehty. Jäljelle jää vikalogien luku ja nollaus OBD-järjestelmän kautta jos vikalmoituksia yleensä on ja läppärunkojen kalibrointi tietenkin. Vikailmoitukset ovat järjestelmämuistissa sekä koodilla että suomen kielellä lyhyesti ilmaistuna.

Homma siis jatkuu vielä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti