maanantai 16. huhtikuuta 2018

Matkailua lentäen ja autolla



Omalla pikku porukalla olemme matkailleet erinäisissä kohteissa.

Tällä kertaa syntymäpäivillä Etelä-Ranskassa ja sen jälkeen vielä muutama päivä Barcelonassa.




Reittilento Barcelonaan jossa ensimmäinen yö lentokenttähotellissa joka oli ihan ok. Siisti paikka ja ruoka kohtuullista.


 
Barcelonan lentokenttähotelli.

Vuokraamon kansanauto.

Tällä kulkineella viisi henkiöä kulkeutui juhlapaikalle melko miellyttävästi. Polttoainetta kului noin 40 litraa edestakaisinmatkalla vaikka yksi Pyreneiden vuoristokin oli välissä.

 Eräitä Camplongin kylän maisemia.

Tutustuimme lähiseudun ravintoloihin. Parilla niistä oli Michelintähti ovenpielessä. Kyllä siellä ruokaa osataan tehdä vaikka ei saatukaan Sammakonreisiä. Sen sijaan saimme muun muassa viiriäisiä ja muuta sen tapaista. 

On myös epätosi se etteikö ranskalainen puhu englantia tai saksaa. Kyllä he puhuvat. Vanhempi polvi huonommin mutta muu väki varsin hyvin vaikka nuotti on vähintäänkin erikoinen.

Ranskalaisten suhtautuminen rahaan on jotenkin kompleksista.

Juhlien jälkeen Ranskasta takaisin Barcelonaan autolla. Rauhallisesti neljä tuntia.

Jotenkin espanja taipuu paremmin meikäläisen suuhun ja aiemmista italian kieln opeista oli hyötyä. Tilaukset ravintolassa ja yksittäiset kohteliaisuusfraasit sujuvat jo varsin hyvin. On totta että kielitaito löytyy punaviinipullon pohjan tietämiltä. Käytännössä siis estot puhua, virheiden uhallakin, vierasta kieltä vähenevät ja yhteisymmärrys syntyy.

Espanjassa rahan kanssa sujui paremmin. Lisäksi halvempaa kuin Ranskassa.

Kaupassa, EU:ssa kun ollaan, tuoteselosteet ovat myös suomeksi. Tosin hiton pienellä präntillä. Ei ehkä kaikissa tuotteissa mutta epäilen että niissä on jotka ovat heidän vientituotteitaan.

Moottoritiellä partioi poliisi. Kai.

Barcelonasta vuokrasimme yksityishenkilöltä huoneiston kuudelle neljäksi päiväksi. Tosin tarve oli vain viidelle henkilölle. Kämppä käsitti kuudennessa kerroksessa eteisen, keittiön, kaksi wc:tä, kylpyhuoneen, olohuoneen, ruokasalin ja kolme makuuhuonetta. Ulkopuolella kiersi terassi jolle pääsi olohuoneesta ja yhdestä makuuhuoneesta. Alla näköaloja eri suuntiin.

 Näköala länteen Gaudin puiston yli.

Asuntovälittäjän kielellä näköala Välimerelle. Näkyy se, niukasti.

Näköala etelään.

 
 Näköala pohjoiseen.

Näköala alas.

Pääosaa näköalasta peitti rakennustyömaa. Se ei varsinaisesti haitannut. Kaikkialla oli silmiinpistävän siistiä. Roskiksia joka kulmassa ja muuallakin.

Kuvassa kaksi ambulanssia ja metron sisäänkäynti. Toiseen ambulanssiin talutettiin vanhempi rouva metrosta. Sen suurempaa draamaa ei ilmennyt.

 Tämä on kuvattu huoneiston terassilta kuudennesta kerroksesta.

Kuvia rakennustyömaan eri suunnista.

Unohdimme valittaa asunnon omistajalle että asunto sijaitsee harmillisen lähellä rakennustyömaata.Työmaa on kestänyt vuosituhannelta toiselle. Antoni Gaudí lienee maailman tunnetuin arkkitehti eikä tehnyt rakennusmiehille helpoksi suoriutua töistään.

Sisäkuviakin on otettuna mutta niiden käsittelyä julkaisukuntoon en ole vielä aloittanut. Tosin netistä löytyy paljon tasokkaampia kuvia kun hakee nimellä Sagrada Familia.

Toinen iso kirkko.

 Kävelykatu. Niitä riittää Barcelonassa.

Myös vanhakaupunki kannattaa vilkaista. Taskuvarkaita tai muita huijareita ei tavattu tai tunnistettu. Aivan rauhassa sai kulkea. Kerjäläisetkin kiersivät kaukaa.

Paikallinen pyörämerkki.

Näitä näkyi muitakin mutta pääasiassa pyöräkalusto oli saksalais-italialais-japanilaista alkuperää. Skoottereita ja moposkoottereita valtavasti. Kaikki kaksipyöräisten parkeeraaminen ilmaista. Ruutuja oli jokaisessa sopivassa lokosessa ja jopa kaistojen välissä keskikorokkeilla.

Lisäksi liikenne sujuu kaupungilla 60 km/h nopeudella. Kaksipyöräisille jätetään tilaa liikennevaloihin ja kaistojen väliin. Sikäläinen mopokin kiihtyy paremmin kuin henkilöauto. Kaistat ovat paikoitellen hyvinkin ahtaita.

Metro ja bussit sopivat turistille. Taksi on varma osaamaan perille mutta kalliihko ahkeraan käytettynä. Myös turisteja kuskaava kaksikerrosbussi ajelee, ottaa kyytiin ja jättää kyydistä kyytiläisen mielen mukaan. Sekin katsottiin tarpeettoman arvokkaaksi. Montjuicille kulkee funikulaari eli köysirata. Sitä emme ehtineet testata.

Jatkoa seuraa kunhan selvittelen miksi Blogger ei toimi kunnolla ja saan loput kuvista käsitellyiksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti