lauantai 31. maaliskuuta 2018

California EV 2001 kausihuolto Käynnistinmoottorin huolto

Tarkastin pyörän käynnistinmoottorin ja voitelin sen alennusvaihteen. Toimenpide on varsin yksinkertainen. Käynnistintä ei ole aiemmin avattu.

 Purkaminen alkaa näistä ruuveista.

Ruuvien kannat ovat Torx-tyyppisiä. Vanhimmissa malleissa myös kuusiokoloruuveja.

Valkoisella merkitty poistettava niitti ja mustalla kohdistin.

Kohdistintapille ei tarvitse tehdä mitään. Se vain hieman ahdistaa avattaessa päätyä.

Niitin poisto. Vastapuolella on myös poistettava niitti.

Niitin voi myös poistaa poraamalla sen kannan irti. Niitti on alumiiniä.

Valkoisella merkittyyn aukkoon laitetaan hieman vaseliinia.

Pyöreän peltilevyn etupuolella on planeettavaihde joka voidellaan. Jos siellä on muovin paloja tai irtonaisia muita osia on se rikki ja koko startti vaihdetaan uuteen.

Puhdistus ja magneettien kiinnityksen tarkastus.

Tämän tyyppinen sähkömoottori on kestomagneettinen jossa pysyvästi magnetoidut kaarevat levyt korvaavat kenttäkäämit. Rakenne on yksinkertaisempi ja edullisempi mutta ei niin kestävä kuin käämeillä varustetut. Vaikka on niissäkin nykyään kaikenlaisia....

Vettä on ollut hiilisillan alla. Siksi on ruostettakin.

Puhdistus ja tiivistyksen tarkastus ja tarvittaessa korjaus.
Hiilissä oli vielä mittaa joten puhdistuksen jälkeen osat nippuun ja takaisin käyttöön. Tällä menee vielä pitkään. 

Näitä startteja ei korjata vaan on halvempaa vaihtaa uusi. Mutta vaihtopäivää voi siirtää vuosikausia eteenpäin kun hieman voitelee osia. Mutta rasvan määrää ei saa liioitella.



Esimerkki liiallisesta sähkölaitteen voitelusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti