lauantai 31. maaliskuuta 2018

California EV 2001 kausihuolto Takanavan sysäyksenvaimentimen purku


Nostimettakin pärjää
Pyöränostin on hyvä olla mutta lattiallakin onnistuu sillä ei tarvita kuin viisi senttimetriä korkea korotus keskiseisontatuen alle.

Takapyörän irrotus
Takapyörän purku on selkeä: oikean puolen takajoustintuen alapää avataan. Taka-akseli irrotetaan ja jarrukilven tukitappi irrotetaan ja siirretään takapyörää poispäin perävaihteesta. Irrotetaan perävaihteen neljä kiinnityspulttia ja irrotetaan perävaihde. Takapyörä voidaan pujottaa pois lokasuojan alta.

Takapyörän irrotus.

Sysäyksenvaimentimen purku.

Liikaa rasvaa
Valkoisen nuolen osoittamassa kohdassa on yhdistetyn lukkorenkaan ja kitkavaimentimen lukituslevy. Kun se on irrotettu, suojapellin myötä, lähtee lukkorengas irti lukkorengaspihdeillä. Alle oli valitettavasti päässyt vaseliiniä ja koska se oli likaista on se jonkinasteista hiomatahnaa ja kuluttaa kitkapinnat varsin nopeasti.

Sysäyksenvaimennin avattu.

Kitkalevy tilaukseen
Valkoisella merkityissä kohteissa on ruostetta ja syöpymää. Lukkorengas pitää hankkia uusi. Kohta koittaa takarenkaan vaihto niin sen voi silloinkin asentaa ja antaa vanhan olla vielä paikoillaan. Osa on vielä tilaamatta.

Rasvan puutetta ilmenee.

Liian vähän rasvaa
Takanapa olisi hyvä purkaa sysäyksenvaimentimen osalta. Puhdistaa ja voidella. O-rengas on ehyt ja saa jatkaa. Vaikka vetouriin laitetaan rasvaa niin silti tämä kohta unohdetaan. Ilman voitelua se ruostuu ja kuluu väljäksi tai menee kokonaan jumiin.

Sitkostettua vaseliinia vain sopivasti
Pitää valita oikean tyyppinen korkeaviskositeettinen vaseliini mutta senkin määrää vetospooreissa täytyy miettiä sillä ylimäärä menee keskipakovoiman vaikutuksesta kitkavaimentimeen joka vaimentaa kumivaimentinen liikkeitä. Rasva ei edistä kitkavaimentimen toimintaa. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti