sunnuntai 1. huhtikuuta 2018

California EV 2001 kausihuolto Takahaarukka ja kardaani

Kun takapyörä, takajarrusatula jarrukilpineen ja perävaihde on irrotettu niin takahaarukkakin irtoaa kunhan sen akselimutterit ja -tapit irrotetaan sekä yksi vasemman puolen pakoputken/jalkatapin kannattimen hienokierrepultti. Lisäksi vasen takaiskunvaimennin alakiinnikkeestään.

Aiempi purkutarina.

Myös kardaanin nivelen suojakumi irrotetaan vaihteiston takakannesta. Se on kiinnitetty letkusiteellä molemmista päistään.

Takahaarukan oikean puolen akselitapin mutterin avaus.

Kuusiokoloavaimella pidätellään akselitappia kun mutteri irrotetaan.

Ulkonema mitataan ennen aukaisua.

Myös tämä vasemman puolen pultti aukaistaan. Pultin reikä oikealla.

Takahaarukan vasemman aisan etuosan alla on jarrulaite jonka jousi irrotetaan. Laite liittyy takajarrun toimintaan.

Takahaarukka irrotettuna.

Takanavan ja takahaarukan osia odottamassa pesua.

Kardaanin nivel ja sen tukilaakeri.

Molemmissa on vikaa: nivel taipuu nykimällä kankeasti ja sen sovitus laakeriin on väljistynyt. Laakerin keskireikä on kulunut. Molemmat menevät vaihtoon. Tosin nivelristikot löytyvät lähimmästä laakeriliikkeestä. Mutta vaihtotyö on aikaavievää.

Muutakin tuli havaittua: pyörässä on lukkiutumaton takajarru ja sen säätöventtiilin yhteysjousi on katkennut. Syy ei ole tiedossa.

Takajarrun lukkiutumisen estolaite.

Osa 21 on jarrupaineensäädin.

Osa 24, jousi on poikki. Sen alla oleva lankamainen osa on kadonnut. Asiaa pitää tutkia.

Samassa purkuhommassa irtosi myös takajarrun satula. Sen otan työn alle myöhemmin.

Homma etenee viikon tauon jälkeen. Osia tuli maailmalta. Tarkemmin Stein Dinseltä. Kardaanin ristikko täydellisenä oheisosineen ja muuta pientä.

 Kardaanin osia.

Vasemmalla nivel, pussissa kumisuoja ja päällä sen klemmarit, oikealla nivelen kannatinlaakeri ja laakerin lukkorengas. Asennus on rivakka toimenpide. Pitää ottaa pitkät lukkorengaspihdit mukaan että saa lukkorenkaan uraansa. Ilman oikeaa työkalua voi olla työläs homma saada lukkorengas paikoilleen.

Venttiilikopan tiivisteitä.

Takajarruun ei löytynyt paineensäätimen varaosia. Pitää tehdä itse. Se edellyttää jonkin verran koeajoa. Takapyörässä on lukkiutumaton jarru.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti