sunnuntai 1. huhtikuuta 2018

California EV 2001 kausihuolto Takahaarukka ja kardaani


Osat pois tieltä
Kun takapyörä, takajarrusatula jarrukilpineen ja perävaihde on irrotettu niin takahaarukkakin irtoaa kunhan sen akselimutterit ja -tapit irrotetaan sekä yksi vasemman puolen pakoputken/jalkatapin kannattimen hienokierrepultti. Lisäksi vasen takaiskunvaimennin alakiinnikkeestään.

Aiempi purkutarina.

Nivelkumi
Myös kardaanin nivelen suojakumi irrotetaan vaihteiston takakannesta. Se on kiinnitetty letkusiteellä molemmista päistään.

Takahaarukan oikean puolen akselitapin mutterin avaus.

Akselitappi
Kuusiokoloavaimella pidätellään akselitappia kun mutteri irrotetaan. Se ei saa pyörähtää mutterin avaamisen aikana. Tappi kun määrittää kadaanin sivuttaissijainnin runkoon nähden. (Yleensä se on noin 7,5 millimetriä mutta voi olla muutakin.)

Ulkonema mitataan ennen aukaisua.

Myös tämä vasemman puolen pultti aukaistaan. Pultin reikä oikealla.

Takarenkaan lukkiutumisen jarrutuksessa estolaite
Takahaarukan vasemman aisan etuosan alla on jarrulaite jonka jousi irrotetaan. Laite liittyy takajarrun toimintaan.

Takahaarukka irrotettuna.

Takanavan ja takahaarukan osia odottamassa pesua.

Kardaanin nivel ja sen tukilaakeri.

Ikä painaa
Molemmissa on vikaa: nivel taipuu nykimällä kankeasti ja sen sovitus laakeriin on väljistynyt. Laakerin keskireikä on kulunut. Molemmat menevät vaihtoon.

Kaksi tapaa
Tosin nivelristikot löytyvät lähimmästä laakeriliikkeestä. Mutta vaihtotyö on aikaavievää. Yleensä sekä ristikon sekä sen laakerin hankinta merkkiliikkeestä tulee halvemmaksi kuin siihen satsattava ammattimiehen aika.

Osia puuttuu
Muutakin tuli havaittua: pyörässä on lukkiutumaton takajarru ja sen säätöventtiilin yhteysjousi on katkennut. Syy ei ole tiedossa.

Takajarrun lukkiutumisen estolaite.

Osa 21 on jarrupaineensäädin. Osa 24, jousi on poikki. Asiaa pitää tutkia.

Varaosatoimitus
Samassa purkuhommassa irtosi myös takajarrun satula. Sen otan työn alle myöhemmin.
Homma etenee viikon tauon jälkeen. Osia tuli maailmalta. Tarkemmin Stein Dinseltä. Kardaanin ristikko täydellisenä oheisosineen ja muuta pientä.

 Kardaanin osia.

Uudet osat
Vasemmalla nivel, pussissa kumisuoja ja päällä sen klemmarit, oikealla nivelen kannatinlaakeri ja laakerin lukkorengas. Asennus on rivakka toimenpide. Pitää ottaa pitkät lukkorengaspihdit mukaan että saa lukkorenkaan uraansa. Ilman oikeaa työkalua voi olla työläs homma saada lukkorengas paikoilleen.

Haitarikumi
Sen kesto on noin 15 vuotta jonka jälkeen se on melko rapeaa. Kannattaa vaihtaa ajoissa sillä kardaanitunneliin päässyt vesi pilaa nivelen ja vieläpä perävaihteenkin. Erityisesti silloin kun pyörä on talvisäilössä. Korroosio ei anna armoa.

Venttiilikopan tiivisteitä.

Ei osia
Takajarruun ei löytynyt paineensäätimen varaosia. Pitää tehdä itse. Se edellyttää jonkin verran koeajoa. Takapyörässä on lukkiutumaton jarru.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti