maanantai 18. tammikuuta 2016

Valeo käynnistinmoottorin tarkastus

Käyvästä pyörästä pois purettu ja siis toiminut startti pääsi tänään tarkistukseen. Peräisin ns. Libanoninpyörästä. Kytkentä on hieman omintakeinen.

Edellinen asentaja oli päättänyt tehdä startista vesitiiviin. Olisikohan uretaanikumia mitä oli leivottu moottorin takapäähän. Epäloogisesti ei kuitenkaan etupäähän josta vesi sisään pääsee. Uudemmissa Valeoissa on takakannen alareunassa reikä josta vesi pääsee pois ruostuttamasta rakenteista. Erityisesti hiiliharjojen paininjousi on vaaravyöhykkeessä jos startissa on vettä sisällä. Moottorista ja vaihteistosta hohkava lämpö kyllä saa veden haihtumaan jos sille on järjestetty poispääsy.

Ennen purkua vasen ja oikea puoli.

Solenoidin kolmesta kiinnitysruuvista yksi puuttui. Muita puutteita en huomannut. Huomion kiinnitti myös maajohdon kiinnitys moottorin maalattuun takakanteen. Ei ehkä ihan paras maadoitusreitti. Maadoitus oli tapahtunut takakannen M4-kierteistä ruuvia myöden joka jäljistä päätellen oli jossain vaiheessa liian ohuena johtimena kuumennut. Johtimen liittimessä on 8 mm reikä joten se on tarkoitettu paksumman pultin ympärille.

Moottori pääosin purettu. Käynnistinmekanismi ei.

Valeo on helppo purkaa. Tässä oli rasitteena tuo yletön ja tarpeeton tiivistäminen.

Mikä oli tässä tapauksessa hyvä, ei kestomagneeteissa ja ankkurissa ollut paljoakaan pölyä eikä vaseliinia. Helppo pestä. Tiivisteaineen raaputtamiseen sen sijaan meni aikaa ja alkuperäinen maalipinta vaurioitui. Voiteluaineen puute vaivasi myös alennusvaihdetta. Se toimii planeettapyörästötyyppisesti. Neljä metallihammaspyörää ja yksi muovinen. Suuri kehäpyörä on muovia. Keskellä on moottorin akselin silmälaakeri.

 Planeettapyörästö pestynä.

 Planeettapyörästön akselin lukkorengas.

Lukkorenkaan kun ottaa pois niin planeettapyörästön saa enemmän auki pesua varten. Bendixiä ei välttämättä tarvitse irrottaa sillä sen lukitus on hieman työläämpi.

Käynnistimekanismi. Osat puhdistamatta.

Vasemmalla kotelo joka kiinnittyy vaihteiston koteloon. Keskellä bendix heittokierteineen ja käynnistysrattaineen. Sen oikealla puolella alennusvaihde ja ylimpänä solenoidi. Solenoidin sydämen ja bendixin yhdistää siirtohaarukka. Teräksinen levy kiinnittää osat toisiinsa ja koteloon. Valeon käynnistinrattaassa on yhdeksän hammasta. Boschissa 8.

 Alennusvaihteen kansi ja solenoidin rautasydän.

Käynnistinmoottorin sisällä on ollut kosteutta koska alennusvaihteen kansilevy oli molemmin puolin ruostunut. Muutoin ehyt. Hiekkapuhalsin ruosteen pois ja suojalakkasin kansilevyn.

Startin eturunko puhdistettuna.

Solenoidi ei ole tarkoitettu purettavaksi. Tosin minulla on siihenkin sekä myös kokoonpanoon työvälineet. Rakenne on kokolailla saman tyyppinen kun Bosch-startissa jossa rakenne on purettavissa. Siitä juttua tässä: Bosch käynnistinmoottorin huolto.
Lisää Valeon huoltoa.

Maalatut osat olivat yön aikana viileässä verstaassa tarpeeksi kuivahtaneet että kokoonpanoon saattoi ryhtyä. Melkoinen yllätyskin tuli. Aiemmin jo ihmetytti ylimääräinen moottorin toiselle hiilelle menevä johdin. Ylimääräiset liimaukset sain purettua niin että alkuperäiset tiivisteet säilyivät kokolailla ehyinä.

Vasemmalla vakio Valeo. Oikealla omituinen Valeo.

Kokoonpanin oikeanpuoleisen startin samalla kytkennällä kuin vasemmanpuoleisenkin, välittämättä ylimääräisestä johdosta. Arvelin että kyllä se tapansa näyttää. Tähän asti kaikki meni hyvin. Kokeilin akkusähköllä kytkentää: moottori pyöri väärään suuntaan eikä solenoidi tehnyt mitään.

Käänsin solenoidin toisinpäin ja laitoin ylimääräisen johtimen siihen napaan joka tuli näin alimmaksi ja ylempään napaan akun plusnavalta johdin sekä solenoidin herätevirtaliittimestä ohuemman johtimen jota tarjosin akun plusnavalle. Ei tapahtunut mitään. Tökkäsin herätevirtajohtimella maanapaa jolloin yllätyksekseni solenoidi veti ja moottori pyöri oikeaan suuntaan. Kokeilin muitakin kytkentävaihtoehtoja mutta ne tuottivat joko toimimattomuutta tai väärän pyörimissuunnan.

Jäin raapimaan päätä ja laitoin startin kylkeen pätkän maalarinteippiä jossa lukee että sopii plusmaadoitettuun ympäristöön. Sellaiseksi tämä laite on rakennettu. 

Aikanaan minulla oli auto joka oli plusmaadoitettu ja se onkin järkevää galvaaniselta kannalta katsottuna. Kuitenkin kaikki ajoneuvot ovat nykyään miinusmaadoitettuja yhtenäisyyden vuoksi. 

Mietin sitäkin onko jossain päin maailmaa, kuten Lähi-Idässä, paikka jossa kaikki on positiivisesti maadoitettua.

Kokosin kytkennät kuitenkin niin että + johto akulta menee solenoidin ylempään napaan. (Solenoidi on nurinpäin.) Se johdin joka menee normaalisti solenoidin alempaan napaan toimiikin maadoituksena ja ylimääräinen johdin on solenoidin alanavassa. Startti starttaa kun solenoidin heräteliitin kytketään maadoitukseen. Käyhän se niinkin. Vielä oikeinpäin.

Joku voi ajatella että kokosin sisäkalut väärin. Se ei ole kuitenkaan kovin helppoa kun osia ei saa kuin yhteen asentoon. Se on huomioitu rakenteessa. Yritin kyllä.

 Valeo, Valeo, Bosch ja Lucas.

Siinä viimeviikon ja alkuviikon ponnistukset. Nyt irrottelen vielä California T3:sta ja California Adamantista käynnistinmoottorit ja käyn ne vielä lävitse. Niissä on Valeot. Alkaa olemaan omaan käyttöön riittävästi toimivia varaosia.

Tuo Lucas on peräisin V65:sta. Melkoinen möykäri. Melkein vaihdelaatikon kokoinen ja painoinen. Varmaan Guzzi saanut halvalla.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti