keskiviikko 2. toukokuuta 2018

California EV Kausihuolto jatkuu

Kuvat tulevat perästäpäin mutta tässä tämän päivän suorituksia.
Edellinen suoritus.

Uudet jarrupalat tulivat taaksekin. Normipalat. Eteen tulikin hieman purevammat sintteripalat jo aiemmin.

Takajarrupalojen asennus on hyvin yksinkertainen operaatio. Vanhat lähtevät pois kun lukkotapin sokka otetaan pois ja ohuella tuurnalla napautetaan lukkotappi irti. Ennen palojen poisottoa on hyvä painella vanhoilla jarrupaloilla jarrumännät sylintereihinsä että uudet paksummat palat mahtuvat. Samalla tulee todettua että liikkuvatko jarrumännät ja toimivatko liukusatulan liukutapit. Tällä kertaa kaikki oli kunnossa.

Jarrusatulaa ei tarvitse irrottaa palojen vaihdon vuoksi jarrukilvestä. Koska takapyörä oli muutenkin irti niin myös jarrukilpi satuloineen oli irti. Myös jarrukilven pidätintappi oli avattuna.

Kun jarrukilpeä ja jarrusatulaa pujotetaan paikalleen pitää katseella seurata että jarrupalat menevät molemmille puolille levyä. Kun kaikki on on kohdallaan niin taka-akselin voi pujottaa paikoilleen ja kiristää. Myös takahaarukan vasemman aisan päässä oleva varmistinpultti kiristetään mutta vasta sen jälkeen kun akselimutteri on kiristetty. Kumpaakaan ei tarvitse vääntää kovin kireälle. Korjaamokirjassa on akselille ja pultille momenttiarvot.

Käynnistinmoottorin asensin paikoilleen. Sen tarkastus ja voitelu tapahtui jo aiemmin.

Pyörän omistajan tekemisiä joutuu toisinaan hieman odottelemaan. Jos äänenvaimentimet olisivat olleet puhtaat ne olisin voinut myös asentaa.

Jatkossa on polttoainesuodattimen vaihto sekä muitakin suodattimia pitää käpistellä.

Takajarrun kuormitusventtiilissä on vikaa. Siihen ei saa varaosaa vaan ne pitää tehdä itse. Varaosakuva tässä jutussa. Pitää kysyä Gruppon Foorumilta apua millainen rakenne on kyseessä sillä varaosakuvassa se ei ole oikein selvästi näkösällä.

Takajarrun venttiili.

Valkoisen nuolen kohdalla on kierre takahaarukassa johon kiinnittyy jousen säätöruuvi. Siitä jousi menee muovisen kotelon sisällä kohti mustalla nuolella merkittyä korvaketta. Jousen ja korvakkeen välissä pitäisi olla lankamainen osa. Se puttuu ja jousikin on poikki. Kyse ei ole kuitenkaan ruostumisesta.

Kardaani tuli asennetuksi jo viime viikolla. Samalla uusi suojakumi vaihteiston ja kardaanitunnelin väliin.

Nivelen suojakumi.

Haitarikumi kannattaa kiinnittää kardaaniputkeen ensin ja sitten asennetaan takahaarukka paikoilleen. Samalla kumi lupsahtaa vaihdelaatikon kiinnityspaikkaansa. 

Alempana näkyy kytkinvipu. Se on hyvissä säädöissä eikä vaatinut tarkastamista kummempaa huomiota.

Jatkuu....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti