lauantai 24. maaliskuuta 2018

California EV 2001 Isompi kausihuolto


Harvoin huollettu perusteellisesti
Kerhokaverin Guzzi on ollut vähällä käytöllä. Ei vielä ihan 100.000 km täynnä.
Näin keväällä on hyvä tarkastella mitä kaikkea huoltoa pyörä mahtaisi tarvita.
Pyörä on tehty hyvistä osista ja on erittäin siistin näköinen. Tälläistä pyörää ei pidä päästää käsistään ihan pienellä rahalla vaikka olisi paljonkin ajettu.

Kirjat ja räjäytyskuvat ulottuville
Ennen ison huollon aloitusta latasin tietokoneelle netistä ilmaisen interaktiivisen korjaamokäsikirjan ja varaosaluettelon.

Keskituen varassa
Suurin osa asennuksesta tapahtuu pyörän keskituen varassa. Liki kaikki muukin onnistuu mutta nostopöytä on otollisin asennusalusta.

Toimenpiteet
Heti alkuunsa syntyi luettelo siitä mitä ainakin pitäisi tehdä.
  • Etuteleskooppien öljynvaihto yläkautta (tehty)
  • Ohjauslaakerit uusiksi (tehty)
  • Pyöränlaakerit tarkastetaan/vaihdetaan (tehty)
  • Satulan lukkolaitteen puhdistus (tehty)
  • Jarrujen puhdistus ja herkistys (tehty)
  • Jarrupalat eteen ja taakse (tehty)
  • Jarrunesteiden vaihto eteen ja taakse (tehty)
  • Takapyörän sysäyksenvaimentimen puhdistus ja voitelu (tehty)
  • Polttoainesuodattimen vaihto (tehty)
  • Ilmansuodattimen vaihto (tehty)
  • Kardaanin nivelen vaihto ja kannatinlaakerin vaihto (tehty)
  • Takahaarukan laakerit tarkistetaan (tehty)
  • Normi öljynvaihto: moottori + suodatin, vaihteisto ja perävaihde + Molykote (tehty)
  • Käynnistinmoottorin tarkastus ja puhdistus (tehty)
  • Kytkimen säätö (tehty)
  • Läppärunkojen puhdistus ja synkronointi (tehty)
  • Kaikkien letkujen ja muiden kumiosien tarkastus/vaihto (tehty)
  • Sekä kaikenlaista muuta syynäystä

Ohjauslaakerit vaihtoon
Aloitus tapahtui loogisesti keulasta. Teleskoopit irti ja ohjauslaakerit auki.
Ohjauslaakereista alimmainen oli kärsinyt kosteudesta. Molemmat vaihdetaan.

 Keula poissa.

Tankin irrotuksella alkaa
Polttoainetankki pitää irrottaa ensin. Tankin takapäässä on pultti. Muualta tankki on kiinni vain kumikannattimistaan. Siihen on hyvä olla kaveri apuna. Niin kuin tälläkin kertaa. Ensin bensaletku irti hanasta. Kaveri kannattelee tankkia kun toinen irrottelee bensahanan ja polttoainemäärävalon johtimien liittimet, tankin huohotusletkun ja polttoaineen paluuletkun suodattimen liittimestä.

Bensansuodatin vaihtoon
Polttoainesuodatin nykäistiin myös irti. Letkut olivat melko tiukassa mutta ehyitä. Suodatin on hieman hankalassa paikassa mutta kyllä se sieltä löytyy. Pa-suodattimen liittimet pitää siirtää uuteen suodattimeen. Lisäksi pitää olla tarkkana että painepuolelle ei mene likaa tukkimaan suuttimia.

Ei paluukiertoa
Tässä järjestelmässä ei ole paluukiertoa suuttimien kautta kuten eräissä aiemmissa malleissa.

Pleksi pois
Purimme keulasta mahdollisimman vähän. Tunkki ensin öljypohjan alle. Vain muutaman pultin avaus tai pelkkä löysäys. Rakenne on hyvin yksinkertainen. Pleksin kiinnitysrautojen neljä ruuvia auki ja pleksin voi nostaa pois paikoiltaan. Sitten etujarrut irti ja etupyörä myös.

Keulaputket ja keula
Teleskooppien ylätulppien löysäys. Lokasuoja irti, ohjauskolmioista teleskooppien ruuvien löysäys ja telarien pujotus pois alakautta. Lampun/mittariston telineen kaksi alaruuvia auki ja yläkolmion lukitusmutteri auki niin ohjauslaakerin säätömutterin voi pyöritellä irti. Alakolmio ohjausakseleineen irtoaa ja aikaa on mennyt vasta vartti.

 Polttoainesuodatin.

Vaihdetaan harvoin
Huolto-ohjeen mukaan suodatin pitää vaihtaa 20.000 km välein. Riittää kyllä kun vaihtaa vasta 40.000 km kohdalla ensi kerran ja sitten 80.000 km tietämin toisen kerran. Suodatin on tosi iso kooltaan. Maksaa noin 15 Euroa Motonetissä. Sieltä saa muutkin huolto-osat kuten muutkin suodattimet mutta kannattaa kysyä myös StormMotorista.

Ohjauslaakerien irrotus
Ohjauslaakerien ulkokehät irtosivat kevyesti naputtelemalla emäputkesta. Ohjausakselista alalaakerin irrotus kesti hieman enemmän. Tiivisteet säilyivät ehyeinä. Ei siis tarvitse ostaa koko korjaussarjaa vaan pelkät laakerit riittävät. Runsaasti vaseliinia seuraksi.

Keulasta vanhat öljyt valumaan
Homma jatkuu heti huomenissa teleskooppien purkamisella, sisäpesulla ja uusien öljyjen vaihtamisella. Korjaamokirjassa on tiedot tilavuuksista ja öljylaadusta sekä työjärjestyksestä. Lisäksi erittäin hyvät kuvat.
Etuiskunvaimentimista yläproput auki ja liemet pumppaamalla ulos. Melkoisen tummaa oli öljy joka putkista valui ulos. Pari tuntia valumassa ja tilkat uutta iskariöljyä molempiin putkiin sekä pumppausta liikkeen loppupään tienoilla että loputkin liasta ja sakasta irtoaa. Toimenpide piti tehdä kahdesti. Aivan kaikkea likaa ei tällä keinoin saa pois. Sitä varten pitäisi purkaa koko iskunvaimennin ja pestä osat. Sekin tulee tehtäväksi mutta vasta sitten kun on tehtävä tiivisteiden ja liukulaakereiden vaihto. Nyt ei, vielä, tarvinnut. Ei tuntunut kummoistakaan välystä. Eikä vuotoa.

Teleskoopit merkitty purkua varten.

Asentomerkintä
Teipit ovat siksi että liukuputkien asento ei tule samaan kohtaan vaan 90 astetta kiertäen eri kohtaan. Se lisää teleskooppien toimintavarmuutta. 

Kaikki jarrupalat uusiksi
Etu- ja takajarrupalat vaihtuvat myös. Sitten tulee tauko koska ohjauslaakerit saa vasta maanantaina kuten myös tarvittavat tiivisteet moottoriin. Tein tilauksen torstaina mutta viikonloppu välissä venytti toimitusta.

Uudet öljyt teleskooppeihin
Sopivan viskositeetin omaava laadukas vaimenninöljy lorahti molempiin teleskooppeihin tarkan mittalasin avulla. Litran purkillisesta ei paljoa jää yli. Vanha öljy oli vihreää, uusi punaista. Sillä ei liene merkitystä.

Laatulaakerit ohjaukseen
Käyn Top Osassa ja ostan uudet ohjauslaakerit EV:hen. Kaveri haluaa laatumerkkiä olevat osat eikä mitään Motonetin tarvikkeita. Onhan se niin varmempaa. Eikä taida edes tulla hintoihinsakaan.

Jarrupalat ja tiivisteet
Storm Motorista nappaan mukaan ennakkoon tilatut takajarrupalat ja venttiilikopan tiivisteet. Öljypohja tiiviste omista varastoistani. Sitä ei saa Stormilta muuten kuin koko moottorin tiivistesarjan kera. Tosin 1100-malleihin ei tunneta tiivistesarjaa vaikka se on sama 1000-mallien kanssa lukuun ottamatta sylinterien tiivisteitä.

Tiivisteet voi tehdä myös itse
Öljypohjan tiivisteet saa myös Biltemasta mutta se vaatii hieman askartelua. Tosin on ostettava moninkertainen määrä tiivistepaperia (500 x 1000 mm) ja hintaakin tulee 7 euroa. Puolen millin vahvuus on ok.

Puhdistusta
Irrotettuja osia puhdistettiin ja näkyviä vahattiin myös. Muuta ei ehtinyt kun aika oli molemmilla kortilla. Nyt taitaa tulla liki viikon tauko EV-hommiin. Laittelen omia pyöriä siinä välissä.
Toki voi ohjauslaakerit laittaa paikoilleen ja vaihtaa jarrupalat eteen ja taakse.

Laakerikaupasta
Kävin hankkimassa laadukkaat laakerit keulaan. Timken-merkkiset.
Samalla reissulla myös jarrupalat. Tähän etujarrutyyppiin on erittäin helppo vaihtaa jarrupalat. Satulaa ei tarvitse edes irrottaa palojen vaihtoa varten jos ei ole tarve puhdistaa satuloita.

Kokoonpano
Laitoin myös keulan nippuun eli osat paikoilleen. Yksinkertainen asia suorittamisen kannalta. Kiristys ylätulpille kun keulaputket ovat kolmioissa.

Kankeutta
Toisessa etuteleskoopissa havaitsin compressiosäädön jumittelevan. Rebound-säätö toimi varsin hyvin. Molemmat kuitenkin purin, puhdistin ja voitelin. Liikkeet herkistyivät.

 Laakeri lämpöliitoksella paikoillaan ja sen alla pölysuoja.

 Alalaakerin ulkokehä asennettu.

Ruosteenestoa
Emäputken sisäpinta on peitetty vaseliinilla niin se ei ruostu eikä säilö kosteutta.

 Ylälaakerin ulkokehä paikallaan

Väliaikainen tuenta nippusiteillä
Keulan ylemmät osat olivat yhtenä ryhmänä ja nippusieteillä kiinni niin ei tarvinnut purkaa paljoakaan.

Ylempi pölysuoja paikoillaan.

 Compressio- eli puristusvaimennuksen säätö ala-asennossa.

Puristusvaimentimen säädin löysimmässä asennossa.

Vasemmalla puristusvaimentimen säätö, oikealla paluusäätö.

Eri merkkiset
Jarrupaloiksi valittiin keskimääräistä paremmat palat. Hintaero ei ole merkittävä.

Jarrupalat.

Molempiin etujarruihin
Näitä siis yhteensä neljä palaa etujarrussa. Keväällä pääsevät testiin että ovatko myös hyvät ajossa. Tässä pyörässä on integraalijarrut: toista etujarrua ja takajarrua käytetään jarrupolkimesta. 

Etupään kaikki osat paikoilleen
Keula on koottu. Teleskoppeissa uudet öljyt ja jarruissa uudet palat.
Seuraavaksi etupyörä paikoilleen ja jarrut kiinni.

 Lampunkorvakkeiden alemmat kiinnitysruuvit.

Vasta loppuvaiheessa
Nämä alakolmion ruuvit voi kiristää vasta kun laakerivälys on säädetty ja yläkolmio on kiristetty.

Mummorauta kiristetään viimeksi.

Keulan asennuksen viimeinen vaihe
Kun teleskoopit on etupyörän asennuksen jälkeen suunnattu voi kuvassa olevat neljä ruuvia kiristää.

Pyöränostimelle
Pyörä siirretään lattialta nosturille koska työskentely jatkuu takahaarukan tietämillä. Siellä on lukuinen määrä eri kokoisia laakereita, peräti 13 kappaletta, jos ei lasketa perävaihteen neljää laakeria mukaan. Lisäksi yksi liukulaakeri. 

Mökäpöntöt pois tieltä
Äänenvaimentimien irrotus heti alkuun. Hieman tarvittiin ruosteensyöjää ja kahvitauko Shellin baarissa niin aine sillä välin irrotti äänenvaimentimet välipöntöstä.

Takapyörän irrotus
Homma eteni normaalisti eikä mitään yllätyksiä ilmennyt. Samat vaivat kuin muissakin saman ikäsissä pyörissä samoissa kohteissa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti