tiistai 11. heinäkuuta 2017

Centauro V10 Kunnostus ajokäyttöön Osa 16 Kampiakselin huulitiiviste

Osa 15

Pyörässä on ensimmäistä kertaa kampiakselin takatiivisteen vaihto menossa. Se on hiukan vuotanut jo useita vuosia. Ei haitaksi asti mutta jättää ikäviä läikkiä seisoessaan.

Siksipä laitoin pyörän keskeltä poikki ja samalla tuli katsottua alkuperäisen kytkimen kunto. Kunnossa on.

Huulitiiviste oli julmetun kireässä. Piti laittaa palasiksi että lähti irti. siitä jäljempänä kuvissa.

Tässä jutussa aloittelen hommaa. Ensin piti tehdä työkalu jolla huulitiivisteen saa taatusti suoraan asennuspaikkaansa. Pala terästä sorviin. Siitä se syntyi.

Lisäksi tein pultin. Olisi sellaisen saanut pulttikaupastakin mutta kun on kierrevehkeet niin pitkästä 12 mm pultista poistin pätkän alkuperäiskierrettä ja kierteettömään osaan kierteitin tarvittavan määrän 12 x 1,5 mm hienokierrettä. Lisäksi tein mutterin samalle kierteelle.

Kerrottakoon että tämän 8-venttiilisen OHC-moottorin alakerran rakenne on yhteinen saman aikakauden OHV-koneiden ja aiempien mallien kanssa. Vasta 1200 cc 8-venttilisten kohdalla tuli lievä muutos rakenteeseen. Tiiviste lienee silti sama.

Huulitiiviste eli kansankielellä stefa.

Materiaali on Viton-kumia. Se kestää kuumuutta ja vaikeita olosuhteita paremmin kuin tavanomainen huulitiiviste. Lisäksi tässä tiivisteessä on öljyhuulessa vahvistus joka näkyy pyörimissuuntaisena vinona urituksena. Sitä ei tavallisessa tiivisteessä olisi. Lisäksi on pieni pölyhuuli.

Tiiviste siis kertoo että kampiakselin pyörimissuunnan tulee olla vastapäivään. Moottoripyörän rakenteita katsotaan aina takaa päin.

Asennustyövälineet.

Tässä demonstraatio ilman tiivistettä. Työkalu laitetaan paikalleen ja pultti kierretään kampiakselin keskellä olevaan kierteeseen pohjaan asti ja se toimii samalla ohjurina. Pultin kannasta pidetään kiinni että kampiakseli ei pyöri kun mutteria kiertämällä saadaan voima joka painaa työkalun välityksellä huulitiivisteen paikoilleen. Pelkkää pulttia käyttäen olisi kampiakseli lukittava jollain muulla tavalla.

Ennen asennusta tehtäviä toimenpiteitä.

Valkoinen nuoli osoittaa kohtaa johon tiivisteen irrotustyöväline osui tarpeettoman kovaa. Kohtaa pitää siistiä. Kuten kampiakselin päätä yleensäkin. Kierteet kuntoon ja puhtaiksi sekä kaikki ruoste pois.

Musta nuoli noin kello kolmessa osoittaa huonosti erottuvaa uraa kampiakselin kaulan kehällä. Se on ympäri koko kaulan. Syynä on edellisen tiivisteen huulen kuluttava vaikutus. Siinä on hiontahommaa hetkeksi. On turhaa laittaa uutta tiivistettä jos kaula on epätasainen. Saatan joutua ottamaan koko laipan irti jos hionta ei onnistu nyt näkyvässä tilassa. Laippa voi olla lujassakin. Toisaalta pääsee näkemään kampikammion sisälle miten siellä asiat ovat. Uusi paperitiiviste tarvitaan tietenkin. Onneksi niitä saa muun muassa Biltemasta.

Tiiviste ja asennustyöväline.

 Työväline osineen.

Tarkoitus on vielä hieman kehitellä työkalua että sillä voi painaa tiivisteen hieman syvempäänkin. Nyt vain ei ollut tarvetta. Syvään painamisen tarve voi olla siinä että edellisen tiivisteen tekemä ura akaselin päässä on liian syvä. Mainittakoon että tiivisteellä ei stopparia rakenteessa. Sen vois siis painaa niin syvälle että voitelukanavat tukkeutuvat. Normaali taso on joko ihan tasan tai noin 1,5 mm syvemmässä.

Tästä alkaa asennus kun siihen vaiheeseen pääsen.

Päivää myöhemmin:
Aloitin hommat tekemällä ulosvetimen jolla saa kampiakselin takalaakerin laipan ulosvedettyä ehyenä. Laipassa on kaksi reikää joissa M10 vakiokierre. Ylempi klo yhdessä ja alempi klo 7:n kohdalla. Monelle on tullut, havaintojeni mukaan, halu vedättää näiden kierteiden ja kahden pultin avulla suoraan puskemalla pultilla lohkoa vastaan. Joskus irtoaa, joskus lohkeaa laipasta pala. Hitsattuja laippoja olen nähnyt useita ja vielä useampia Plastic Paddingilla paikattuna. Pultit aiheuttavat vääntöä ja lisäksi niitä pitää kiristää samaan tahtiin että irrottaminen ylipäätään on mahdollista. Siksi pitää käyttää ulosvetäjää että kuormitus on tasainen ja veto suoraa.

Ulosvetäjä työssään.

Ulosvetopultit ovat tarkalleen saman mittaiset ja kierretty kevyesti pohjaan asti. Keskimmäinen ulosvetopultti tukeutuu kampiakselin keskireikään laitettavaan keskittävään kartioon että vedosta tulee suora. Keskimmäinen ulosvetopultti on pitkä koska laitteella voi tehdä muutakin ulosvetoa. Kunhan lisää vain reikiä palkkiin.

Laakeri ulosvedettynä laippoineen.

Laakeri poissa ja kampiakseli näkyvissä.

Tarkempi tunnistaa kampiakselin tyypin ja kiertokankien valmistajan. Kuten kampikammiosta ja osista näkyy on moottori sisältä hyvin puhdas. Moottorissa on käytetty koko sen historian ajan 20W50 mineraaliöljyä. Vaihto kymppitonnin välein. Suodatin joka toinen kerta.
Suodattimen voi tässä mallissa irrottaa ja kiinnittää ulkokautta mutta varminta on ottaa öljypohja irti 20.000 km välein ja tarkastaa onko mitään kertymää ja pestä öljypohja sisältä ja päältä. Öljyn pinta näkyy pohjalla mustana.

Tästä alkaa tiiviste- ja muiden pintojen puhdistus. Erityisesti kampiakselin tiivisteen huulen kohta on kriittinen tiiveyden vuoksi.

Kampiakselin pään tiivistepinta hiottuna.

Valitettavasti entisen huulitiivisteen jättämä jälki on syvä enkä normikeinoin saanut sitä katoamaan. Kuluman reunat ovat kuitenkin nyt pyöristetty mutta jätän tiivisteen painamatta yhtä syvälle kuin se on viimeksi ollut. Silloin se tiivistää sileältä pinnalta. Myös syvään painaminen olisi ratkaisu. Kyse on vain noin yhden millimetrin matkasta suuntaan tai toiseen. Säästän syvemmälle asennettavan huulitiivisteen sijainnin seuraavaan remonttiin.

Laakerin laipan ja kampikammion vastaavan tiivistepinnan puhdistukseen meni hetki. Samoin kierteiden puhdistukseen. 

Kampiakselin takapään laakerin kunto on erinomainen.

Naarmuja ei ole eikä kulumaa näkyvissä. Vain hieman kiillottunutta pintaa. Ei uskoisi niin pitkään ajetusta ja ahtimella kiusatusta koneesta.
Kuvassa näkyy myös aukko jossa on teräksinen holkki. Se on laakerin ylimmässä kohtaa ja pitää laakeria paikoillaan. Sen kautta kulkee myös moottoriöljyä laakerille. Holkki on sikäli mielenkiintoinen että se ei seuraa uutta laakeria vaan on otettava vanhasta talteen ja laitettava uuteen laakeriin. Se painetaan ulkokehältä sisäänpäin.

 Uusi laipan tiiviste Biltemasta.

Liikkeestä saa laadukasta tiivistekartonkia eri vahvuuksia. Tiivisteen hinnaksi tulee muutamia kymmeniä centtejä ja työn vaiva. Jos olisi tarvinnut tilata olisi kulunut aikaa ja rahaa. Nyt sain tiivisteen materiaalin matkalla tallille.

Laippa asennettuna tiivisteineen.

Tiiviste siistittynä mattoveitsellä.

Viimeksi tiivisteen asennus sopivaan syvyyteen.

Asennuskohde sijoillaan.

Tiivisteen pölyhuuli on juuri ja juuri akselin pään pyöristyksen etupuolella. Toiveissa on että tiiviste pitää.

Kysyin tiivisteliike ja -valmistamosta Top-Osasta olisiko heillä korvaavaa osaa. Eivät pysty toimittamaan yksittäisiä tiivisteitä. Olisi pitänyt tilata isompi erä. Epäilivät heidän vakiotuotteensa kestoa kyseisessä paikassa. Piti siis tilata merkkiosa Saksasta firmasta nimeltä Stein-Dinse. Muutoin kaikki kumitiivisteet ovat Top-Osasta mutta moottorin tiivistesarja Storm-Motorista. Tosin siihen ei ole tarvinnut vielä kajota koska laipan paperitiiviste valmistui muutamassa minuutissa arkista tiivistepaperia. Liimaa en käyttänyt lukuun ottamatta kahden alimman laipan pultin tiivistämisessä sillä ne yltävät öljytilaan ja voivat vuotaa öljyä ulos.

Kohde on sen verran työläs että sinne ei viitsisi laittaa lyhytikäistä tuotetta. Moottori saa uudet mineraaliöljyt sisäänsä vahvistettuna RVS:llä.

Seuraavaksi kytkimen kokoonpanoa josta juttu erikseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti