lauantai 26. joulukuuta 2015

Varamoottorin kampiakselin takalaakerin hitsaus

Sain Norsa Oy:stä murtuneen takalaakerin hitsattuna. Olisin siellä voinut teettää myös koneistuksen mutta kun itselläkin on metallintyöstökoneita niin voin sen tehdä myös itse. Tulee halvemmaksi.

Pätkä laakeripesän kiinnityslaippaa oli murtunut. Sitä varten tein tukevan hitsausjigin että mitoitus säilyy ja muoto myös. Lämpö tunnetusti pyrkii taivuttamaan metalleja. Alumiinikään ei ole aivan helpoimpia sen suhteen.

Takalaakerin pesän sisäpuoli.

Laakeripesää oli joskus käsitelty voimallisesti jäljistä päätellen. Vaurioituneet kohdat on nyt hitsattu.

Laakeripesän takasivu.

Tämä on se sivu joka näkyy kun vauhtipyörä irrotetaan. Hitsaustuki oli silloin eri puolella osaa kun tässä näkyvä hitsaus on suoritettu.

 Ulkopuolen hitsaus.

Tälle ei tarvitse tehdä mitään. Hitsaus saa näkyä sinällään. Aiemmin kohdalla oli jotain kemiallista metallia.

Hitsaus tiivistepinnan puolelta.

Tältä puolelta pitää koneistaa sauma piiloon. Se onnistuu joko jyrsimellä tai sorvilla. Tallilla asia selviää. Lieriömäistä ohjainpintaa on riittävästi mutta tiivistepinta pitää saattaa alkuperäiselle korkeudelleen.

Laakeripesä ei ole erikoisen kallis ja laakerikin sisältyy hintaan: 125€. Tämä tuli maksamaan muutaman kympin ja koneistus päälle jos sen olisin halunnut.

Jos laskettaisiin että koko korjaus pitäisi teettää jossain konepajalla ammattitöinä hitsausjigin valmistuksesta alkaen materiaaleineen, hitsaus ja koneistus niin uuden hankkiminen olisi ehkä ollut halvempaa.... Nyt rahat jäivät kotimaahan pienyrittäjälle. Loput töistä itselle.

Jos muilla ilmenee samoja vikoja takalaakerissa niin täällä ollaan jigin kanssa valmiina......

Jatkoa 28.12.2015
Kiinnitin takalaakerin sorviin ja keskitin että sorvauksesta tulee oikean muotoinen.
 
 Takalaakeri sorvissa.

Sorvauksen jälkeen.

Oikea muoto ja mitat löytyivät hitsauksen alta mutta hieman oli hitsarilta jäänyt kaasusulkeutumia hitsiin. Osaksi siitä voi syyttää takalaakerin laipan alkuperäistä valumateriaalia sillä siinäkin on huokosia. Kappale on nyt kuitenkin tiivistepinnaltaan suora mutta siltä varalta että huokosia on piilossa enemmänkin niin päädyin tiivistämään ja täyttämään huokoset kemiallisella metallilla.

Huokosten täyttö kemiallisella metallilla.

Paikkauksen kovetuttua pitää tehdä vielä sen sorvaus suoraksi. Muut hitsistä johtuvat uudet muodot saavat olla sinällään. Kuvassa näkyvän säteettäisen reiän reuna pitää myös muotoilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti