tiistai 15. joulukuuta 2015

Varamoottorin kokoonpano loppuvaiheessa

Irtomoottorin osia laitellessa olen aina sivuhommana kasaillut Purkupyörästä peräisin olevaa Varamoottoriksi nimeämääni B-osista kokoamaani voimakonetta. Itse asiassa Irtomoottorin heikommat osat olen siirtänyt Varamoottoriin ja toisinpäin eli Varamoottorin ne osat jotka ovat osoittautuneet ensiluokkaisiksi liitetään Irtomoottoriin. Molemmista tulee käyttökelpoiset moottorit. Irtomoottorista vain parempi, lähes uutta vastaava moottori. Voisi kutsua peruskorjaukseksi.

Tänään laitoin sylinterikannet Varamoottoriin. Ne ovat peräisin irtomoottorista koska Varamoottorin kannet laitetaan uudenveroiseen kuntoon moottorikoneistamossa. Joitain osia vielä on korjaamatta Varamoottorin osalta. Mutta nyt se on pääosin "nipussa" ja pääsee hyllylle odottelemaan viimeisiä osia.

 Kansi ja venttiilikoneisto koottu.

Puhtaista osista on mukava koota.

Venttiilit on säädetty. Koska osat ovat hieman uusilla paikoilla ja osat eri moottoreista säädin kaikki venttiilit arvoon 0,15 mm. Ensimmäisten käyttökertojen jälkeen saa venttiilit tarkempaan säätöön. Myös kansien jälkikiristys muuttaa välyksiä pienentävästi.

Tässä moottorissa olivat kannenpultit nousseet kampikammiosta eli kierteet olivat antaneet osittain periksi. Koneistin lohkon sylinteritasot suoriksi kierrereikien ympäriltä, puhdistin kierteet perusteellisesti ja liimasin kannenpultit ja kiersin pultit niin syvälle kuin ne normivoimin menivät. 

Siitä on aikaa noin viikko eli kierteisiin tekemäni liimaus lienee kovettunut. Liima on ns. anaerobista laatua eli kovettuu kun se joutuu umpinaiseen tilaan. Kiristin kannet normaalisti kiristysmomentteihinsa eikä yksikään pulteista tuntunut antavan periksi. Sen kyllä huomaa jos pultti nousee reiästään. Tässä ei kuitenkaan ole vielä kaikki pulttien rasitus vaan koneen lämmetessä alumiiniset sylinterit ja kannet lämpölaajenevat nopeammin ja enemmän kuin pultit. Vasta kunnon ajorupeaman jälkeen tietää pysyykö pultit kierteissään. Aluksi tietysti tiivisteet antavat hieman periksi.

Kannenpulttien kampikammiossa olevien "juurikierteiden" nouseminen johtuu yksinkertaisesti aiemmasta ylikiristämisestä. Kun kannentiivisteen raosta alkaa vuotaa öljyä niin tulee mieleen kiristää kannenpultteja hieman lisää koska se vaikuttaa "helpolta hommalta". Öljyn vuoto kyseisestä kohtaa ei kuitenkaan ole kannentiivisteen vuotoa vaan vaivasta selviää muutaman O-renkaan vaihdolla venttiilikoneiston puolelta. Juttua aiheesta kuvien kanssa.
Lisää tarinaa öljyvuodosta.

Määrätyn kiristys momentin vaihteluväli on 0.5 kgm. Laitoin mutterit minimikiristykseen. Jälkikiristyksessä on siis vielä varaa kiristää lisää. Olen luottavainen kannenpulttien pysyvyyteen.

Varamoottori kokoonpantuna, melkein.

Kampiakselin takapään laakeri on vielä hitsarilla. Saan sen joskus joulunpyhien aikaan. Osa hitsaussaumoista pitää koneistaa sen jälkeen kun teen laakeripesälle kevyen hehkutuksen hitsausjännitysten vähentämiseksi.
Myös virranjakaja pitää remontoida. Onneksi on pieni muovikassillinen varakärkiä. Tosin käytettyjä mutta niitä voi kunnostaa. 

Muita kunnostettavia ja vaihdettavia osia ovat kansien huohotus- ja voiteluletkut ja vastaavat pienosat.

Vauhtipyörää ja kytkintä en tähän asenna vaan ne tulevat Irtomoottorin varusteiksi kunhan sekin on koottu. Öljypohja on vielä asentamatta. 
Mitähän vaimo sanoisi jos toisin tämän olohuoneen koristeeksi? Pysyisi puhtaanpanakin kuin varastossa ja olisi ainakin puheenaiheena hyvä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti