sunnuntai 7. kesäkuuta 2015

Kannentiivisteen öljyvuoto


Pienet öljyvuodot
California Adamant, valmistumisaikaiselta projektinimeltään Sääksjärvi Trike, alkuperältään California 3 vm. -89, valutti hiljalleen öljyä molempien sylintereidensä kannentiivisteen raosta. Se on vanhan moottorin ongelma mutta onneksi helppo korjata.

Vika ei ole kansipahvissa
Kannentiivisteessä itsessään ei ole vikaa vaan vika löytyy kovettuneista ja murtuneista o-renkaista jotka sijaisevat neljän kannenpultin ympärillä sylinterikannen päällä keinuvipukoneiston pukkien alla.

Välineet
Työkaluja tarvitaan: 5 mm kuusiokoloavain, 10 mm kiintoavain, 12 mm kiintoavain, linjapihdit, välysmitat 0,1 ja 0,15 mm, 17 mm hylsyavain, sille jatkovarsi sekä momenttiavain. Paineilmaa ja rättejä.

Nämä irti
Venttiilikopat pois. Keinuvivut akseleineen pois ja keinuvipupukkien neljä kannenpulttia auki. Sen alta löytyy molemmin puolin neljä o-rengasta tai se mitä niistä on jäljellä.

Vuodon syy
Pultinreikiin on siis päässyt öljyä joka valuu ulos kannen ja sylinterin välistä antaen vaikutelman että kannetiivisteessä olisi vikaa. Mitaltaan 10 x 1,5 mm o-renkaita asennetaan yhteensä 8 kpl. (Korjaamokirjan mukaan 9.4 mm x 1.78 mm) En alkanut etsiskelemään koska varastossani oli mainitun kokoisia joita käytin. Hieman liiasta halkaisijasta osa siirtyy vahvuuteen kun o-rengas kiilautuu kartiomaiseen ja öljyiseen tilaansa.

Öljy pois
Mutta sitä ennen on saatava pultinrei'issä pesivä öljy pois. Itse käytin paineilmaa. Myös pyörän kallistaminen niin että pultinrei'istä valuu öljy hiljalleen ulos. Vuoropuolin. Uudet tiivisteet eivät enää päästä öljyä pultinreikiin.

Osat takaisin
O-renkaat paikoilleen, pukit paikoilleen, kannenpultit momenttiin (4 - 4,5 kgm) ja keinuvipujen asennus. Kaksi muuta kannenpulttia per kansi saavat olla sinällään. Niitä ei avata eikä kiristetä. Viimeksi venttiilivälysten säätö. (Pako 0,15, imu 0,10 mm.)

Mekanismien kunnon tarkistus
Keinuvipujen asennuksen yhteydessä kannattaa katsoa akseleiden ja keinuvipujen pronssilaakereiden kunto ja välys. Ylimääräinen välys saattaa aiheuttaa ylimääräistä melua.

Samoilla tiivisteillä
Venttiilikopat paikoilleen. Tiivisteitä ei juurikaan tarvitse uusia vaan venttiilikopan tiivisteet ovat monikertakäyttöiset jos eivät ole revenneet tai katkenneet. Normi käytäntö on liimata venttilikopan tiivisteet venttiilikoppaan ja kannen puolelle kauttaaltaan ohut kerros vaseliinia niin tiiviste ei tartu kiinni. Venttiilikopan ruuvien kireys 1 kgm.

Pikainen työ
Aikaa hommaan kuluu noin tunti rauhallisesti työskennellen eikä ole vaikeusasteeltaan sen enempää kuin venttiilien säätö vaatii.

Kuivahti pian
Aluksi asennuksen jälkeen tuli vielä hieman öljyä kannentiivisteen tietämiltä mutta se lieni "vanhaa varastoa". Nyt kun on ajettu useampi sata kilometriä moottorin sivut ovat pysyneet kuivina. Teen vielä liuotinpesun moottorille että voin olla varma onnistuiko korjaus täydellisesti.

Toimii
Kyseinen korjaus on osoittautunut menestykseksi. California Adamant:illa on ajettu liki 1000 km korjauksen jälkeen. Pekalle edelleenkin lämmin kiitos vinkistä.

Seuraava vanhuuden vaiva
Nyt on kuitenkin ilmaantunut toinen vuoto. Virranjakajan jalan o-rengastiiviste vuotaa hyvin hiljaa mutta useamman sadan kilometrin lenkillä oikean puolen sylinterin takasivua ja kampikammion kylkeä myöden valuu tumma noro. Vuoto on hyvin vähäinen mutta hifistiä harmittaa. Kunnostettavahan se on.

Työläämpi
Joutuu bensatankin irrottamaan. Samoin virranjakajan kannen sekä vauhtipyörän ajoitusmerkkiaukon tulpan. Jos ei merkitse missä asennossa virranjakajan sisäkalut on ja mikä oli sytytysennakko ennen jakajan irrotusta voi tulla pientä päättelyjumppaa aivoille.

Varaosakulut
Kyseinen o-rengas maksaa merkkiliikkeessä 0,30€. Kustannus onkin enemmän työn suorituksen puolella. Kiire ei korjaamiselle kuitenkaan ole. Ehkä heinäkuussa kesämökillä jos ei sada.....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti