perjantai 12. kesäkuuta 2015

California Adamant Polttoaineen kulutus

California Adamant:in polttoaineen kulutusta olen tarkastellut ja kaasuttimia sen mukaan säätänyt. Ilmanvastushan on kasvanut mutta paino ei. Lähtökohta on että suutin on kaksi kymmenystä isompi kuin alkuperäinen vuodelta -89. Sen jälkeen on moottoribensiiniksi kutsutun polttoaineen teho/määräsuhde heikentynyt. Yksi kymmenys sille ja toinen muutokselle L3-luokasta L5-ajoneuvoluokkaan.
Aloitin varovasti luistineulojen toiseksi alemmasta lovesta. Kulku oli kohtuullista mutta polttoainetta kului noin 10 litraa sataa kilometriä kohti. Ehdottomasti liikaa. Siirsin neulaa alaspäin pykälän ja ajoin tankillisen tyhjäksi niin että mukana oli kannussa varabensaa. Pääsin ennen polttoainevalon syttymistä hieman yli 200 km ja varatankilla 50 km päälle. Kulutus putosi noin litralla per sata kilometriä.

Tulpan väri alkoi olemaan jo sinnepäin. Nykyiset polttoaineet eivät enää muodosta karstaa. Jos sitä kuitenkin ilmenee johtuu se moottorin väljyydestä tai huohotusjärjestelmän ongelmista kun moottoriöljyä pääsee palotilaan. Sen sijaan nokea voi muodostua. Kun sitä muodostuu tasainen kerros tulpan eristeen pinnalle ei kipinä enää muodostu elektrodien väliin vaan kipinöinti tapahtuu syvällä eristeen ja tulpan rungon välillä. Se ei riitä sytyttämään polttoaineilmaseosta.

Hieman nokinen.

 Tulpan puhdistus nestekaasulla.

Tästä rohkaistuneena siirsin neulan toiseksi alimpaan asentoon joka on yleensä perussäätöasento vakioputkilla ja -ilmansuodattimella varustetussa pyörässä. Kulkuominaisuudet hieman paranivat ja toiveissa oli että kulutuskin olisi alempi. Toisaalta ajonopeus nousi kun veto oli tasaista. Se on tietysti omiaan lisäämään kulutusta. Silti kulutus putosi hieman yli litralla edellisestä säädöstä vaikka tuli ajettua lujempaa ja matkalla oli suurimman osan vastatuuli. Kulutus enää reilusti alle 8 litraa sadalle. 

Vielä on mahdollisuus hienosäädölle ja ehkä pääsuuttimen pienentämisellekin. Todennäköisesti nykyisellä säädöllä paremmissa (tyynemmissä) olosuhteissa ja rajoitusten mukaan ajaessa voisi päästä noin 7 litran kulutukseen sadalle kilometrille. Se olisi jo hyvin siedettävää.

Testimetodina on ollut nollata osamatkamittari tankkauksen yhteydessä kun tankki on tankattu täyteen 98-oktaanista. Tankin tilavuus on 24 litraa. Apuna viiden litran kanisteri että pääsee huoltoasemalle kun menoliemi loppuu.

Nyt alkaa polttoainevalo vilkkua 225 km kohdalla, palamaan jatkuvasti 270 km kohdalla ja sen jälkeen pääsee vielä noin 60 kilometriä.

Kokeilen vielä neulan alinta asentoa mutta epäilen että moottori ei reagoi enää kovin hyvin. Seos mennee laihalle ja se voi aiheuttaa ongelmia. Mutta se jää nähtäväksi. Seoksesta kertoo sekin että lämpimänäkin käynnistystä varten täytyy jo nyt hieman ryypyttää.

Yhteenvetona voi todeta että oikean seoksen suuntaan mennessä moottori tuottaa enemmän tehoa ja taloudellisuutta siten lisää se että voi ajaa isommalla vaihteella. Kahden päivän testauksella ja säädöllä pääsin yli 10 litraa sadalle -kulutuksesta hieman yli 7 litraa sadalle -kulutukseen. Tankillinen riittää nyt yli 300 km yhtäjaksoiseen ajosuoritukseen.

Aikananaan tulee uudet säädöt kun digitalisoin moottorinohjauksen. Se aie tuntuu kuitenkin siirtyvän tuonnemmaksi mutta pärjätään sitä näinkin.

Lisäys: tänään tuli mittariin 80.000 km täyteen. Jakoketju on alkuperäinen, ei pidä vielä ääntä. Kytkin samoin. Toimii ihan ok mutta ottaa melko ylhäällä kiinni. Koneeseen ei ole tehty muuta kuin huollot ja säädöt. Vaihteisto jollottaa ja viitonen ulisee. Normijuttua mutta vaatii ajan kanssa puuttumista. Samalla kertaa kun vaihdeloora on irti niin uudet kytkinlevyt paikoilleen. Talviajan puuhasteluja.

Lisäys 29.09.2015
Ajokausi tuli jo muutama viikko sitten täyteen California Adamantin osalta. Ajokausi päästiin kunnialla loppuun vaikka laitettavaakin ilmenee: kytkinlevyt pitää vaihtaa. Ne ovatkin pyörän alkuperäiset jos ex-omistajaan on uskominen. Kuluvat näköjään enemmän trikekäytössä tai olivat jo valmiiksi kuluneet. Sen lisäksi että perävaihde pitää riipaista irti niin vaihteisto saa myös näyttää salansa. Aion uusia muutamia kriittisiä laakereita. Moottorille ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Se käy ja kukkuu todella hyvin RVS-käsittelyn jäljiltä. Olen vaihteistoremonttia silmälläpitäen hankkinut vaikeammin löydettäviä laakereita nipun sekä tietysti tiivisteet. Eläkeläisen pitää jakaa hankinnat ennakoiden pitkälle aikavälille. Laitan myös vaihteistoon RVS-käsittelyn kunhan laakerit vaihtuvat. Ensi kesänä taas paljon huolettomia kilometrejä. Johtuiko viileästä alkukesästä kun ajokilometrit jäivät alle 6000 kilometrin C. Adamantin osalta. Muilla pyörillä tuli kilometrejä vielä vähemmän.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti