tiistai 15. joulukuuta 2015

Irtomoottorin jakopään kotelon korjausta

Tuolla aiemmin jo sivusin aihetta.
Nyt aloitin kyseisen kierrereiän korjauksen. Menetelmäni on sen verran hidas että tältä päivältä se jäi vielä kesken. Mutta pääosa hommasta on valmis. Tämä kierre ja ruuvi kiinnittää laturin kotelon kolmen muun ruuvin kanssa paikoilleen.

Korjauskohde jakopään kotelon kannessa.

Ilmeisesti ruuvi on katkennut ja sitä on yritetty porata pois mutta huonolla menestyksellä. Kolmasosa ruuvista ja noin puolet kierteestä on jäänyt reiän toiseen reunaan jumiin. Kun porasin sudeksi menneen porauksen loppuun asti käsiporakoneella niin jämäosa löystyi ja lähti irti. Kuten pitikin. 

Katkenneen ruuvin poisottoon on olemassa useita eri menetelmiä. Ensin pitää arvioida mikä menetelmä olisi juuri kyseiseen tarkoitukseen paras ja käyttää sitä niin yleensä ruuvi irtoaa. Tässä oli valittu väärä tapa ja lisäksi aiheutettu lisäongelma. Kun se oli huomattu oli asiaa peitelty.

Jämäruuvin irrotuksen jälkeen jäi vain soikea reikä.

Soikeaa ei voi kierteittää vaan koneistusta piti jatkaa. Sen tein tarkkuusporakoneella/minijyrsimellä ja kaksiakselisella syöttöpöydällä jonka avulla on helppo mitoittaa reiän kohta. Seuraavaksi poraus 6 mm päätyleikkuisella jyrsintapilla juuri alkuperäisen reiän kohdalle. Näin oli poistettu jäljellä oleva kierre. Sitten 8 mm päätyleikkuisella tapilla. Senkin jälkeen reikä jäi soikeaksi mutta jo sen verran pyöreäksi että pystyin poraamaan tavallisella poralla sen 8,5 mm läpimittaan joka on M10-kierteen aloitusmitta.

Reiän avarrusta poralla.

Reiän vasemmassa reunassa näkee vielä aiemman yrityksen aiheuttaman reiän jäänteen.
Porauksen jälkeen reikä olikin jo kierteitettävissä M10-kierteellä. Se kävi kätevästi samalla porakoneella kuin poraaminenkin.

Reikä porauksen ja kierteityksen jälkeen.

Kierrereikä ei ole pyöreydeltään täydellinen eikä siten kierrekään mutta paikassa ei ole varaa isompaan kierteeseen.

Päädyin poraamaan läpi koko kannen öljytilaan asti että sain tarpeeksi pitkän kierrereiän aikaiseksi. Kierre ei ole kuitenkaan läpi asti vaan vain reikä. Täytteeksi sorvasin pehmeähköstä alumiinista tapin jossa alkupäässä ei ole kierrettä vaan tiukasti reikään sopiva pyöreä osa. Kierteellä pakotin tapin menemään koko kannen läpi. Varmuudeksi laitoin mukaan riittävän määrän hydrauliikkaliimaa. 

Reikä tulpattuna ja liimalla varmistettuna.

Odottelen että hydrauliikkaliima kovettuu ja sitten mitoitan kierreiän paikan, poraan kierteelle alkureiän ja kierteitän sen. Tuleva M6 kierrereikä ei yllä läpi asti öljytilaan ja näin tiiveys on varmistettu.

Homma jatkuu lähipäivinä. Muutakin hommaa on tiedossa. Minulle tarjotaan myös hommia ulkoa tehtäväksi, kuten tänään, mutta kun olen eläkkeellä niin ei enää juuri kiinnosta. Raha rauhoittaa. Ja on näitä omiakin projekteja.

Joskus tällaiset pikkuvaivat aiheuttavat paljon liikkeitä ja aikaakin kuluu. Moottoripyöräkorjaamossa olisi todennäköisesti vaihdettu uusi jakopään kotelon kansi viallisen tilalle. Tämän tyyppinen aikaa vievä ja laitteita tarvitseva korjaus olisi liki ylivoimaista normaalille mp-huollolle ja koneistamossa teettäminen kallista ja pyörä seisoisi korjaamossa muiden tiellä.

 
Kierteen paikka mitoitettu, porattu ja kierteitetty. 

Uuden jakopään kotelon kannen hinta on noin 170€. Siihen rahaan korjaisin useammankin kierteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti