tiistai 3. marraskuuta 2015

Purkupyörä: kierteiden puhdistusta ja kierreosien valmistusta

Purkupyörästä puuttui muutama ruuvi ja osa pinnapulteista oli korvattu kierretangolla. Jälkimmäinen korjaustapa on varsin yleinen mutta rautakauppojen ja markettien metritankotavara ei välttämättä ole lujuudeltaan sitä mitä alkuperäinen on.
Valmistin sorvissa kierteittämällä 8.8-lujuuksisesta pyörötangosta puuttuvat pinnapultit. Moottorin valussa olevat kierteet kävin läpi kierretapeilla. Koot M5, M6, M8 ja M10. Kuten aiemmin kerroin olivat kannenpulttien kierteet hieman nousseet kampikammion tasopinnoista. Kävin kierteet läpi puhdistusmielessä ja oikaisin tiivistepinnat. En katsonut kierteiden korjausta tarpeelliseksi. Uskoisin kannepulttien alapäiden liimauksen ja maltillisen kiristysmomentin riittävän.

Muuta huomioitavaa on se että joidenkin ihmettelemä öljyvuoto kytkintilaan johtunee usein viallisesta kampiakselin takatiivisteestä mutta toinenkin mahdollisuus on: läpikierteiset sisäkierteet.

Kampiakselin takalaakerin kierrekehä.

Takalaakeripukin tiiviste oli liimattu tehokkaasti. Pitänee tiivisteliiman irrottamiseksi käyttää vielä tiivisteenirrotussuihketta. Koko laitos osineen menee vielä kertaalleen perusteellisen pesun kautta ennen kokoonpanoa.

Alin kierrepari.

Kierrepari sisältä katsoen.

Kierteet ulottuvat lohkon sisältä sen ulkopuolelle. Siitä johtuu että ruuvien kantojen alta voi tihkua öljyä. Petilaakerin pukin laippatiiviste hoitaa vuotomahdollisuuden vain laipan osalta mutta ruuvin kierrettä myöden voi tapahtua vuotoa. Kierteessä on aina sen verran välystä että öljy sinne mahtuu tunkeutumaan. Ruuvin kannan alla olevan aluslevyn, pultin kannan ja laipan reiän ympärystän tasaisuus ratkaisee. Siihen voi laittaa pienen tilkan tiivisteliimaa näiden kahden kiinnityskohdan osalta. 

Kampiakselin takalaakeri laippoineen ja hitsaustuki.

Sorvailin ja kierteittelin laakeripukin laipan alle pehmeästä alumiinista 25 mm paksun hitsaustuen. Ensin hitsataan näkyvä puoli ja sauman jäähdyttyä tuki laitetaan laipan tälle puolelle ja hitsataan sisäpuoli. Sitten sorvataan mahdollinen ylimääräinen hitsi pois.

Syy tuen tekoon näkyy tässä.

Takalaakerin laipan hitsaus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti