tiistai 3. marraskuuta 2015

Purkupyörä: kierteiden puhdistusta ja kierreosien valmistusta


Sekalaista osaa
Purkupyörästä puuttui muutama ruuvi ja osa pinnapulteista oli korvattu kierretangolla. Jälkimmäinen korjaustapa on varsin yleinen mutta rautakauppojen ja markettien metritankotavara ei välttämättä ole lujuudeltaan sitä mitä alkuperäinen on.

Uudet pinnapultit
Valmistin sorvissa kierteittämällä 8.8-lujuuksisesta pyörötangosta puuttuvat pinnapultit. Moottorin valussa olevat kierteet kävin läpi kierretapeilla. Koot M5, M6, M8 ja M10. Kuten aiemmin kerroin olivat kannenpulttien kierteet hieman nousseet kampikammion tasopinnoista. Kävin kierteet läpi puhdistusmielessä ja oikaisin tiivistepinnat. En katsonut kierteiden korjausta tarpeelliseksi. Uskoisin kannepulttien alapäiden liimauksen ja maltillisen kiristysmomentin riittävän.

Öljyvuoto kierteiden kautta
Muuta huomioitavaa on se että joidenkin ihmettelemä öljyvuoto kytkintilaan johtunee usein viallisesta kampiakselin takatiivisteestä mutta toinenkin mahdollisuus on: läpikierteiset sisäkierteet.

Kampiakselin takalaakerin kiinnityksen kierrekehä.

Tarpeettomasti liimattu
Takalaakeripukin tiiviste oli liimattu tehokkaasti. Pitänee tiivisteliiman irrottamiseksi käyttää vielä tiivisteenirrotussuihketta. Koko laitos osineen menee vielä kertaalleen perusteellisen pesun kautta ennen kokoonpanoa.

Alin kierrepari.

Kierrepari sisältä katsoen.

Yksi vuodon syy
Kierteet ulottuvat lohkon sisältä sen ulkopuolelle. Siitä johtuu että ruuvien kantojen alta voi tihkua öljyä. Petilaakerin pukin laippatiiviste hoitaa vuotomahdollisuuden vain laipan osalta mutta ruuvin kierrettä myöden voi tapahtua vuotoa. Kierteessä on aina sen verran välystä että öljy sinne mahtuu tunkeutumaan. Ruuvin kannan alla olevan aluslevyn, pultin kannan ja laipan reiän ympärystän tasaisuus ratkaisee. Siihen voi laittaa pienen tilkan tiivisteliimaa näiden kahden kiinnityskohdan osalta. 

Kampiakselin takalaakeri laippoineen ja hitsaustuki.

Estää vetelyn ja asemoi osat
Sorvailin ja kierteittelin laakeripukin laipan alle pehmeästä alumiinista 25 mm paksun hitsaustuen. Ensin hitsataan näkyvä puoli ja sauman jäähdyttyä tuki laitetaan laipan tälle puolelle ja hitsataan sisäpuoli. Sitten sorvataan mahdollinen ylimääräinen hitsi pois.

Syy tuen tekoon näkyy tässä.

Rako kiinni
Kuvassa laakeripesän laippa on kiinnitetty hitsausjigiin tukevasti. Siksi halkeama näkyy heikosti. Hitsaaja saa tehdä itse sellaiset viisteet kuinka katsoo hyväksi. Ei kannata ammattimiestä neuvoa.

Takalaakerin laipan hitsaus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti