maanantai 2. marraskuuta 2015

Purkupyörä: Moottorin ulkopinnan puhdistus

Olen nähnyt innokkaiden rakentelijoiden perusteellisesti puhdistamia ja peräti kiillotettuja moottorien ulkokuoria. Siihen hommaan saattaisi mennä useampi viikko ja paljon Dremelin laikkoja. Myös versioita joissa kampikammio on riisutumpi siten kuin se oli alussa kuusikymmentäluvun puolivälissä: ulkoisia tukirakenteita ei juurikaan ole. Se taas heikentää rakennetta ja sopi varmaan alle 50 hevosvoimaisiin ensimmäisiin V600- ja V700-malleihin. Sitä myöden kun teho on kasvanut on ulkoisia tukirakenteita lisätty. Siksi en halua poistaa mitään vaikka ulkonäkö paranisi.

Suoritin vain puhdistuksen. Nyt paljas alumiinipinta saa rauhassa muutaman kuukauden hapettua eli alumiinin pinta oksidoituu ja tulee vastustuskykyiseksi olosuhteita vastaan.

 Kampikammio ja sylinterit.

Kampikammio, sylinterit ja kannet.

Vasemman sylinterin jäähdytysripojen välissä näkyy olevan vielä hapettumia. Pitänee vielä hieman puhallella. Puhalluskaapin valot kun näyttävät vain yhdestä suunnasta niin kaikkea likaa ei näy vaan työkappale pitää ottaa kaapista ulos ja tehdä arvio puhdistuskohteesta uudelleen.

 Näkymä edestä.

Tämä puoli oli työläin saada siistiksi. Jäähdytysripojen väliin joutuu puhaltamaan melko syvälle ja matkalla puhallus jo heikkenee. Tämä puoli muutoinkin oli likaisin ja hapettunein. Lisäksi jäähdytysrivoissa oli muutamia vaurioita. Lähinnä taipumia. Niiden oikominen on vaativaa hommaa. Epäonnistuminen ei ole vaihtoehto. Lohjennut jäähdytysripa on hankala kiinnittää paikoilleen jos se on muiden välissä: joutuu rikkomaan läheiset jäähdytysrivat laitaan saakka ja sitten hitsata ensin lohjennut ja sitten kaikki muut.

Näkymä takaa.

Kun materiaali on aikansa hapettunut pääsen pesemään osat. Erityisesti kierteisiin ja öljykanaviin pitää kiinnittää huomiota ettei puhallusmateriaalia ei niissä enää kootessa ole.

Kampikammio ja oikea sylinteri kansineen.

Venttiilikoneiston koppaa ei ole vielä kiillotettu. Keskellä kantta näkyy tulpanreikä.

Vielä riittää hieman puhdistamista näissäkin. Seuraavaksi sitten vaihteiston kuorien puhdistaminen. Se onkin erinomaisen hapettunut ja aivan erityyppistä alumiinivalua kuin moottorin osat.

Kuvissa osat ovat vain viitteellisesti paikoillaan.

Puhdistuksen aloittelua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti