torstai 29. lokakuuta 2015

Purkupyörä: Osien tarkastelua ja puhdistusta edelleen

Lisää puhdistusta.

Kampikammio on erinomaisen hapettunut ja syöpynyt ulkopuolelta. Sen siistiksi saattamiseen tarvitaan järeämpiä keinoja kuin liuottimella pesu. Harkitsen myös maalaamista. Mikähän olisi hyvä väri?

Aloitin kuitenkin kevyellä alumiinisilikaattipuhalluksella hapettunut ja kova pinta pois ja perään 0,1 mm lasikuulalla hyvin pienellä paineella ensimmäinen kerta. Seuraavaksi isommalla lasikuulalla ja hieman isommalla paineella niin saan pinnasta sileämmän, kiiltävämmän ja tiiviimmän. Tiivis pinta hylkii likaa ja vastustaa hapettumista koska esimerkiksi vesi ei pysy siinä.

Ulkopinnaltaan puhdistettu kampikammio.

Lohkon alumiini on melko tiivistä laatua joten sen olisi voinut hioa aivan sileäksi ja vaikka peilipinnalle kiillottaa. Hiekkavalun jäljiltä se on luonnostaa röpyliäinen. Hiominen vain on varsin työlästä hommaa niin tyydyn vain pinnan tiivistämiseen.

Alumiinipinta pysyy kyllä melko pitkään oikein käsiteltynä siistinä mutta puhdistusaineiden valintaan pitää kiinnittää huomiota. Ei saa olla liian emäksistä tai liian hapanta. Hapan tummentaa ja emäksinen syövyttää. Siinä suhteessa perinteiset liuottimet ovat turvallisia mutta biopesuaineiden kanssa voi tulla yllätyksiä.

Kampikammion kaikki kierrereiät kävin läpi kierretapeilla. M10, M8 ja M6-reikiä oli muutaman tunnin edestä rassattaviksi. Rei'issä oli likaa, tiivisteliimaa, hapettumia ja lieviä kierrevaurioita. Nyt uudet ruuvit voi kiertää huoletta reikiinsä kunhan ei laita liian pitkiä tai liian lyhyitä. Mieluimmin niin pitkiä kuin sopii.

Kannenpulttien rei'istä pari näyttää hieman kärsineeltä ja niiden reunat ovat nousseet hieman tiivistetason yläpuolelle. Huolestuttava piirre. Pitää harkita Helicoil-elementtien asentamista. On ikävä huomata kierteen pettävän kun kannenmuttereita kiristetään momenttiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti