tiistai 27. lokakuuta 2015

Purkupyörä: Moottorin osien kunnostus jatkuu

Aiempaa tutkimusta.

Vielä käyttökelpoisia
Purkupyörän moottorissa on huomattava määrä osia jotka eivät ole enää kovin parhaassa kunnossa mutta välttävät vielä tarkoituksessaan. Nyt vuorossa männät, nokka-akseli, venttiilinnostimet ja vähän venttiilitkin. Aiemmin tuli kerrottua että imuventtiileiden ohjurit pitää uusia niiden väljyyden vuoksi.

G-rengas urassaan.

Väärä osa
Kyseisessä urassa oli laitettuna seegerirengas joka ei sovi tähän tarkoitukseen. Onneksi ei ollut irronnut vaikka olikin jo aivan löysä. Kokeilin tarkoituksenmukaisella G-renkaalla onko seegerirengas tehnyt pahojaan. Onneksi ei ura ole väljistynyt liikaa. Purseet sain pois kolmisärmäkaavimella. G-renkaat ovat kertakäyttöisiä eli ne pitää uusia joka remontin yhteydessä.

Kiinnileikkautumaa ja naarmuja
Sylinterin sisäpinnassa on myös hieman tarttunutta alumiinia. Kevyesti hoonaamalla uskoisin saavani tarttuneen alumiinin irti. Pinnoitettuja sylintereitä ei muutoin tarvitse, eikä pidä, ryhtyä hoonaamaan. Myös kemiallisesti voi alumiinia poistaa pinnoitteesta.

Sylinterissä on pieniä naarmuja lähes kauttaaltaan.

Voi käyttää
Sylinterit ovat silti mitoillaan mutta lähellä toleranssin ylärajaa. Menkööt vielä tämän kerran. Saattaa tulla lievästi savuttava moottori. Taidan tässä koneessa käyttää synteettistä öljyä joka ei muodosta karstaa kovin herkästi.  

Sylinterimitoitus.

Osien mittatarkkuus
Normaalisti tehdään tarkistus noin kun kuvassa on ja lisäksi vielä poikkisuunnassa. Siten saa selville onko sylinteri soikea. Yhteensä siis kuusi mittausta per sylinteri. Mittaukseen tarvitaan mikrometri joka mittaa sisämittoja millimetrin tuhannesosan tarkkuudella.

Mäntien alapuoli.

Tasaisesti naarmuuntunut
Männänhelmoissa ei ole näkyvissä vaurioita vaikka vaikuttaa siltä että toinen männistä on lievästi kiinnileikkautunut. Sen sijaan ulkopinnassa on paljon naarmuja. 

Naarmut hiottuina matalammiksi.

Pahan näköiset
Kun naarmu syntyy niin sen reunat yleensä nousevat korkeammalle alkuperäisen pinnan suhteen. Näin oli tässäkin tapauksessa. Hioin naarmujen purseet pois niin jäljelle jäivät vain naarmujen "pohjat". Syvimmät ovat noin 0,08 mm syviä. Näyttää pahemmalta kuin on. Naarmuuntumisen on aikaansaattanut irtotavara sylinterissä: metallia, kovaa karstaa tai esimerkiksi hiekkaa. Männät ovat muutoin mitoillaan.

 Puristusrenkaat sylinterissä. 

Männärenkaat entiset
Lähempänä on ylempi puristusrengas. Sen välys on järkyttävän suuri. Alempi puristusrengas voisi vielä olla jotenkuten käyttökelpoinen mutta männänrenkaat ovat edullisia joten kaikki männänrenkaat menevät vaihtoon.

Oikean kannen venttiilit valmiit hiontaan.

Ohjurit vaihtoon
Kaikki venttiilit ovat nyt puhdistettu. Vien kannet ohjurien vaihtoon ja samalla saavat hioa venttiilien ja seetirenkaiden tiivistepinnat oikeisiin kulmiinsa. 

 Nokka-akseli ja nostimet.

Karhennettu parempi
Nokka-akselin hioin sorvin avustuksella. Se ei sitä olisi välttämättä tarvinnut mutta pieni karhennus metallipinnassa saa voiteluaineen tarttumaan paremmin. Kyse on suuremmasta pinta-alasta johon öljymolekyylejä tarttuu enemmän kuin peilipintaan.

Nostimet hionnan jälkeen.

Yksi vaihtoon
Vasemmalla huonoin nostin. Tämän taidan vaihtaa. Muut ovat varsin hyväkuntoisia. Oikeanpuolimmaista ei juuri tarvinnut hioa.

Kohta pääsee tekemään hankintalistausta:
- tiivistesarja 82,00€ (hankittu jo)
- yksi venttiilinostin 29,00€
- kaksi männänrengassarjaa 70,00€
- kaksi venttiiliohjuria 18,00€
- männäntappien lukitusrenkaat 20,00€
- ?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti