torstai 13. heinäkuuta 2017

Centauro V10 Kunnostus ajokäyttöön Osa 17

Purkua ennen kokoonpanoa.

Hyvää vauhtia
Nyt on jo kokoonpano menossa. Tällä kertaa kytkin. Eilen kokosin ja kunnostin kampiakselin takapään tiivistyksen.

Autotyyppinen kytkin
Kytkin on hyvin yksinkertainen laite: vauhtipyörä, jouset, painelevy jota jouset painavat, kaksi kytkinlevyä ja niille välilevy, kansi joka toimii myös käynnistyskehänä sekä kytkinkeskiö.

Ajoitus kohdalleen
Kokoonpano on yksinkertainen juttu. Ajoitusmerkit kohdalleen niin että oikeassa sylinterissä mäntä on yläkuolokohdassa. Ajoitusmerkki oli melko himmeä stanssaus vauhtipyörän reunassa mutta löytyi.

Ajoitusmerkit.

Merkki hukassa
Lohkossa olevasta merkistä ei ole epäselvää (Valkoinen nuoli.) Sen sijaan vauhtipyörän puolella piti hiukan etsiä.

Ei ajoitettavaa
Käytännössä ei ajoitusmerkeillä ole juurikaan merkitystä sillä vauhtipyörän kehällä, tässä pyörämallissa, ei ole varsinaisesti mitään ajoitettavaa kuten kampiakselin asentotunnistinta tai moottorin säädössä tarvittavia sytytysennakon säätömerkkejä. Mutta onhan se hyvä olla merkeissään. Ties vaikka olisi tasapainotettu yhdessä kampiakselin kanssa.

Tukilatta estämään vauhtipyörän pyöriminen.

Pultit momenttiin
Keskiön teräspultit vedetään melko kireään momenttiin. Lisäksi laitoin keskilujaa ruuvilukitetta. Kantojen alla on myös karhennetut aluslevyt.
Ohjeet löytyvät mallin korjaamokäsikirjasta. Poikkeuksia on vain hieman 2-venttiilisiin malleihin. Tässä mallissa on hyvin kevyt vauhtipyörä verrattuna vakiomalleihin.

Lievää kulumaa
Vauhtipyörän sisäpuoleinen hammastus on hieman kulunut mutta menettelee vielä. Katsotaan sitten seuraavan 100.000 km ajon jälkeen jos ei ennen ole ilmennyt oireita.

 Kytkimen paininlevy.

Sinistymät piiloon
Osien uusimisen sijasta olen pitänyt tapanani hieman kunnostaa vanhoja. Kiillottuneiden metallipintojen karhennus on yksi toimenpide joka kuvan painelevyssä on vielä kesken. Parhaiten se käy epäkeskohiomakoneella mutta käsinkin onnistuu. Kunhan sinistymät ja kiillottuneet kohdat saa mattapinnalle. 

Kulumaa on mutta ei tarvitse vielä vaihtaa
Kytkinlevyt ovat hieman syöneet painelevyä, kantta ja välilevyä. Kitkalevyt olivat kunnossa jo ihan sinällään. Välilevy olisi halpa uusia kuten kitkalevytkin mutta kansi ja painelevy ovat kalliita. Johtunee niiden rakenteesta.

Kytkimen kannen hionta valmis.

Pari erikoistyökalua tarvitaan
Kokoonpano on helppo: jouset paikoilleen ja painelevyn ajoitusmerkki kohdalleen niin jouset solahtavat upotuksiinsa. Sitten kitkalevy, välilevy ja toinen kitkalevy ja viimeksi kansi. Kokoonpanon helpottamiseksi pitää olla kaksi erikoistyökalua: pultti M12 x 1,5 mm jolla painelevy jousineen pidetään kasassa ja keskitystyökalu jolla kitkalevyjen hammastukset keskitetään ja suunnataan että vaihdelaatikon akselilla oleva kytkinkeskiö asettuu paikoilleen. Korjaamokirjassa on lisää ohjeita.

Tässä tarkempaa ohjeistusta kytkimen kokoonpanosta.

Vaihdelaatikko paikoillaan.

Vaihdelaatikko paikoilleen
Vaihdelaatikko solahtaa paikoilleen kevyesti kunhan vaihteiston kytkinkeskiö menee suunnattujen kytkinlevyjen hammastusten lomaan. Siksi kytkimen kokoonpanon kanssa pitää olla erityisen tarkka.

Moottori ja vaihteisto kantavaa rakennetta
Keskellä vaihdelaatikon yläpintaa on kiinnityspiste runkoon. Myös hieman edempänä on kiinnityskohta joka on vaihteiston ylimpien moottoriin kiinnittävien pulttien kantojen alla ja kahdella pultilla kiinni rungossa olevassa korvakkeessa. Moottori ja vaihdelaatikko on siis pyritty tukemaan vahvasti runkoon.

Alumiinivaluosat
Vasemmassa yläkulmassa näkyy laippa johon tulee alumiiniset levyt jotka kiinnittyvät myös alhaalla keskellä näkyvään vaihdelaatikon alakiinnityspisteeseen. Alumiinilevyihin kiinnittyy takarunko ja ja takahaarukka.

Tallihommat päättyvät toistaiseksi
Seuraavaksi seurannee niiden kiinnitystä. Olisi kiire saada homma valmiiksi koska pitää muuttaa tallitoiminta toisaalle kuun loppuun mennessä. Saatan kyllä pitää vuoden - parin tauon tallihommissa. Jos sitten vielä kiinnostaa niin saatan jatkaa näpertelyäni.

Jatkuu....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti