lauantai 8. heinäkuuta 2017

Mökiltä kotiin

California 1400:n polttoaineen kulutustestausta liki kesäisissä olosuhteissa.

Kotimatkaksi suunnittelin reitin välille Enonkosken Neste - Tampere. Joustavaksi ja alle viiden sekunnin. Nesteellä tankkasin lähtiessä ja nollasin tripin ja muut ajotietokoneen näytöt. Matkalla tankkasin myös Joutsan Teboililla. Molemmilla kerroilla E95:sta. Ajoin yksin.

Googlen kartalla reitti näyttää tältä. 

Isoja, runsaasti liikennöityjä teitä ei ollut kuin Savonlinna - Rantasalmen risteys ja Joutsa - Hartola väli. Kangasalla pätkä Lahdentietä sekä Tampereella pieni matka itäistä ohitustietä.

Kulutuslukemien pienentämiseksi olen tehnyt seuraavaa:
  1. Jäähdyttimen ilmavirran lähes kokonaan sulkeva suojalevy sen edessä.
  2. Muutostyö sylinterikannen lämpöanturiin. 
  3. Ilmavirran sylintereiltä sivuun ohjaavia rakenteita. 
  4. Kokonaisvälityssuhteen tihentäminen reilut 10%. 
  5. Renkaiden suositellusta ilmanpaineesta korotus 0,2 baaria.
  6. Hillitty ja mahdollisimman tasaisella nopeudella suoritettu ajotapa vakionopeussäädintä hyödyntämällä. 
  7. Kuljettajan hienoinen painonpudotus.

Kulutuslukemien kasvattamiseksi tehtyjä toimia:
  1. Hankittu isoin mahdollinen tuulisuoja. 
  2. Valmistettu alkuperäisiin alailmanohjaimiin verrattuna alaltaan kolminkertaiset ilmanohjaimet. 
  3. Asennettu sivulaukut ja perälaukku. Usein myös tavaraa laukkujen päällä kuten nytkin. 
  4. Etukaatumarautojen koko pinta-ala tukittu levyllä kuljettajan ja matkustajan jalkojen suojaamiseksi. 
  5. Astinlautoja siirretty ylemmäs ja leveämmälle.
  6. Neljän lisävalon valoteline keulassa ja takana sumuvalo. 
  7. Kuljettajan ajoasu lepattavaa corduraa nahka-asun sijaan.
Lisäksi lämmön hallintaan liittyvä digitaalimittari joka näyttää moottoriöljyn lämmön. Moottori on ilma-öljyjäähdytteinen ja jäähdytyksellä on oma kiertonsa ja pumppunsa mutta yhteinen öljytila.

Vielä tekemättä: Lambda-antureiden lämpösuojaus ja katalysaattorien lämpösuojaus. Varmaan keinoja on muitakin kunhan keksin.

Tein kulutusmittausta perusteena normaali matka-ajon ja aina kun mahdollista vakionopeussäädin päällä. 80-rajoitus: asetus 86 ja 100-rajoitus asetus 110 km/h. 80-rajoituksen joutuu ajamaan viitosvaihteella mutta sata menee jo kuutosella. Kierrosluku noin 3000. Pääosa eri tasoisia teitä sekä muutama katuosuus. Tällä kertaa ei yhtään soratietä.
Kuormana normaalit sivu- ja takalaukut täynnä tavaraa sekä vedenpitävä säkki takalaukun päällä.

Savonlinnassa poikkesin Lippakioskilla jäätelöllä kuten tapana on. Opettelin myös minulle uuden liittymän kulun Savonlinnan ohitustielle. Otin suunnaksi Joroisen. Osaan kartan pääni sisällä sen verran hyvin että en tarvitse sitä fyysisesti osuakseni jollekin paikkakunnalle. Ensin pätkä Juvan suuntaan ja oikealle Rantasalmen ja Tiemassaaren läpi ja vasempaan Kerisalo-viitan mukaan hyväkuntoista mutkatietä joka johtaa yli viitostien Joroisten hautuumaan kupeeseen. Joroisista suunta Pieksämäelle. Ruokailin lounaan Naarajärvellä. Siitä pysähtymättä Kangasniemen kautta Joutsaan. Siellä olisi ollut menossa Joutsa Chopper Show mutta jätin tällä kertaa väliin. (Oli liian lämmin tallustella ajokamoissa.) Tankkasin ja jatkoin matkaa nyt jo 18 asteen lämpötilassa kun lähtiessä oli 14 astetta.

Viitostietä Hartolan ohi Kalhoon (Mukava mutta lyhyt mutkapätkä oikaisee 4-tieltä 410-tielle.) josta Sysmään ja vasempaan Pulkkilanharjulle kahville. (Vaihtoehtoinen reitti Nuoramoisista Kalkkisiin.) Pulkkilanharjulta pieni matka Vääksyyn päin ja oikealle erittäin mutkaiselle Pätiäläntielle ja vasemmalle pätkän matkaa Myllykseläntietä. Auton rengas takana oli mukava näitäkin teitä kanttailla. Nopeus vain pyrkii olemaan kortinlähtöluokkaa mutta tarpeelliset poliisivoimat lienivät vapailla paitsi ne jotka ovat Imatranajossa pitämässä motoristikansaa aisoissa.

Iso-Äiniöstä tielle 24 suuntana pohjoiseen Arrakoski josta vasemmalle (Olikohan viitassa Torittu?) tietä 3254 kohti Kangasala - Kuhmoinen tietä. Eli tie 325.

Jonkin verran jouduin ajamaan henkilöautojen perässä koska mutkaisilla pikkuteillä ei ole kunniallisia ohituspaikkoja heti tarjolla. Liikenne vilkastui Tamperetta lähestyessä.

Matkaa tuli melkein tasan 450 km, keskinopeus vaivainen 75 km/h, kulutus 5,4 litraa sadalle. Nämä ajotietokoneen lukemien perusteella. Voiteluöljyn lämpötila pysyi suureksi osaksi 90 ja 100 asteen välillä. Kaupunkiajossa noin 110 astetta. Tampereella ilman lämpötila oli jo 20 astetta jostain Padasjoen seuduilta lähtien nousussa. Sadetta ei ollut.

Kulutus on siis vielä yläkanttiin. Säätötoimia on vielä suoritettava mutta kehitystäkin on havaittavissa. Hieman kun parantaa suoritusta niin 5 litraa sadalle on mahdollista tälläkin tonnistolla ilman erityisen pihistelevää ajotapaa. Jälleen tuli ilmi että aktiivinen ajotapa kuluttaa vähemmän bensiiniä kuin vakionopeussäätimen avulla suoritettu matka.

Seuraavaksi on matkantekoa elokuussa Saariselälle ja takaisin. Sille reissulle otan muistivihon mukaan ja nollaan tripin lähtiessä niin saan kulutuslukemat tarkasti tankkauspaikoissa sillä epäilen että ajotietokone fuskaa hieman ja ilmoittaa todellista korkeampaa kulutusta. Matka vaatii suuntaansa 4 - 5 tankkausta eli otos on silloin melko kattava ja mittaustoleranssi kapea.
Kyse on ryhmäajosta joten omaa ajoagendaa ei voi suunnitella. Pienin pyörä on 750 cc ja suurin omani.

Polttoainemittari on varsin epälineaarinen. Täyteen tankatun tankin jälkeen ensimmäinen palkki näytöstä katoaa vasta yli 150 km ajon jälkeen. Seuraavaan kestää vain 50 km ja sen jälkeen tihentyvästi. Kun vain kaksi palkkia on näytössä niin polttoaineen vähyydestä ilmoittava valo syttyy ja trippi muuttuu laskemaan kilometrejä. Aiemman mittauksen mukaan silloin pääsee 50 - 70 kilometriä ajotavasta ja paikasta riippuen ennen kuin tankki on kuiva.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti