keskiviikko 10. toukokuuta 2017

Centauro V10 Kunnostus ajokäyttöön Osa 15

Osa 14


Pesuhommien viimeistelyä ja takavanteen jynssäämistä.

Kytkinkotelo pestynä.

Vaihdelaatikon yläpintaan on iskenyt korroosio.

Salakavalainen
Alumiinihome hiipii maalipinnan alla ja maali hilseilee pois. Vaiva ei tässä mitassa vaikuta kestävyyteen enkä aio asialle tehdä mitään. Sitten kun vaihteisto puretaan, kun tulee sen remontin aika, hiekkapuhallan ja lasikuulapuhallan hiekkapuhalletun pinnan sileäksi. Sitä ei tarvitse maalata eikä siihen iske korroosiokaan kovin helposti. Mutta se tapahtuu vasta joskus.

 Vaihdelaatikko takaa.

Vasen sivu ja vapaavalon kytkin.

Korroosiota takavanteessa.

Kiillotus jo kauan sitten
Takavanne oli alunperin karhealla hiekkavalupinnalla joka oli maalattu. Maali oli sama harmaa mikä moottorissakin on pinnassa. Ei kovin nättiä. Poistin maalin, hioin karheuden pois ja kiillotin alumiinipinnan. Taisi olla talvella 1997- 98. 

Alumiinipinta saa oxsidoitua
Alumiinipinta muodostaa saadessaan olla rauhassa melko lujan ja läpikuultavan pinnan itselleen. Mutta sellaisissa paikoissa mihin lika tarttuu voi syntyä korroosiota kuten tässä nuo tummat läikät. Ne ovat syöpyneet oksidikerroksen läpi ja tehneet lovia alumiiniin.

Ensin hiomalla ainetta pois
Piti ryhtyä hiontahommiin. Aloitin takavanteesta. Etuvanne onkin siistimpi. Molempiin on tullut naarmuja ja iskemiä. Isoille naarmuille ja loville ei voi mitään mutta kokonaisuutena vanteesta saa vielä muutaman metrin päästä katsottuna ihan kelvolliset. Muutama työpäivä siihen menee. Naamakin mustuu siinä hommassa.

 Mustat läikät poistettu.

Aikaa kuluu
Tähän käytin pientä pyöreäkulmaista metallitalttaa ettei tule naarmuja. Jäljelle jäi harmaita syöpymiä. Ne ovat päivän kohde. Ja seuraavan ja seuraavan....

Hionta oksidikerroksen läpi.

Hiontavälineen karheus on 200. Sillä saa oksidikerroksen rikki ja pienemmät kuopat hiottua piiloon.

Hionta karheudella 400.

Hionta karheudella 600.

Hionta karheudella 800.

Monta vaihetta
Vielä näkyy pieniä naarmuja edellisestä hionnasta. Pitänee ottaa hieman takaisin ja hioa karheudella 700. Sitten 800 uudelleen. Kun pääsee karheuteen 1000 niin voi aloittaa hionnan karkealla hiomavahalla. Sen jälkeen hienommalla hiomavahalla ja viimeiseksi viimeistelyhionta, kiillotus ja pesu. Sitten vanne naulaan seinälle keräämään kiiltävää ja suojaavaa oksidipintaa. Jos ottaa käyttöön heti niin vaha pintaan mutta sitten pitää vahata aina pesun jälkeen. Hyvin tehty käsittely kestää useita vuosia.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti