torstai 11. toukokuuta 2017

Juuttuneen ruuvin irrotus: Pari vinkkiä

Vanha on ongelma
Moottoripyörää huoltaessa tulee, vallankin vanhempien laitteiden osalta, vastaan aukeamaton ruuvi. Yleensä asia huomataan vasta silloin kun ruuvin kanta on jo pilalla. Kanta joka on, kuusio, kuusiokolo, talttapää, ristipää, torx tai jokin muu, on ainoa kunnon kohde avata ruuvi. Sen menettäminen tekee hommasta hitaan tai, mahdollisesti, kalliin.

Vahingon välttäminen
Siihen tilanteeseen ei ruuvia pidä päästää koska ruuvin kanta on ainoa kunnollinen käyttöliittymä ruuville. Aukaisumenetelmiä on useita. Jos tietää että kotona tai tallissa ei ole työvälineitä avata nuljaantunutta ruuvia niin miksi sitten ne on aina nuljattu ennen kuin ne tuodaan ammattilaiselle avattaviksi. Ei ole loogista.

Kierteiden puhtaus
Aina kun asennetaan ruuveja varmistaudutaan että kierteet ovat puhtaat ja kunnossa. Likaista ruuvia tai kierrereikää ei kannata asentaa. Ruuvit voi pestä ja pyöräyttää tarvitessa kierrepakalla puhtaaksi jos on ruostetta tai piintynyttä likaa. Kierretappi kierrereikään auttaa lian irrotuksessa ja kierteen laatuun.

Voimaa ei tarvita
Kierteet tulee olla siinä kunnossa asentaessa että ruuvit ja mutterit pystyy pyörittämään sormivoimin paikoilleen. Vasta kiristämiseen tarvitaan hieman voimaa. Jos ruuvi pyörii tahmeasti tai pyörittäminen vaatii voimaa vaikka ruuvi on jo auki on se merkki siitä että kierteet eivät ole hyvässä kunnossa.

Ammattilaisen keinot
Jos ei normaali väännöllä aukea niin pitää koittaa muita keinoja aukaisuun jos niitä on tiedossa. Tai viedä alan ammattilaiselle. Säästyy työaikaa kun kanta on kunnossa josta vääntää heti kun ruuvi on saatu yhteistyökykyisemmäksi. Aikaa menee vähemmän ja hinta tehdystä työstä on myös on vähemmän. Eikä pidä ottaa nokkiinsa siitä että asiakas lähetetään kahville toimenpiteen ajaksi. Joskus kohde voidaan ottaa sisään pidemmäksikin aikaa sillä aika edistää ruuvin irtoamista. Äkkiseltään menetelmät voivat vaikuttaa aika hurjilta.

Liika vääntö on pahasta
Tyypillisesti on ensimmäinen keino koittaa vääntää ruuvia auki. Jos se ei aukea kohtuullisella vääntämisellä pitää ottaa aikalisä sillä nuljautunut kanta tai katkennut ruuvi on moninkertaisesti isompi ongelma. Ruuvit kannattaa ottaa auki ehyinä. Pitää siis käyttää materiaalia rikkomattomia menetelmiä. Niitä on useita. Ehyttä kantaa pitää vaalia kuin kipeätä p****a.

Katkennut ruuvi
Jos ruuvi katkeaa sisään kierrettäessä on se yleensä helppo homma ja onnistuu vastapäivään leikkaavalla sopivan kokoisella poralla tai tavallisella poralla ja vastakierretapilla. Toimenpide on aivan erilainen jos ruuvi katkeaa sisään avatessa. Silloin vastakierretapista ei ole yleensä kun harmia. Poratessa on ehdottomasti porattava ruuvin suuntaisesti. Kun jämäosa on porattu puhki asti (sisäkierre on aina pidempi kuin ruuvi umpiperässäkin) voi liuottamista jatkaa sitä kautta. Vastakierretapeissa on se ongelma että mitä lujempaa niitä kiertää sitä tiukemmin ruuvi pureutuu kohteeseen. Varsinkin pienet ruuvit. Kierreosa pitää siis saada yhteistyökykyiseksi irrottamista ajatellen ja minimoida voiman tarve. Katkennut vastakierretappi on hankala. Kovaa ainetta vastaan on oltava vielä kovempi terä.

Virheellisen korjauksen ongelmat
Vinoon porattuja epäonnistuneita kierteenirrotusyrityksiä olen yhdelle elämälle nähnyt tarpeeksi. Niiden irrotus onkin sitten jo hankalampaa ja vaatii järeämpää kalustoa kuten tarkkuusporakonetta ja terää jossa on tasoleikkuinen pää eli se ei leikatessaan suuntaa vinon reiän suuntaisesti kuten tavallinen pora. Usein kohdetta joutuu purkamaan lisää että saa kohteen kiinnitetyksi tarkkuusporakoneen tasoon. Siitä kertyy kustannuksia: kallis kone ja aikaa tärvääntyy.

Suuntausvirhe
Lisäksi on ne reiät joihin on jäänyt osa ruuvia ja niitä on yritetty epätoivoisesti kierteittää. Kiinnitys tulee väärään kohtaan ja/tai vinoon eikä ole pitävä.

Ajankäyttö on tarpeen toisinaan
Jos on aikaa, kannattaa aloittaa oletettujen jumiintuneiden ruuvien käsittely jo viikkoja ennen ruosteenliotusöljyllä. Jos osa on saanut olla paikoillaan pitkään niin pitkään kestää liotuskin. Pelkästään se helpottaa hommaa.

Kiire pois
Hätäily ja tiukka aikataulu voi tulla kalliiksi. Aika oikeiden menetelmien ja aineiden kanssa toimiessa on tärkeää. Särkeminen on helppoa mutta korjaaminen ottaa aikaa ja mahdollisesti rahaakin.

Lämmittäminen
Usein suositellaan kuumentamista hehkuvan kuumaksi. Se ei yleensä johda muuhun kuin kohteen pehmenemiseen (lämpöpäästyminen) ja voi hankaloittaa seuraavia vaiheita mutta yhdessä ruosteenpoistoöljyn kanssa lämmittäminen sen sijaan tehoaa: umpiperästä tulee lämmöstä laajennutta kaasua pois ja kun lämpimään kohteeseen suihkaisee öljyä niin kohde jäähtyy ja imaisee sisäänsä öljyä. Malttia pitää olla. Ja toistoja.

Korroosion voittaminen
Ruoste ja muut hapettumat sekä ruuvilukitteet aukeavat usein napauttamalla ruuvin kantaa kohtisuoraan. Toimenpide ei riko, oikein tehtynä, mitään tärkeää. Myös kannan sivuttain kolauttaminen vasaran ja tuurnan avulla rikkoo hapettuman kannan tai liiman ja kiinnitetyn kappaleen välistä.

Kun avain ei riitä
Joskus, jos kanta on työkalulle kelvoton, kannan poistaminen auttaa. Irrotettava kansi irtoaa ja ruuvin vartta jää näkyviin riittävästi että siitä saa kiinni.
Jumiintunutta ruuvia irrotettaessa on tehtävä arvio työjärjestyksestä. Ensin miedot keinot ja viimeisenä vasta aikaa ja vaivaa kuluttavat menetelmät.

Pienet kierteet hankalia
Pienen ruuvin, M6 ja pienemmät, katkeaminen tasopinnan alapuolelle on ongelmallisinta. Siihenkin on käteviä menetelmiä mutta jätän sen ammattilaisten tiedoksi. Sellaisesta saa syyttää vain itseään koska
silloin ei ole tehty tarvittavia ennakkotoimenpiteitä vaan käytetty voimaa jota ruuvi ei ehyenäkään kestäisi.

Jarruvaivat
Jarrujen ilmausruuvit ovat monissa vanhoissa vehkeissä ongelmallisia. Siihenkin auttaa ennaltaehkäisy. Ne kumitulpat ilmausruuvien päissä ovat tarpeelliset. Jos jarruja huolletaan huolto-ohjeen mukaan eivät ruuvit pääse jumittumaan ja niitä voi normihuollon yhteydessä vuosittainkin herkistellä. Jarruneste vaihdetaan neljän vuoden välein niin ilmausruuvit saavat liikuntaa. Kumitulppia voi ostaa kaupasta ilmausruuveja varten. Ilmausruuvin reikään pieni nökäre vaseliinia pitää tiivistyskartion kunnossa. Ilmausruuvia ei pidä irrottaa poraamalla kovin syvälle sillä silloin pilaa jarrusatulan alumiinivalussa olevan tiivistyskartion.

Ruuvit irti ehyinä
Ruuvit siis pitää, kovasti jumiutuneetkin, saada ehyenä pois niin homma etenee ja ei tule asiaa pajalle jossa laskutetaan tuntitöinä katkenneiden ja jumiintuneiden ruuvien irrotukset. Säästyy myös uusien kierteitten teolta. Itse en suosi lainkaan ylikokoon tehtyä kierrettä. Ehkä poikkeustapauksissa. Esimerkiksi M6 --> M7 -muutos on mieto mutta M6 --> M8 heikentää usein kiinnityskohtaa. Mieluimmin kierreinsertin asennus. Niitä on useita tyyppejä eri tarkoituksiin. Samalla kohteen lujuus paranee alkuperäisestä merkittävästi.

Voimakoneet
Pulttipyssyllä nuljatut kuusiokolo- ja torx-kannat ovat viheliäisiä kun vääntövoimaa ei saa kohdistetuksi ruuviin. Varsinkin kupukantaisiin ruuveihin. Kantaan hitsattu mutteri voi olla apu mutta silloinkin useimmat joutuvat lähtemään pajalle päin. Iskevät paineilma- ja sähkövääntimet ovat sepän yhteistyökumppaneita. Tuottopuolella. Niiden pääominaisuus on nuljata ruuvien kantoja varsinkin harrastelijan käsissä. Iskevissä koneissa ei saa käyttää 12-kulmaisia hylsyavaimia vaan aina 6-kulmaisia. Iskeville koneille on omat hylsynsä. Ovat paksumpia, parempaa terästä ja yleensä väriltään mustia.

Isku ja vääntö yhtä aikaa
Sen sijaan iskumeisseli on hyvä laite ja varsin edullinen. Sitäkin pitää osata käyttää. Sen mukana tulee yleensä yleisempien ruuvien kantaan sopivia kärkiä. Lisää voi hankkia jos tarvitsee erikoisempia. Iskumeisseli tekee kahta asiaa yhtä aikaa: täräyttää ruuvia päittäissuunnassa ja kiertää avaussuunnassa. Muuta taikaa siinä ei ole. Samat asiat voi tehdä ilmankin iskevää laitetta.

Hellävaraisuutta pienille 
Pienille ruuveille on omat menetelmänsä ja isompia M10--> kokoja voi käsitellä iskevillä ruuvinavauslaitteilla mutta silloinkin järjen kanssa.

Ennakointi
Ruuvien ja mutterien hyvinvointiin ja niiden myöhempään avautumiseen vaikuttaa muutama asia: jokaiselle ruuville tai mutterille on olemassa kierrekoon ja nousun mukainen momenttiarvo. Jos sitä ei ole ilmaistu esimerkiksi ohjekirjassa niin sille on olemassa yleinen tekninen momenttiarvo. Taulukoita löytyy. Esimerkiksi näin.

Ruuveja on eri laatuja
Kierreosiin on yleisesti merkitty sen lujuusarvo, esimerkiksi 8.8, ja mittaamalla selviää kierteen halkaisija ja niillä tiedoilla löytyy momenttiarvo. Erikseen ovat erikoispultit kuten moottorin kannenpultit ja monet muut rakenneosien kiinnikkeet joille valmistaja on antanut omat arvonsa. Momenttiarvon ylittäminen rikkoo helposti joko osan tai pultin jolla osa on kiinni.

Tavallisiin pultteihin laitetaan yleensä vaseliinia kierteeseen tulevan avaamisen varmistamiseksi.

Ruuvilukitteet
Erikseen ovat kierreosat joihin valmistaja haluaa käytettävän ruuvilukitetta. Kyseistä ainetta on montaa tasoa, eri olosuhteisiin ja materiaaleille sopivia. Tyypillisesti on saatavilla mietoa, keskilujaa ja lujaa ruuvilukitetta. Ruuvilukitteen käyttö edellyttää puhdasta ja öljytöntä liitosta. Jos ei erikseen asiasta ole muuta mainittu.

Pysyykö kiinni?
Ruuvilukitteiden lujuuden mukainen avausmenetelmä pitää myös tietää niin osaa avata oikealla tavalla ja menetelmällä rikkomatta mitään. Korkean lujuuden ruuvilukite on avatessa joskus hankala. Se kun tarvitsee lämpöä avautuakseen. Suosittelin välttämään sellaisissa paikoissa joissa se ei ole aivan välttämätöntä.

Virheellinen kiinnitystapa
Jos jokin kiinnitysosa jatkuvasti löystyy on rakenteessa virhe. Tai jokin ympäristössä vaikuttaa rakenteisiin. Tärinä, iskurasitukset, lämpötilaerot, vaihteleva kuormitus ja kaikki mikä ei ole normaalia rasitusta.

Eri "jumeja"
Ruoste on tyypillinen. Siihen syyllistyvät myös monet muut metallit. Silloin sitä kutsutaan hapettumiseksi mutta on pohjimmiltaan sama ilmiö kuin ruostekin. Hapen ja metallin oksidi.

Kun jenka pettää
Kiinnileikkautuma on kitkasta johtuva vaiva. Se on yksi ikävimmistä ongelmista. Ruostumaton teräs on hanakka leikkutumaan ilman asianmukaista voitelua jos ruostumatonta kierretään ruostumattomaan. Toki alumiini kierrettynä alumiiniin on myös herkkä mutta harvinaisempi ilmiö. Mutta muutkin metallit voivat, ilman voitelua, leikata toisiinsa. Kierteen laatu voi olla ratkaiseva.

Liian syvään
Jos ruuvi on liian pitkä päättyvään kierteeseen on se ikävä kiinnileikkautumiseen verrattava ongelma. Päättyvä kierre ei ole loppuun asti kunnon kierrettä. Jos päättyvän kierrereiän pituus on 20 millimetriä niin 15 mm:ä kierrettä on sopiva pienien kierteiden osalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti