tiistai 9. toukokuuta 2017

Centauro V10 Kunnostus ajokäyttöön Osa 14

Osa 13

Rauhallisesti edeten
Eturungon ja takajoustintuen asennusta päivän ohjelmassa. Myös pientä pesua höyrypesimellä ja ruosteenpoistoa.

Musta on hyvä väri
Eturunko on maalattu alkydimaalilla. Varsin siistin näköinen. Alkuperäinen tarkoitus oli pulverimaalauttaa se mutta aikataulu ei tällä kertaa sallinut.

Vuokrasuhde irtisanottiin
Aikataulumuutos johtuu ulkoisista tekijöistä. Pitää muuttaa talli toiseen paikkaan. Suurin osa tästä päivästä meni käydessä katselemassa tarjolla olevia kohteita

Eturunko takaa ja sivulta.

Asennusjärjestys
Kun eturungon laittaa paikalleen pitää pujottaa jarrusatulat rungon aukosta. Lisäksi sytytyspuolat pitää kiinnittää eturunkoon ennen pulttien asennusta. 

Sytytyspuolat takaa ja edestä.

Alkuperäiset kumit
Yllättäen kiinnitykset eli puskurikumit olivat aivan ehyet. Ei tarvinnut lähteä kaupoille niiden vuoksi.


Eturunko asennettuna.

Väripilkku ja luuleminen
Kumimaalilla maalattu jakohihnakotelo on piristävä yksityiskohta ja korostaa moottorin rakennetta. Eräässä moottoripyörätaphtumassa ryhdyin selittämään Guzzin jakohihnojen vaihtovälistä. Sanoivat että sellaista Guzzia ei olekaan sillä nehän ovat työntötankokoneisia. Kai sitten niin.

Takajoustintuen kiinnitys ja säätölaite.

Ride height-säätö
Tällä laitteella voi takapyörän asentoa muuttaa noin 10 cm vaikutuksella rungon takapään osalta. Myös ohjauskulmat muuttuvat samalla. 

Kuvasta puuttuu takarunko joka tulee kiinni samaan pulttiin jonka varassa säädin kääntyy. Useilla muillakin pyörän osilla on kaksi tarkoitusta. Siksi pulttia ei ole vielä kiristetty.

Säätölaite ylhäältä katsoen.

Säätöosat näkyvissä.

Toiminta
Reiästä näkyy pallonivel joka kiinnittyy ison mutterin sisällä olevaan säätöosaan. Sitä pyörittämällä (Neliökanta kupukantapultin ja ison mutterin välissä.) pallonivel liikkuu ja muuttaa joustintuen sijaintia runkoon nähden. Muutos nostaa tai laskee rungon takaosaa ja muuttaa keulan kulmaa jyrkemmäksi tai loivemmaksi. Kupukantapultti lukitsee mekanismin välyksettömäksi ja iso mutteri lukitsee itse säädön. Takarungon maksimikorkeus saavutetaan kun kupukantapultin kanta kohtaa säätökierteen pään. Silloin, kokemukseni mukaan pyörä on erittäin epävakaa ajaa. Tällä säädöllä se on vain hyvin herkkä ajettava. Ellei jopa hermostuttava. Laskin perää noin 20 mm siitä mitä se oli viimeksi. Muut säädöt tehdään takajoustintuen jousta ja molempia vaimennussuuntia säätämällä. 

Korkeussäätöön (Ride-Height-säätö kirjallisuudessa.) pääsee käsiksi kun nostaa polttoainetankin takapäätä ylös.

Alkuperäinen takajoustintuen yläpään kiinnityspultin reikä.

Reiästä näkyy nykyinen kiinnityspultin asento. Joustintuki on nyt noin 8 mm taaempana kuin alunperin kiinteässä kiinnityksessä.

Ruosteenpistokohde.

Tähän rungon takapään laippaan kiinnittyvät alumiiniset levyt joihin kiinnittyy muun muassa takahaarukka ja jalkatapit.

Pesty vauhtipyörän ja kytkimen tila.

Höyrypesimellä
Käytin pesuun höyrypesuria. Ensin hieman liuotinta ja kuumaa höyryä perään. Kätevä pestä nosturilla kun ei juurikaan tule valumia sillä höyry nousee ylös ja lika menee alas. Nosturin pyyhkiminen kostealla rievulla riitti siivoukseksi. Kaikkia alumiinin luontaisia tummentumia (hapettumia) en saanut pois.

Jos tekisi pelkän liuotinpesun niin lattialla asti olisi lätäkkö ja likaa myös.

Muutakin tilattavaa
Kampiakselin päästä puuttuu vielä tiiviste. Laitan sen tilaukseen sitten kun on muutakin tilattavaa. Eiköhän joitain erikoisosia pidä vielä tilailla. Esimerkiksi venttiilikoppien kumitiivisteet. Myös muihin pyöriin pitää tilailla huolto-osia.

Lähivaraosa- ja tarvikekauppoja
Aika paljon saa huolto-osia paikallisista liikkeistä kuten Top-Osasta, Storm Motorista, Helmisen Autoliikkeestä ja Motonetistä, jotain jopa Biltemasta mutta merkittävä osa jää tilattavaksi esimerkiksi Stein Dinseltä.
RM Heinoltakin voi kysäistä mutta heillä ei yleensä ole mitään hyllyssä, kenties vain öljyn- ja ilmanpuhdistin ja venttiilikoppain tiivisteet. Toki sekin on paljon jos on vain öljynvaihtohuollosta kyse. Centaurossa saa suodattimen vaihdettua öljypohjaa irrottamatta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti