tiistai 4. huhtikuuta 2017

Dark Side eli auton rengas moottoripyörässä

Jutun alku ja perusteet.

Uudet etu- ja takarengas on ostettu odottamaan alle laittoa. Vanhoissa kumeissa on sen verran vielä pintaa että alkukauden ajot menevät vielä niillä. Tulevat vaihtokuntoon molemmat samoihin aikoihin.

Eturengas on hankittu Storm Motorilta ja takarengas Vianorilta. Yhteishintaa tuli 154€. Siis keskihintaista tavaraa. Oikeanpuoleinen rengas maksaa noin 300€.

Otin muutaman kuvan renkaista irtonaisina ilman vannetta. Mukana vertailun vuoksi myös yksi uudehko alkuperäistyyppinen takarengas.

Eturengas, uusi takarengas ja alkuperäinen takarengas.

Koot ovat 130/70-18, 205/60-16 ja 200/60-16. Alunperin henkilöautoon tarkoitettu rengas on kehämitaltaan hieman pienempi kuin alkuperäistyyppinen. Sillä asialla ei liene suurta merkitystä. Korkeintaan välityssuhde muuttuu hieman lyhyemmäksi. Keskimmäisessä renkaassa kulutuspinnan paksuus on noin kaksi kertaa enemmän kuin alkuperäisrenkaassa. Kumia saa siis kuluttaa hyvin pitkään. Lisäksi siinä on laajempi pinta tietä vasten verrattuna alkuperäiseen.

Auton rengas on 10 mm kapeampi alkuperäisrenkaaseen verrattuna ja kulutuspinnan leveys 20 mm kapeampi.

Eturenkaaksi valitsin profiililtaan hyvin matalan jossa suuri kosketuspinta tietä vasten pidentääkseni käyttöikää. Jos vaikka kaksi kautta pääsisi. Ajan kyseisellä pyörällä noin 10.000 km kesässä. Loput ajot muilla pyörillä.

Lähikuva kulutuspinnan muodosta.

Pinta on loivasti kaareva ja kaareutuu asennuksen yhteydessä lisää koska vanne on hieman kapeampi kuin tälle renkaalle on tarkoitettu. Myös renkaan sivut kaareutuvat ja kulutuspintaa on sivuillakin. Rengas ei ole aivan symmetrinen mutta siitä ei liene haittaa vaan laittaa sen niin kuin se tulisi autossakin. Kuvan oikea reuna vasemmalle tässä tapauksessa. Autossa ulkosivulle. Tie on kallellaan oikealle joten renkaan vasen sivu kuluu enemmän. Siksi enemmän kumia vasemmalle.

Kulutuspinnassa on kolme reilut 10 mm leveää vesiuraa sateen varalle. Silti kannattanee olla varovaisempi sateella tämän tyyppisellä renkaalla. Ainakin aluksi. Pintapaine takapyörällä on noin puolet mitä sillä olisi autossa kuormaa kannettavanaan.



Lähikuva renkaan sivusta.

Kuten näkyy niin kulutuspinta jatkuu pitkälle renkaan liepeen suuntaan melko paksuna. Tuskin niin syvälle joutuu kallistamaan että kulutuspinnan reuna tulisi vastaan.

Oikea rengaspaine löytyy 2,0 - 2,8 baarin väliltä. Amerikkalaisessa kirjallisuudessa oikeaa, siis parasta ajo-ominaisuuksien kannalta, nimitetään "sweet spot". Rengas siinä paineessa on ajolleen "makeimmillaan".

Seuraavan kerran tulee tietoa aiheesta joskus toukokuussa tai jos joudun aiemmin rengastöihin. Onneksi käytettävissäni on rengaskone ja tasapainotuslaite. Uuden Tallin etuja sekin.

Pieni lisäys 18.04.2017
Tänään luin netistä artikkelin jossa oli testattu RF eli puhjenneena ajettavaa rengasta. Jutussa ilmeni että RF-rengas vaatii parikseen sille suunnitellun vanteen. Normaalivanteella se lähtee päältä. Tieto on hieman ristiriitainen sillä olen kuullut ihmisten asennuttavan RF-renkaita tavalliselle vanteelle. Meneekö silloin kyseinen ominaisuus hukkaan?

Suunnittelin sellaisen renkaan hankintaa mutta onneksi luontainen nuukuuteni esti sen.

Asiaa: Run Flat -renkaan voi laittaa hyvillä mielin tavalliselle vanteelle ja toimii siinä missä ihan tavallinenkin rengas niin kauan kuin renkaassa on paineellista ilmaa. Vain se puhkeamattomuusominaisuus menetetään. Onkohan näitä huijattuja paljonkin?

Kysehän ei ole puhkeamattomuudesta vaan siitä että renkaan puhkeamisen jälkeen renkaalla voi vielä ajaa jonkin matkaa mikäli se on sille tarkoitetulla vanteella.

En siis saisi mitään hyötyä laittamalla moottoripyörään RF-rengas.

Uusi eturengas.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti